45 000 läst ·
800 svar
45k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Jag begriper absolut, men det är bara du som kallar det tidszoner. Du säger att vi har en finsk tidszon nu och snart byter vi till en annan. Alla andra kallar det sommar/vinter(normal) tid.D Daniel 109 skrev:
Man måste inte ställa klockan fel för att ändra vilka tider barnen är på dagis. Det är rimligare att ändra dagistiderna.
Renoverare
· Ångermanland
· 93 inlägg
Det är bra att vi menar samma sak men eftersom det är orimligt att ändra allas arbetstider, skoltider, öppettider så är det ju smidigt att bara ändra en parameter och använda sommartid som normaltid.D Daniel 109 skrev:
Och att de då får gå upp mitt i natten och knata till dagis i beckmörker är väl ändå inget du önskar? Samt att föriddagens lekpass sker i gryningen i bästa fall?L Laxåplattan skrev:
Renoverare
· Ångermanland
· 93 inlägg
Ja det är ju så nu också i december men jag upplever morgonen som ett mindre bekymmer rent energimässigt, men visst så är det man förlorar ju en timme där istället.jarlh skrev:
Det låter lite som att vrida fram klockan några minuter för att man brukar missar bussen...L Laxåplattan skrev:
Menar du att det är rimligare att ändra ett tidssystem som har gällt sedan 1900. Med en tidszon sommär GMT +1 i Sverige. Innan dess var det lite varianter med först lokal soltid och sedan några olika synkade tider.L Laxåplattan skrev:
Arbetstiderna har ändrats många gånger sedan 1900 utan att man bytte tidszon. Vill man arbeta andra tider så ändrar man arbetstider, man ställer inte om klockan.
Opinonen ville behålla vänstertrafik också. Där fanns det faktiskt vettiga argument för det. Men jag tycker att det var bra att man gick mot optionen där.
Men nu har vi väl bara populister i styrande ställning.
Men nu har vi väl bara populister i styrande ställning.
Renoverare
· Ångermanland
· 93 inlägg
Jag tycker inte det är riktigt en bra jämförelse. För min del funkar det bra med dagens system, där man får lite av varje. Vi kapar ju några månaders kvällsmörker med att normaltiden får dröja till oktobers-mars. Men behöver jag välja endera så skulle jag påstå att normaltid med par månader mer mörker skulle vara väldigt tungt och jag har svårt att se att majoriteten av befolkningen skulle köpa den förändringen med dagens levnadsvanor.F frause skrev:
Lösningen är att vi inför lokal arbetstid och arbetsgrad efter solens upp- och nedgång.
I snitt under året jobbar man två tredjedelar av tiden då solen är uppe, dvs 8 timmar per dag - lika mycket året runt.
Men om man följer två tredjedelar hela tiden så får stockholmaren jobba strax över 12 timmar om dagen på sommaren, men bara 4 timmar per dag i december.
Och så ska man börja jobbet två timmar efter soluppgången! Så 22 december går stockholmaren upp klockan 08:43, och börjar jobba kl 10:43. Har man så kort arbetsdag behövs ingen lunch och man slutar 14:43, ungefär samtidigt som solens nedgång.
Lulebon däremot behöver inte gå upp förrän 9:55, och jobbar bara strax över två timmar den dagen!
I snitt under året jobbar man två tredjedelar av tiden då solen är uppe, dvs 8 timmar per dag - lika mycket året runt.
Men om man följer två tredjedelar hela tiden så får stockholmaren jobba strax över 12 timmar om dagen på sommaren, men bara 4 timmar per dag i december.
Och så ska man börja jobbet två timmar efter soluppgången! Så 22 december går stockholmaren upp klockan 08:43, och börjar jobba kl 10:43. Har man så kort arbetsdag behövs ingen lunch och man slutar 14:43, ungefär samtidigt som solens nedgång.
Lulebon däremot behöver inte gå upp förrän 9:55, och jobbar bara strax över två timmar den dagen!
Vad är en bättre jämförelse då? Ställa ut hinkar istället för att laga taket?L Laxåplattan skrev:Jag tycker inte det är riktigt en bra jämförelse. För min del funkar det bra med dagens system, där man får lite av varje. Vi kapar ju några månaders kvällsmörker med att normaltiden får dröja till oktobers-mars. Men behöver jag välja endera så skulle jag påstå att normaltid med par månader mer mörker skulle vara väldigt tungt och jag har svårt att se att majoriteten av befolkningen skulle köpa den förändringen med dagens levnadsvanor.