45 838 läst ·
800 svar
46k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Renoverare
· Stockholm
· 20 315 inlägg
På lunchen är det sol oberoende av vintertid eller sommartid. På kvällen får du en extra timme sol vid sommartid.T ToRy skrev:Inga argument för sommartid håller om man tänker till lite. Sommartid är vad som avviker från det naturliga, punkt. Det borde räcka som argument för normaltid om man är normal(HA)begåvad. Totala antalet soltimmar är ju samma oavsett vad klockan visar. Anpassa din vardag om du känner behöv för det. "Men jobbet är ju som det är, buhuuu..." Jamen byt jobb då, eller ta upp frågan med din arbetsgivare.
Jag kan slå vad om att de flesta som klagar på att det bara är ljust under arbetstid aldrig någonsin tar sin bleka nuna ut i solen på lunchrasten.
Mao sommartid året runt är det enda vettiga. Allt annat är idioti.
Renoverare
· Stockholm
· 20 315 inlägg
Det naturliga är väl att inte ha någon klocka alls så det argumentet håller inte heller.T ToRy skrev:Inga argument för sommartid håller om man tänker till lite. Sommartid är vad som avviker från det naturliga, punkt. Det borde räcka som argument för normaltid om man är normal(HA)begåvad. Totala antalet soltimmar är ju samma oavsett vad klockan visar. Anpassa din vardag om du känner behöv för det. "Men jobbet är ju som det är, buhuuu..." Jamen byt jobb då, eller ta upp frågan med din arbetsgivare.
Jag kan slå vad om att de flesta som klagar på att det bara är ljust under arbetstid aldrig någonsin tar sin bleka nuna ut i solen på lunchrasten.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 315 inlägg
Så typiskt svenskt mellanmjölkigt fegt att bara köra med en timmes sommartid. Allt mindre än trippel sommartid är för småbarn.J Jeppson skrev:
Och när solen är uppe tre timmar längre så är det ju rimligt att krogarna ska få vara öppet tre timmar längre också. Man sitter ju längre på uteserveringen.
Och Systemet kan också vara öppet tre timmar längre så man kan fylla på. Och vi vill inte betala i onödan för mer personal, så de får öppna tre timmar senare om de vill, det är ändå bara morgonpigga fånar som handlar första timmarna. Och sen så...
...nä, jag tror jag har försökt alla pedagogiska vägar till detta, men det är nog lönlöst.
Det finns även pensionärer, gamlingar och boende på vårdhem som inte bryr sig vad du tycker och tänker.AndersMalmgren skrev:
De mår nog lite bättre om ljuset kommer en timme tidigare.
Citat.
"När vi ställer om till vintertid får vi en extra timme ljus på förmiddagen. Det hjälper riskgrupperna att återgå till normal dygnsrytm, säger Arne Lowden, stress- och sömnforskare på Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet."
Renoverare
· Stockholm
· 20 315 inlägg
Att kunna sova en timme till mörkt och mysigt är inte dåligt för hälsan. Nej ni. Visst jag kan köpa vintertid året runt om vi också ställer om hela samhället för att kompensera för det.K K. L skrev:Det finns även pensionärer, gamlingar och boende på vårdhem som inte bryr sig vad du tycker och tänker.
De mår nog lite bättre om ljuset kommer en timme tidigare.
Citat.
"När vi ställer om till vintertid får vi en extra timme ljus på förmiddagen. Det hjälper riskgrupperna att återgå till normal dygnsrytm, säger Arne Lowden, stress- och sömnforskare på Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet."