Hej!
Vi har upplevt något fuktigt i garaget i vinter och köpte en hygrometer som visade luftfuktighet 70-72% vid 10 grader. Vi har haft en liten luftavfuktare men har nu valt att uppgradera till en Woods SW22. Garaget är på ca 60kvm. Vi har även höjt temperaturen till ca 16 grader och har då en fuktighet på 55%. Vi har senaste dagarna noterat vad vi tror är mögel, detta är inte något som vi har sett tidigare. Dels är det det vita på betongen, men framför allt det på väggarna vi misstänker är mögel.
Hur bör vi gå vidare just nu? Någon form av ytbehandling? Kontakta försäkringsbolag?
Vi har upplevt något fuktigt i garaget i vinter och köpte en hygrometer som visade luftfuktighet 70-72% vid 10 grader. Vi har haft en liten luftavfuktare men har nu valt att uppgradera till en Woods SW22. Garaget är på ca 60kvm. Vi har även höjt temperaturen till ca 16 grader och har då en fuktighet på 55%. Vi har senaste dagarna noterat vad vi tror är mögel, detta är inte något som vi har sett tidigare. Dels är det det vita på betongen, men framför allt det på väggarna vi misstänker är mögel.
Hur bör vi gå vidare just nu? Någon form av ytbehandling? Kontakta försäkringsbolag?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
påväxt är det ju men det ser mer ut som det suger fukt från backen............skulle det bero på fukten rent generellt i rummet som sådant så skulle det finnas påväxt på det mesta.
Ni har redan löst problemet genom att värma lite extra och t o m ha avfuktare. Inget att göra där. Sopa bort det som ser trist ut och håll lite koll framöver. Och som Stefan säger - det verkar komma underifrån. Gräv bort jord osv runt grunden. Håll torrt och fint.GreenDragon skrev:
Hej!
Vi har upplevt något fuktigt i garaget i vinter och köpte en hygrometer som visade luftfuktighet 70-72% vid 10 grader. Vi har haft en liten luftavfuktare men har nu valt att uppgradera till en Woods SW22. Garaget är på ca 60kvm. Vi har även höjt temperaturen till ca 16 grader och har då en fuktighet på 55%. Vi har senaste dagarna noterat vad vi tror är mögel, detta är inte något som vi har sett tidigare. Dels är det det vita på betongen, men framför allt det på väggarna vi misstänker är mögel.
Hur bör vi gå vidare just nu? Någon form av ytbehandling? Kontakta försäkringsbolag?
Klicka här för att svara






