Köpte hus för några år sedan och tänkte nu börja ta tag i bastun som jag bekymrar mig lite över. Den är nere i källaren i ena hörnet. Problemet är att förra ägaren lade golvvärme i badrummet men inte under bastun så det är original betongplatta där. Detta leder till att golvet blir väldigt kallt såhär års och det alstrar kyla från golvet, märks främst när man sitter på den nedre bänken. Jag vet inte hur jag ska lösa detta, är det någon som har något knep eller tips för detta?
Om jag ändå rev upp 90% av golvet hade jag tagit resten och lägga under hela golvet men inget jag kan göra nu, letar billigare lösning. Ja trägolvet är där som ligger direkt på plattan men kylan alstrar genom springorna vilket gör att det blir kallt på fötterna/benen vinter tid. Jag har försökt sätta på den tidigare utan större skillnad och även lyft på sittbänken och stallt in fläkt för att cirkulera luften mer men fortfarande inte helt bra. Tänker mer om det finns isoleringsmatta/värme eller dylikt som man kan användaFarstatjej90 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Så där goja känns inte som en optimal lösning. Kanske lägga om golvet då men vet inte hur det påverkar bastun, har en känsla av att det måste kunna andas fritt också för att motverka fuktskadorFarstatjej90 skrev:
Jag tror den överlägset enklaste lösningen är att sätta på aggregatet på morgonen om du ska bästa på kvällen. Då blir allt varmt. Ingen lösning kommer vara i närheten lika enkel och ekonomin kommer också vara bäst så om du inte bastar varje dag.
Golvet kommer inte att bli varmare av att bastun är på längre, kalla bastugolv förblir kalla.. Det som hjälper är någon slags golvvärme.
Brukar basta 2-3 dagar i veckan vinter tid, med elpriserna som har varit så är det väldigt oekonomiskt i längden med ett 6kW aggregat. Försöker hitta en mer permanent lösningFarstatjej90 skrev:
Ja det är någon sådan lösning jag tänker mig. Jag har för stunden inte möjlighet att bila upp golvet för att sätta in i golvet. Vet du om det finns andra lösningar, tillexempel någon värme matta eller fuktlålig Tunn isolering som man kan ha någon slags värme i?Fotografen skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 22 inlägg
Här kommer en vild idé, kan du inte gjuta ett tunnare lager ovanpå och dra på en värmematta? Ex https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tta-devi-devimatt-free-150t/p-1073229-1073230
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
Ja eventuellt. Beror på hur mycket man måste gjuta för att få I den, om jag skulle göra om trägolvet lite så kan jag nog ha 15-20mm till godo. Får kolla närmare på det. TackF FredrikSthlm skrev:
Jag har provat i decennier.Farstatjej90 skrev:
Det som kan värma golvet i en bastu där golvet från början är kallt, typiskt betonggolv, är luften närmast golvet och den luften blir aldrig så varm eftersom varm luft stiger uppåt och luftens temperatur kommer vara beroende av höjden över golvet. Någon ledning eller strålning av värme från bastuaggregatet inträffar inte. Det som kan värma golvet är en golvvärme. Det man brukar göra är att ha en fotbräda 1-2 dm över golvet, eller då en golvvärme.
En fotbräda var ju smart. Den tanken borde ju slagit mig, men icke. Ska börja med att snickra ihop en sådan means jag försöker lösa golvvärmen 👍Fotografen skrev:
Jag har provat i decennier.
Det som kan värma golvet i en bastu där golvet från början är kallt, typiskt betonggolv, är luften närmast golvet och den luften blir aldrig så varm eftersom varm luft stiger uppåt och luftens temperatur kommer vara beroende av höjden över golvet. Någon ledning eller strålning av värme från bastuaggregatet inträffar inte. Det som kan värma golvet är en golvvärme. Det man brukar göra är att ha en fotbräda 1-2 dm över golvet, eller då en golvvärme.