2 314 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Upptäckt hål i golvet, hur får man plant underlag för laminat?
Hej!
Vi har nyligen köpt ett hus (byggt ca 1915) och när vi flyttade en byrå upptäckte vi ett hål i golvet. Under golvbrädorna finns gammal fyllning (ser ut som sand/lera) och även någon slags svart slang/kabel.
Problemet är att fyllningen ligger ungefär i samma höjd som trägolvet, så vi har inte mycket utrymme att bygga upp något ovanpå. Vi planerar att lägga laminatgolv i rummet, men vill först laga detta på ett bra sätt.
Hur kan man enklast jämna ut och täcka hålet så att det blir stabilt?
Behöver man skapa någon form av bärande stöd, eller räcker det med en enklare lagning inför laminat?
Tar gärna emot tips från någon som gjort liknande i äldre hus!
Tack på förhand 🙏
Vi har nyligen köpt ett hus (byggt ca 1915) och när vi flyttade en byrå upptäckte vi ett hål i golvet. Under golvbrädorna finns gammal fyllning (ser ut som sand/lera) och även någon slags svart slang/kabel.
Problemet är att fyllningen ligger ungefär i samma höjd som trägolvet, så vi har inte mycket utrymme att bygga upp något ovanpå. Vi planerar att lägga laminatgolv i rummet, men vill först laga detta på ett bra sätt.
Hur kan man enklast jämna ut och täcka hålet så att det blir stabilt?
Behöver man skapa någon form av bärande stöd, eller räcker det med en enklare lagning inför laminat?
Tar gärna emot tips från någon som gjort liknande i äldre hus!
Tack på förhand 🙏
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Det första man måste göra för att ge råd i frågan är att ta reda på vad det är för material. Kan du ritsa i det med fingrarna? en mejsel? Bryta loss bitar för hand? Med en mejsel?
Jag tycker att det ser ut att kunna vara gammal betong, men svårt att säga på bilder utan att känna själv
När det kommer till kabeln så ligger den på ett sådant sätt som man förväntar sig att en värmeslinga skulle ligga. Om så är fallet är den nog runt 60 år gammal. Ser ut att vara direkt i betongen, det tyder på en äldre konstruktion, vanligast i början av golvvärmens era. Så 60 - 70 tal. 80 och framåt så kom det modernare system som mer liknar de man har idag.
Jag tycker att det ser ut att kunna vara gammal betong, men svårt att säga på bilder utan att känna själv
När det kommer till kabeln så ligger den på ett sådant sätt som man förväntar sig att en värmeslinga skulle ligga. Om så är fallet är den nog runt 60 år gammal. Ser ut att vara direkt i betongen, det tyder på en äldre konstruktion, vanligast i början av golvvärmens era. Så 60 - 70 tal. 80 och framåt så kom det modernare system som mer liknar de man har idag.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Tack för svar!Discharged skrev:
Det första man måste göra för att ge råd i frågan är att ta reda på vad det är för material. Kan du ritsa i det med fingrarna? en mejsel? Bryta loss bitar för hand? Med en mejsel?
Jag försökte ritsa med en mejsel och det gick, laddar upp bild med markering, så tror inte det är riktig betong. När det kommer till kabeln så visar set sig vara en järnstång/armering.
Laddar även upp video.
Problemet är om man nu ska ha spånskiva/plywood och fästa den vid trägolvet på ena sidan, så kommer den ju ligga lös på sidan vid väggen, eller tänker jag fel?
Testa och lägg dit en tunn masonitskiva(träfiberskiva), 3mm. Kan ni få dit det så det blir i nivå med trägolvet?R Ri Salman skrev:
Sedan kan man fylla ut med något lämpligt spackel så det blir stöd under masoniten.
Viktigt är att läsa lägginstruktionen för laminatgolvet (har ni kollat på klick vinyl?) och se hur jämnt underlaget behöver vara.
I ett hörn där ingen går är det inte lika viktigt med underlaget, så det bör gå bra.
Bila ur lite av betongen så att du får någon cm tillgodo till ovanligt trä.
Dammsug
Prima
Flytspackla upp i nivå
Lägg sen golvet
Klart!
Dammsug
Prima
Flytspackla upp i nivå
Lägg sen golvet
Klart!
Tack för svar! Jag har hört att spackel kan eventuellt leda till sprickor som i sin tur leder till knarr vilket inte riktigt hållet länge. Stämmer det? Vissa har sagt att vi borde först lägga typ sand/lera, sedan någon skiva, sen spackla. Någon erfarenhet av detta?O skrev:
Testa och lägg dit en tunn masonitskiva(träfiberskiva), 3mm. Kan ni få dit det så det blir i nivå med trägolvet?
Sedan kan man fylla ut med något lämpligt spackel så det blir stöd under masoniten.
Viktigt är att läsa lägginstruktionen för laminatgolvet (har ni kollat på klick vinyl?) och se hur jämnt underlaget behöver vara.
I ett hörn där ingen går är det inte lika viktigt med underlaget, så det bör gå bra.
Tack för svar!M Morgonskiftet skrev:
Ska försöka bila ur lite men vid väggen finns en järnstång som är i samma höjd som golvet.
Jag har fått rekommenderat att inte spackla då spackel kan eventuellt leda till sprickor som i sin tur leder till knarr vilket inte riktigt håller länge. Stämmer det? Vissa har sagt att vi borde först lägga typ sand/lera, sedan någon skiva, sen spackla. Någon erfarenhet av detta?
Flytspackel håller väldigt bra. Ingen fara att ha det som underlag.
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Om det nu är armerat så är det ju solklart betong.
Bila ner, täta så det inte rinner nånstans där det inte ska, primer, flytspackel, klart.R Ri Salman skrev:Tack för svar!
Ska försöka bila ur lite men vid väggen finns en järnstång som är i samma höjd som golvet.
Jag har fått rekommenderat att inte spackla då spackel kan eventuellt leda till sprickor som i sin tur leder till knarr vilket inte riktigt håller länge. Stämmer det? Vissa har sagt att vi borde först lägga typ sand/lera, sedan någon skiva, sen spackla. Någon erfarenhet av detta?
Med din inspirerande framtoning, får man anta att du var fullärd redan vid födseln! Coolt! 🙌F Feedde skrev:
Tack för ditt engagemang. Bad dock om råd ang golvet, inte en total rivningsplan.F Feedde skrev:
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Så tråkigt att kunna allting redan från början, halva nöjet är ju att lära sig något nytt och sen vara stolt över att man lyckades.R Ri Salman skrev:
20 års husägande har lärt mig en hel del, framförallt i början handlar det om att både våga ställa frågor och sen våga göra saker själv.
Ju mer man gjort, desto enklare blir det. Nu är jag ändå på en sådan nivå att jag kan dela med mig av det jag lärt mig på vägen. Från 80-talshus, till 50-tals, till 70-tals och sen 70-tals igen så vågade jag nu mig på ett projekt från 1890-talet. Det hade jag nog inte vågat från början.