Nissens
D Daniel 109 skrev:
Du begriper inte ens att det är tidszoner du pratar om? Sommartid kalas det när man har en avvikande tid under sommaren. Det är ju det man är inne på att ta bort. Då är frågan vilken tidszon man ska använda.
Jag begriper absolut, men det är bara du som kallar det tidszoner. Du säger att vi har en finsk tidszon nu och snart byter vi till en annan. Alla andra kallar det sommar/vinter(normal) tid.

Man måste inte ställa klockan fel för att ändra vilka tider barnen är på dagis. Det är rimligare att ändra dagistiderna.

D Daniel 109 skrev:
Man måste inte ställa klockan fel för att ändra vilka tider barnen är på dagis. Det är rimligare att ändra dagistiderna.
Det är bra att vi menar samma sak men eftersom det är orimligt att ändra allas arbetstider, skoltider, öppettider så är det ju smidigt att bara ändra en parameter och använda sommartid som normaltid.

• Gilla
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
L Laxåplattan skrev:
Att solen går ner 02:00 istället för 01:00 mitt i sommaren ser jag som ett mindre problem än att barnen är ute och leker i mörker sista passet på förskolan runt jul. En timmes ljus där hade gjort stor nytta och minskat tröttheten så tidigt på eftermiddagen före middagen.
Och att de då får gå upp mitt i natten och knata till dagis i beckmörker är väl ändå inget du önskar? Samt att föriddagens lekpass sker i gryningen i bästa fall?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Enklare att fixa permanent sommartid, det gynnar betydligt fler dessutom.

• Gilla
Cambudgie
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Och att de då får gå upp mitt i natten och knata till dagis i beckmörker är väl ändå inget du önskar? Samt att föriddagens lekpass sker i gryningen i bästa fall?
Ja det är ju så nu också i december men jag upplever morgonen som ett mindre bekymmer rent energimässigt, men visst så är det man förlorar ju en timme där istället.

L Laxåplattan skrev:
Det är bra att vi menar samma sak men eftersom det är orimligt att ändra allas arbetstider, skoltider, öppettider så är det ju smidigt att bara ändra en parameter och använda sommartid som normaltid.
Det låter lite som att vrida fram klockan några minuter för att man brukar missar bussen...

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
L Laxåplattan skrev:
Menar du att det är rimligare att ändra ett tidssystem som har gällt sedan 1900. Med en tidszon sommär GMT +1 i Sverige. Innan dess var det lite varianter med först lokal soltid och sedan några olika synkade tider.

Arbetstiderna har ändrats många gånger sedan 1900 utan att man bytte tidszon. Vill man arbeta andra tider så ändrar man arbetstider, man ställer inte om klockan.

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Jodå, det är enkelt att ställa om och opinionen vill ha sommartid permanent!

Opinonen ville behålla vänstertrafik också. Där fanns det faktiskt vettiga argument för det. Men jag tycker att det var bra att man gick mot optionen där.

Men nu har vi väl bara populister i styrande ställning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F frause skrev:
Det låter lite som att vrida fram klockan några minuter för att man brukar missar bussen...
Jag tycker inte det är riktigt en bra jämförelse. För min del funkar det bra med dagens system, där man får lite av varje. Vi kapar ju några månaders kvällsmörker med att normaltiden får dröja till oktobers-mars. Men behöver jag välja endera så skulle jag påstå att normaltid med par månader mer mörker skulle vara väldigt tungt och jag har svårt att se att majoriteten av befolkningen skulle köpa den förändringen med dagens levnadsvanor.

R
J Jeppson skrev:
Jodå, det är enkelt att ställa om och opinionen vill ha sommartid permanent!
Var kan man läsa denna statistik?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men nu har vi väl bara populister i styrande ställning.
Du ska inte vara sån, det finns många som inte är i styrande ställning.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Lösningen är att vi inför lokal arbetstid och arbetsgrad efter solens upp- och nedgång.

I snitt under året jobbar man två tredjedelar av tiden då solen är uppe, dvs 8 timmar per dag - lika mycket året runt.

Men om man följer två tredjedelar hela tiden så får stockholmaren jobba strax över 12 timmar om dagen på sommaren, men bara 4 timmar per dag i december.

Och så ska man börja jobbet två timmar efter soluppgången! Så 22 december går stockholmaren upp klockan 08:43, och börjar jobba kl 10:43. Har man så kort arbetsdag behövs ingen lunch och man slutar 14:43, ungefär samtidigt som solens nedgång.

Lulebon däremot behöver inte gå upp förrän 9:55, och jobbar bara strax över två timmar den dagen!

• Haha
  • Gilla
  • Älska
OskarJ och 2 till
  • Laddar…
L Laxåplattan skrev:
Jag tycker inte det är riktigt en bra jämförelse. För min del funkar det bra med dagens system, där man får lite av varje. Vi kapar ju några månaders kvällsmörker med att normaltiden får dröja till oktobers-mars. Men behöver jag välja endera så skulle jag påstå att normaltid med par månader mer mörker skulle vara väldigt tungt och jag har svårt att se att majoriteten av befolkningen skulle köpa den förändringen med dagens levnadsvanor.
Vad är en bättre jämförelse då? Ställa ut hinkar istället för att laga taket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.