45 838 läst ·
800 svar
46k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Du tycks inte alls förstå vad jag skriver.Nissens skrev:
Det har jag inte alls fått för mig. Kan du peka på något inlägg som ens påminner om en sådan åsikt? Du tycks inte heller förstått vad Skopan skrev.
Kanske var jag otydlig i det inlägget? De har alltså kompenserat för att deras klockor visar en för hög siffra i förhållande till solens läge genom att gå till jobbet vid ett senare klockslag än de gjort om de hade haft mer lokal tid.Nissens skrev:
Du var ju antagligen med på att vi inte kommer börja jobba i mörker och sova i när solen står som högst om vi skulle börja plussa på tolv timmar på vårt klockslag. Visst är du väl med på det. Vi kommer kompensera genom att gå till jobbet tolv timmar senare, äta lunch tolv timmar senare.
Men du tänker att om vi bara plussar på en enda timme så kommer vi inte att göra det, eller hur? Då kommer de som går och lägger sig 22.00 (CET) snällt gå och lägga sig 22.00 (EET), eller hur?
Men var tänker du dig då att gränsen går? Tre timmar? Fem timmar?
Ok, så du vill gärna ha det du kallar ”Finsk tid”?D Daniel 109 skrev:
Om det är så, så har jag missförstått dig helt.
Ok, det låter märkligt, har du någon källa på det?S Skopan skrev:Kanske var jag otydlig i det inlägget? De har alltså kompenserat för att deras klockor visar en för hög siffra i förhållande till solens läge genom att gå till jobbet vid ett senare klockslag än de gjort om de hade haft mer lokal tid.
Du var ju antagligen med på att vi inte kommer börja jobba i mörker och sova i när solen står som högst om vi skulle börja plussa på tolv timmar på vårt klockslag. Visst är du väl med på det. Vi kommer kompensera genom att gå till jobbet tolv timmar senare, äta lunch tolv timmar senare.
Men du tänker att om vi bara plussar på en enda timme så kommer vi inte att göra det, eller hur? Då kommer de som går och lägger sig 22.00 (CET) snällt gå och lägga sig 22.00 (EET), eller hur?
Men var tänker du dig då att gränsen går? Tre timmar? Fem timmar?
Jag tycker att det blir utmärkt om vi får permanent sommartid, och du har inte kommit med ett enda argument som talar för att vintertiden har några fördelar.D Daniel 109 skrev:
Jag hade gärna sluppit att ställa om klockan nu i oktober och fortsatt i vägens förlängning. Mycket tyder på att det kan bli så inom en inte allt för avlägsen framtid. ☺️
NORMALTID är ju så vi började räkna tid, klockan 12 står solen som högst. Varför ändra så att solen står som högst en annan tid? Jag förstår inte alls poängen. Era små vardagsliv skiter jag fullständigt i om ni inte klarar av att få ett drägligt liv utan att hela samhället ska ändra sig efter er.Nissens skrev:
Inlägg 310 och 316 tex. Med normaltid slipper du också ändra klockan.Nissens skrev:
Jag tycker att det blir utmärkt om vi får permanent sommartid, och du har inte kommit med ett enda argument som talar för att vintertiden har några fördelar.
Jag hade gärna sluppit att ställa om klockan nu i oktober och fortsatt i vägens förlängning. Mycket tyder på att det kan bli så inom en inte allt för avlägsen framtid. ☺️
Som sagt, jag ser inga som helst fördelar med att gå tillbaka till den så kallade vintertiden, men fördelar med sommartiden. Det kommer att bli tråkigt att tappa en timmes dagsljus på fritiden nu när vi snart går till vintertiden. Verkligen trist.D Daniel 109 skrev:
Det är väl så att det är en majoritet som föredrar sommartiden, så det är väl minoriteten som får acceptera det helt enkelt. Kanske tufft för de som bara lever i sin egna bubbla.RoTe skrev:
Jag struntar fullständigt i vad klockan är när solen står som högst, och det gör den förresten inte överallt i Sverige kl 12:00 heller som du tycks tro.
Det som många verkar uppskatta är att få en timme längre dagsljus på sin fritid, svårare än så är det inte.
Länka gärna till studien du hänvisar till. Varför nöja sig med bara en timme? Ta i ordentligt om vi ska hålla på istället, två, tre, fem timmar mer ljus på eftermiddagen!Nissens skrev:
Det är väl så att det är en majoritet som föredrar sommartiden, så det är väl minoriteten som får acceptera det helt enkelt. Kanske tufft för de som bara lever i sin egna bubbla.
Jag struntar fullständigt i vad klockan är när solen står som högst, och det gör den förresten inte överallt i Sverige kl 12:00 heller som du tycks tro.
Det som många verkar uppskatta är att få en timme längre dagsljus på sin fritid, svårare än så är det inte.
Jag har inte nämnt någon studie, du måste ha förväxlat mig med någon…RoTe skrev:
Ja, jag hade kunnat trivas bra med två timmars sommartid.
När har det förslaget lagts menar du?