Nissens
RoTe RoTe skrev:
Det saknas ju 8%...
Du får väl ringa Dagens Nyheter och fråga.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att man skjuter samhället 1 timme,kontorstider, öppettider osv. Så effekten blir som om det vore sommartid.
Vi vet att du är lite annorlunda, men det är för mycket skjutningar mot samhället redan.

Jag går upp runt 9 vardagar och 11 helger.
Då skulle du få gå upp i mörker i december om vi hade ständig sommartid.

Själv har jag inget emot mörker på kvällarna, då är jag ändå pigg. Att gå upp på morgonen däremot är inte min starka sida, speciellt inte innan solens uppgång.

A atomlab skrev:
Ett år yngre än vad du är men ändå sjukt att som vuxen sova till 11.
Shit du är så bitter och gubbig så trodde du närmat dig 60 plus 🤣

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det blir inte mer sol på sommaren av att klockan går fel.
Nä, men på höst/vår på fritiden.

G-83 G-83 skrev:
Gå upp i tid så kan du gå hem från jobbet tidigare och sitta och pimpla öl. Jag gillar normaltid då jag jobbar utomhus och föredrar dagsljus så många timmar som möjligt.
De allra flesta har kontorsjobb så man får ju anpassa det efter normen. Och den normen är att folk vill sitta och njuta i solen efter jobbet.

Kina har ju löst det elegant.....😎
När det mörknar på östkusten är det många timmar ljus kvar i västraste delen trots samma klockslag. Bara att flytta inom landet för att hitta din egen favorittid.
Världskarta som visar tidszoner med UTC-offsettal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, men på höst/vår på fritiden.
När fritiden ligger i förhållande till solens position dikteras inte efter vilken tidszon vi använder.

Nissens
S Skopan skrev:
Sommartidseffekten får vi eftersom sommartid är tillfällig. Om vi slutar ställa om klockan så får vi (efter ett tag) inte den där upplevelsen av en timme extra dagsljus. Permanent sommartid vore en försämring för den som gillar sommartid.
Jösses. Det är väl mer som att ingen skulle vilja bli av med en timmes ljus på eftermiddagen när man vant sig vid den…

D Daniel 109 skrev:
När fritiden ligger i förhållande till solens position dikteras inte efter vilken tidszon vi använder.
Fast hela samhället är byggt på klockan så du har fel. Men är helt för och köra normaltid om vi samtidigt ställer om samhället en timme så effekten blir sommartid

Shit du är så bitter och gubbig så trodde du närmat dig 60 plus 🤣
Känn dig privilegierad som får närmare 100% av min bitterhet.

• Haha
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är bara du som pratar om tidszoner, oklart varför. Tråden handlar om vinter/sommartid, inget annat.

Tänk på miljön, slopa sommartiden!
Artikel rubrik: "Slopa skadlig sommartid!" Diskussion om sommartidens effekt på global uppvärmning, klockor och miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är bara du som pratar om tidszoner, oklart varför. Tråden handlar om vinter/sommartid, inget annat.
Du begriper inte ens att det är tidszoner du pratar om? Sommartid kalas det när man har en avvikande tid under sommaren. Det är ju det man är inne på att ta bort. Då är frågan vilken tidszon man ska använda.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir inte mer sol på sommaren av att klockan går fel.
Att solen går ner 02:00 istället för 01:00 mitt i sommaren ser jag som ett mindre problem än att barnen är ute och leker i mörker sista passet på förskolan runt jul. En timmes ljus där hade gjort stor nytta och minskat tröttheten så tidigt på eftermiddagen före middagen.

• Gilla
Lengan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.