Hej!
Vi har upplevt något fuktigt i garaget i vinter och köpte en hygrometer som visade luftfuktighet 70-72% vid 10 grader. Vi har haft en liten luftavfuktare men har nu valt att uppgradera till en Woods SW22. Garaget är på ca 60kvm. Vi har även höjt temperaturen till ca 16 grader och har då en fuktighet på 55%. Vi har senaste dagarna noterat vad vi tror är mögel, detta är inte något som vi har sett tidigare. Dels är det det vita på betongen, men framför allt det på väggarna vi misstänker är mögel.

Hur bör vi gå vidare just nu? Någon form av ytbehandling? Kontakta försäkringsbolag?
 
  • Vitt mögelliknande på vägg och betong i garage, möjlig fuktproblematik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett garage med synliga tecken på mögel på väggen och betongen, nära golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögellika fläckar på en vit vägg ovanför en golvlist i ett garage. Betongen nedanför visar också tecken på möjliga fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelväxt på vit vägg nära golv och hörnlist i garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelfläckar på en vit vägg i ett garage, med mögel synligt längs nederkanten nära väggen och betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med misstänkt mögel och vit beläggning på betong i ett garage, nära en träläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelväxt på en garagevägg nära golvet, synligt som mörka fläckar på vit yta vid en metallkant, med spricka i betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
påväxt är det ju men det ser mer ut som det suger fukt från backen............skulle det bero på fukten rent generellt i rummet som sådant så skulle det finnas påväxt på det mesta.
 
GreenDragon GreenDragon skrev:
Hej!
Vi har upplevt något fuktigt i garaget i vinter och köpte en hygrometer som visade luftfuktighet 70-72% vid 10 grader. Vi har haft en liten luftavfuktare men har nu valt att uppgradera till en Woods SW22. Garaget är på ca 60kvm. Vi har även höjt temperaturen till ca 16 grader och har då en fuktighet på 55%. Vi har senaste dagarna noterat vad vi tror är mögel, detta är inte något som vi har sett tidigare. Dels är det det vita på betongen, men framför allt det på väggarna vi misstänker är mögel.

Hur bör vi gå vidare just nu? Någon form av ytbehandling? Kontakta försäkringsbolag?
Ni har redan löst problemet genom att värma lite extra och t o m ha avfuktare. Inget att göra där. Sopa bort det som ser trist ut och håll lite koll framöver. Och som Stefan säger - det verkar komma underifrån. Gräv bort jord osv runt grunden. Håll torrt och fint.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.