45 838 läst ·
800 svar
46k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Tydligen har riksdagen föreslagit det.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/permanent-sommartid_ha021531/
Det tycks dock inte ha passerat regeringen.
Jag hoppas verkligen att någon förklarar idiotin för dem.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/permanent-sommartid_ha021531/
Det tycks dock inte ha passerat regeringen.
Jag hoppas verkligen att någon förklarar idiotin för dem.
Sommartidseffekten får vi eftersom sommartid är tillfällig. Om vi slutar ställa om klockan så får vi (efter ett tag) inte den där upplevelsen av en timme extra dagsljus. Permanent sommartid vore en försämring för den som gillar sommartid.Nissens skrev:
Ok, Dagens Nyheter lät göra en opinionsundersökning.RoTe skrev:
Nedan kommer en länk, det är betalvägg - men resultatet från undersökningen syns ändå. Lägger med en bild också.
Citat:
”37 procent av svenskarna vill ha permanent sommartid, 29 procent permanent vintertid och endast 26 procent vill fortsätta som i dag”
Och så länken:
https://www.svd.se/a/766J4W/somnforskare-vintertid-battre-om-vi-maste-valja
Så, menar du att du ändrar dig nu eller ville du bara tjöta? 😊
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Det saknas ju 8%...Nissens skrev:
Ok, Dagens Nyheter lät göra en opinionsundersökning.
Nedan kommer en länk, det är betalvägg - men resultatet från undersökningen syns ändå. Lägger med en bild också.
Citat:
”37 procent av svenskarna vill ha permanent sommartid, 29 procent permanent vintertid och endast 26 procent vill fortsätta som i dag”
Och så länken:
[länk]
Så, menar du att du ändrar dig nu eller ville du bara tjöta? 😊
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Det är ju ett icke problem. Alla vettiga sover när vintertid kan vara relevant. Vem fan bryr sig om morgonsol. Tvärt om nice det är mörkt en timme till på morgonen så man får sova mörkt och fint.
Jag skulle också vilja ha en extra timme kvällssol, men sommartid året runt blir ju ingen sommartid alls.AndersMalmgren skrev:
Tänk dig ett varuhus som har januarirea - 50% rabatt på allt i januari. Sen utökar dom rean till hela året - alltid 50% på allt...
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Tja nu är det ju så att jorden rör sig runt solen och det påverkar dygnet med eller utan sommartid.S Skopan skrev:
Inga argument för sommartid håller om man tänker till lite. Sommartid är vad som avviker från det naturliga, punkt. Det borde räcka som argument för normaltid om man är normal(HA)begåvad. Totala antalet soltimmar är ju samma oavsett vad klockan visar. Anpassa din vardag om du känner behöv för det. "Men jobbet är ju som det är, buhuuu..." Jamen byt jobb då, eller ta upp frågan med din arbetsgivare.
Jag kan slå vad om att de flesta som klagar på att det bara är ljust under arbetstid aldrig någonsin tar sin bleka nuna ut i solen på lunchrasten.
Jag kan slå vad om att de flesta som klagar på att det bara är ljust under arbetstid aldrig någonsin tar sin bleka nuna ut i solen på lunchrasten.