Den bistra sanningen är att allt under aggregatets överkant ofta är i svalaste laget. En potentiell lösning vore att höja båda lavarna och på så vis få in ett förhöjt golv närmast den nedre laven. Ett annat att man vrider sig 90 grader när man sitter på nedre laven och har ryggen mot väggen och benen längs laven istället för ner på golvet.

Mängden sätt som finns att anpassa sig till fysikens lagar är stort.

För egen del har jag bastun i ett uthus och trallgolv. Det är minus fem grader här. Att bastugolvet är kallt är i sammanhanget bara som det är.

• Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den bistra sanningen är att allt under aggregatets överkant ofta är i svalaste laget. En potentiell lösning vore att höja båda lavarna och på så vis få in ett förhöjt golv närmast den nedre laven. Ett annat att man vrider sig 90 grader när man sitter på nedre laven och har ryggen mot väggen och benen längs laven istället för ner på golvet.

Mängden sätt som finns att anpassa sig till fysikens lagar är stort.

För egen del har jag bastun i ett uthus och trallgolv. Det är minus fem grader här. Att bastugolvet är kallt är i sammanhanget bara som det är.
Tack, 90 grader brukar vara standard men de få gånger vi har varit många i bastun så har det inte varit möjligt. Ska prova fotpall av något slag

Jag har golvvärme i badrummet men inte under klinkern i bastun och visst - det är svinkallt och blir aldrig varmt.

Praktiskt för mobilen som jag lägger på golvet då jag lyssnar på radio då jag bastar. Slänger då en tjock frottehandduk på golvet för tassarna. Enklare än så kan det inte bli!

Eftersom bastun är liten med bara en lav har jag kompletterat med en enkel IKEA-pall.

Om man önskar kan man ju lägga en lös trall istället men jag föredrar att ha bastun så kliniskt ren och lättstädad som möjligt.

Detta är ett icke-problem.

• Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
En fläkt som flyttar luft från taket till golvet borde lösa problemet med att fötterna känns kalla.
Tordes vara möjligt att sätta fast några estetiskt fina rör i ett hörn med utblås under lavarna.

E
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte , menar du att man borde lagt golvvärme i bastun?
Sen har du väl det där trägolvet ovanpå betongen, eller?🤔
Starta bastun tidigare.
Visst kan man ha det. När vi renoverade badrummet och la in golvvärme gjorde vi det även i bastun. Vilket gör bastun till det perfekta torkrummet förutom att golvet är behagligt att ha fötterna på.

Vad är takhöjden? Avstånd från tak till översta lav? Hur är ventilationen löst?
Mvh
Sakke

D drsakke skrev:
Vad är takhöjden? Avstånd från tak till översta lav? Hur är ventilationen löst?
Mvh
Sakke
Takhöjden Är ca 200 cm från tak till översta lav är ca hälften så runt 100-110cm. Ventilationen är ett insug under aggregatet och ett utsug uppe vid taket ovanför översta laven, självdrag båda två.

E Elmuppo skrev:
Visst kan man ha det. När vi renoverade badrummet och la in golvvärme gjorde vi det även i bastun. Vilket gör bastun till det perfekta torkrummet förutom att golvet är behagligt att ha fötterna på.
Då isolerade ni säkert golvet också. Blir kanske en ganska oekonomisk lösning i annat fall?

J Jojjinn skrev:
Takhöjden Är ca 200 cm från tak till översta lav är ca hälften så runt 100-110cm. Ventilationen är ett insug under aggregatet och ett utsug uppe vid taket ovanför översta laven, självdrag båda två.
En del av problemet är låg takhöjd tilsammaans med stark skiktning av luft.
Man hamnar oavsett ganska långt ned med fötterna då takhöjden är låg.
1) byt aggregat til golvstående modell där stenmagasinet går långt ned och är öppen då får man värmestrålning längre ned och mindre skiktning av luft- jag ser att nuvarande aggregat är en "plåtbox " med sten på toppen- levererar värme bara uppåt(nästan).
2) om möjligt fixa ett extra ventilationshål för frånluft under sittlaven då kan du försöka ha den övre stängd under bad och den under laven öppen- då flyttar du värmen längre ned. Du har fortsatt den högre belägna som kan justeras i tillägg om klimaet inte blir bra med den helt stängd.
Mvh
Sakke

D drsakke skrev:
En del av problemet är låg takhöjd tilsammaans med stark skiktning av luft.
Man hamnar oavsett ganska långt ned med fötterna då takhöjden är låg.
1) byt aggregat til golvstående modell där stenmagasinet går långt ned och är öppen då får man värmestrålning längre ned och mindre skiktning av luft- jag ser att nuvarande aggregat är en "plåtbox " med sten på toppen- levererar värme bara uppåt(nästan).
2) om möjligt fixa ett extra ventilationshål för frånluft under sittlaven då kan du försöka ha den övre stängd under bad och den under laven öppen- då flyttar du värmen längre ned. Du har fortsatt den högre belägna som kan justeras i tillägg om klimaet inte blir bra med den helt stängd.
Mvh
Sakke
Tack för tipsen, extra ventilationshål borde gå att testa ganska så kostnadsfritt. Nytt aggregat ligger inte i min budget just nu så det får bli något sådant aggregat när det blir dags att jag måste byta aggregatet pga att det befintliga strular eller går sönder.

Fotografen Fotografen skrev:
Golvet kommer inte att bli varmare av att bastun är på längre, kalla bastugolv förblir kalla.. Det som hjälper är någon slags golvvärme.
Mitt golv blir varmt, eller ska man säga ljummet. Då är det dock isolerat men fristående utomhus.
O det är ju tur då jag tvättar mig i bastun och vore ju trist om det är 30cm is på golvet i bastun i slutet av vintern.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.