45 838 läst ·
800 svar
46k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Nu handlar det om vilken tidszon som ska väljas om sommartiden avskaffas. Den avskaffas i så fall även i Finnland. Så sommartid finns i så fall inte längre.Nissens skrev:
Vet inte varför du tjatar om Finsk tid, ämnet är vinter/sommartid, inte tidszoner. Finnarna har också sommartid, så skulle vi välja deras tidszon så skulle vi få två timmar ändrad tid som sommartid, det vore kanske inte så dumt. 😉
Sommartid har fördelar, det var därför man införde det från början. Att det skulle vara ett argument att det är ”traditionellt” med vintertid så skulle mänskligheten inte kommit någonstans i utvecklingen om man följt den rekommendationen. Då hade vi fortfarande inte ens mätt tiden - för det gjorde man inte från början…☺️
Skillnaden när folk sover styrs inte av hur vi ställer klockan. Det är helt andra saker som avgör det. Således finns det ingen anledning att byta till Finsk tid. Det är då bättre att behålla svensk Normaltid.
Vilket struntprat, åtminstone alla som förvärvsarbetar, studerar etc styrs av klockan. Det hade ju blivit rätt märkligt om alla gick till jobbet när de kände för det. 😂 Hur kom du fram till att klockan inte påverkar människors sovvanor?D Daniel 109 skrev:Nu handlar det om vilken tidszon som ska väljas om sommartiden avskaffas. Den avskaffas i så fall även i Finnland. Så sommartid finns i så fall inte längre.
Skillnaden när folk sover styrs inte av hur vi ställer klockan. Det är helt andra saker som avgör det. Således finns det ingen anledning att byta till Finsk tid. Det är då bättre att behålla svensk Normaltid.
Säg mig, hur gör du om du tex åker till Thailand eller något annat land med några timmars tidsskillnad för några semesterveckor? Är du uppe på nätterna och sover på dagarna då, eller anpassar du dig till klockan där?
För övrigt har Finland ingen egen tidszon, men de kan mycket väl också välja ständig sommartid. I så fall blir du väl nöjd eftersom du inte vill ha samma tid som dem.😊😂
Redigerat:
Skriv gärna att det är din personliga uppfattning och inte att det gäller alla när det är en åsikt.D Daniel 109 skrev:Nu handlar det om vilken tidszon som ska väljas om sommartiden avskaffas. Den avskaffas i så fall även i Finnland. Så sommartid finns i så fall inte längre.
Nej, studier och arbete styrs av vilken tid man har kommit överens om att den ska ske. Det är inget som är låst till vad klockan visar. Åker jag bort och bor på hotell kollar jag vilka tider frukost serveras, i den lokala tidszonen. Det kvittar liksom vad klockan brukar visa när jag äter frukost hemma.
Nej Finnland har ingen egentidszon. De har GMT+2 (eller vad man nu vill använda för förkortning). I den tidszonen ligger även Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Bulgarien och Grekland, för att nämna några.
Nej Finnland har ingen egentidszon. De har GMT+2 (eller vad man nu vill använda för förkortning). I den tidszonen ligger även Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Bulgarien och Grekland, för att nämna några.
Det är väl ändå vi människor som bestämmer vilka klockslag som vi börjar jobba eller vilket klockslag skolan börjar? Alltså inte varje individ för sig, det är ju såklart chefen/skolförvaltningen som bestämmer.Nissens skrev:
Vilket struntprat, åtminstone alla som förvärvsarbetar, studerar etc styrs av klockan. Det hade ju blivit rätt märkligt om alla gick till jobbet när de kände för det. 😂 Hur kom du fram till att klockan inte påverkar människors sovvanor?
Säg mig, hur gör du om du tex åker till Thailand eller något annat land med några timmars tidsskillnad för några semesterveckor? Är du uppe på nätterna och sover på dagarna då, eller anpassar du dig till klockan där?
För övrigt har Finland ingen egen tidszon, men de kan mycket väl också välja ständig sommartid. I så fall blir du väl nöjd eftersom du inte vill ha samma tid som dem.😊😂
Skulle någon dåre bestämma att svensk tid var GMT+12 h hade vi kontorsråttor ju såklart jobbat 20.00-05.00 när det är ljust, inte 08.00-17.00. Eller tänker du att vi inte skulle ändra våra arbetstider då? Skulle barnen gå i skolan på natten bara för att inte ändra schemat?
Det där kan du inte tro på själv.D Daniel 109 skrev:Nej, studier och arbete styrs av vilken tid man har kommit överens om att den ska ske. Det är inget som är låst till vad klockan visar. Åker jag bort och bor på hotell kollar jag vilka tider frukost serveras, i den lokala tidszonen. Det kvittar liksom vad klockan brukar visa när jag äter frukost hemma.
Ta grundskolan tex, under de 9 åren har samtliga elever ett skolschema med klockslag som styr vad de skall göra när. Klockslag gäller självklart på många arbetsplatser. Hur skulle det se ut på en byggarbetsplats om folk kom efter sitt egna tyckande? Om lärarna inte dök upp på lektionerna i skolorna enligt schemat?
Detta är så basic så det går inte att ta dig seriöst längre.
Läste du ens inlägget du svarade på?
Om det är ljust för länge på kvällen går folk och lägger sig för sent, vilket resulterat i att folk sover mindre vilket påverkar hälsan. Detta finns det data och förklaringar på som jag har delat tidigare i denna tråd. Så jo, det påverkar vad du än tror.AndersMalmgren skrev:
Men om du har någon data som motsäger det och stärker dina argument, kan du dela det, annars kan du ju dra ut vad som helst ur din hat. Man behöver backa upp det man påstår.
https://tyngre.se/artikel/forskning/varfor-evig-normaltid-dvs-vintertid-ar-bast-for-vart-valmaende/
Ja, men du verkar inte ta till dig klockans påverkan på människor.D Daniel 109 skrev:
Som kuriosa kan jag nämna att Libyen och Namibia ligger rakt söder om Sverige, men de har samma tidszon som Finland. De måste ju må väldigt dåligt i de länderna enligt dig?
Du har fel helt enkelt.
Har jag någonsin sagt att någon skulle må dåligt av Finsk tid?
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
En timme lär inte spela roll för det indirekta solljuset på sommaren. Men det spelar stor roll för det direkta.S Spidertotz skrev:Om det är ljust för länge på kvällen går folk och lägger sig för sent, vilket resulterat i att folk sover mindre vilket påverkar hälsan. Detta finns det data och förklaringar på som jag har delat tidigare i denna tråd. Så jo, det påverkar vad du än tror.
Men om du har någon data som motsäger det och stärker dina argument, kan du dela det, annars kan du ju dra ut vad som helst ur din hat. Man behöver backa upp det man påstår.
[länk]
Källan jag länkar innehåller referenser till flera olika studier och forskningsartiklar. Den sammanfattar den forskning som finns. Det är ju det som spelar roll, inte var informationen ligger.kashieda skrev:
Källorna är det viktigaste och här finns väldigt många som ger förklaring på påstående. Sen är det viktigt att vara källkritisk och kolla upp det man läser. Väldigt viktigt i dagens samhälle.
Dom mår inte dåligt för dom har anpassat sig till sin tidszon genom att gå till jobbet, äta, etc. vid senare klockslag än vad de hade gjort om de hade varit i en västligare tidszon.Nissens skrev: