15 147 läst ·
70 svar
15k läst
70 svar
Hur kan detta ske på en ny nibe S1256 bergvärmepump?
Förstår inte varför alla tjatar om att få garantier av nibe /ringa nibe. Nibes garanti gäller endast fabrikationsfel inom 3 år. Det förutsätter ju såklart att Inget handhavandefel har gjorts (att jag stänger ventilerna) eller ett installationsfel har gjorts (som i mitt fall expansionskärl/säkerhetsventil monterat på utgående istället för returen)Appendix skrev:
Vad gäller anläggningar som utsatts för för högt tryck så vill man ju ha översyn så det inte är andra platser som tagit stryk.,
En pump är ju inget mirakel av uthållighet utan en produkt gjord med relativt tighta marginaler för att säljas med ett acceptabelt pris.
Så som många sagt innan. Det här är ett samtal man ska ta med Nibes support.
Och man ska kräva skriftligt från Nibe att garantin fortfarande gäller.
Alla eventuella följdfel av detta går ju såklart på något av ovanstående. Nibes garanti/support är helt värdelös i detta fall.
De ger ingen support vad gäller installation. De hänvisar allt sånt till sina auktoriserade partners.
De enda jag kan be nibe om är om nu denna auktoriserade firma vägra stå för detta. Så kan jag hävda att de inte följt Nibes installationsanvisningar. Och på så sätt sätta press på installatören att nibe anlitar en firma de auktoriserar som inte följer deras anvisningar. Det kommer nibe inte va så glada åt.
OM din installatör gjort ett fel som påverkar pumpen och säger att inget är ett problem så är det såklart ett underlag som du skall använda för att ställa krav mot installatörenU Uffe6 skrev:Förstår inte varför alla tjatar om att få garantier av nibe /ringa nibe. Nibes garanti gäller endast fabrikationsfel inom 3 år. Det förutsätter ju såklart att Inget handhavandefel har gjorts (att jag stänger ventilerna) eller ett installationsfel har gjorts (som i mitt fall expansionskärl/säkerhetsventil monterat på utgående istället för returen)
Alla eventuella följdfel av detta går ju såklart på något av ovanstående. Nibes garanti/support är helt värdelös i detta fall.
De ger ingen support vad gäller installation. De hänvisar allt sånt till sina auktoriserade partners.
De enda jag kan be nibe om är om nu denna auktoriserade firma vägra stå för detta. Så kan jag hävda att de inte följt Nibes installationsanvisningar. Och på så sätt sätta press på installatören att nibe anlitar en firma de auktoriserar som inte följer deras anvisningar. Det kommer nibe inte va så glada åt.
Hur tror du denna kommer ställa sig om pumpen går sönder och de åker på att byta ut den på egen bekostnad.
Det är nått du ska tänka på hanterar om att det kan uppstått skador som kan uppkomma i framtiden.
Med anledning av det du beskrivit skulle jag säga att det är noll års garanti från Nibe.
Det är därför vi tjatar.
Auktorisation är noll värt så det ordet kan du skippa
Jag hoppas det iaf är en större firma som har lite omsättning och kan stå för sina fel i flera år framöver.
Jag förstår inte vad du menar! Ngn annan som kan översätta?Appendix skrev:
OM din installatör gjort ett fel som påverkar pumpen och säger att inget är ett problem så är det såklart ett underlag som du skall använda för att ställa krav mot installatören
Hur tror du denna kommer ställa sig om pumpen går sönder och de åker på att byta ut den på egen bekostnad.
Det är nått du ska tänka på hanterar om att det kan uppstått skador som kan uppkomma i framtiden.
Med anledning av det du beskrivit skulle jag säga att det är noll års garanti från Nibe.
Det är därför vi tjatar.
Auktorisation är noll värt så det ordet kan du skippa
Jag hoppas det iaf är en större firma som har lite omsättning och kan stå för sina fel i flera år framöver.
Så ser reservdelen ut. Kostar lite drygt 3000:- inga stora pengar. Självklart installatörens fel, bara reklamera installationen. Slangen är helt i metall och det är konstruerad som ett dragspel för att den ska vara flexibel, det svarta som syns på din bild är isolering. Då det är bara att använda, men inte mot stängda ventiler före exp/säk😅
Snyggt! Jag letade faktiskt reda på den där själv, och gick i tanken att byta den själv också. Sitter bara med två snabbkopplingar. Och kablarna är ”bara” att följa där den gamla sitter. MEN sen när deras tekniker kom o sa att exp/säk sitter felmonterat så kommer jag hävda att de skall ta allt såklart.E Egenföretagarn skrev:Så ser reservdelen ut. Kostar lite drygt 3000:- inga stora pengar. Självklart installatörens fel, bara reklamera installationen. Slangen är helt i metall och det är konstruerad som ett dragspel för att den ska vara flexibel, det svarta som syns på din bild är isolering. Då det är bara att använda, men inte mot stängda ventiler före exp/säk😅
Mitt oro nu är att min filterventil sitter så långt ner på returen. Det är så lite koppar kvar som sticker upp ur maskinen. På returledningen hur löser en installatör sånt? Går det att skarva nere i VP på ngt sätt i värsta fall? För röret till exp skall ju in mellan VP och filterventilen.
Oro nr2 är ju såklart om ngt annat tagit skada eller om ngt internt slits i förtid pga en sån här sak. Inga felmeddelanden eller alarm har kommit eller kom vid incidenten. Jag har tagit ur loggar på allting och skall gå igenom dem nu. Kan ju lägga upp dem här oxå om det är av intresse.
Kommer såklart begära papper på när de åtgärdar (förhoppningsvis på garanti) skälet till åtgärd etc. Så allt sånt finns dokumenterat, men tror ändå det kommer va svårt att driva en process om låt säga 2 år när ngt annat går sönder som ett följdfel av denna incident.
E Egenföretagarn skrev:Så ser reservdelen ut. Kostar lite drygt 3000:- inga stora pengar. Självklart installatörens fel, bara reklamera installationen. Slangen är helt i metall och det är konstruerad som ett dragspel för att den ska vara flexibel, det svarta som syns på din bild är isolering. Då det är bara att använda, men inte mot stängda
Filterball-ventilen är monterad på en presskoppning med utvändig gänga, så det är inga problem att bygga om. Som jag skrev tidigare så ska du reklamera installationen. Jag tror inte den tagit skada i övrigt.U Uffe6 skrev:Snyggt! Jag letade faktiskt reda på den där själv, och gick i tanken att byta den själv också. Sitter bara med två snabbkopplingar. Och kablarna är ”bara” att följa där den gamla sitter. MEN sen när deras tekniker kom o sa att exp/säk sitter felmonterat så kommer jag hävda att de skall ta allt såklart.
Mitt oro nu är att min filterventil sitter så långt ner på returen. Det är så lite koppar kvar som sticker upp ur maskinen. På returledningen hur löser en installatör sånt? Går det att skarva nere i VP på ngt sätt i värsta fall? För röret till exp skall ju in mellan VP och filterventilen.
Oro nr2 är ju såklart om ngt annat tagit skada eller om ngt internt slits i förtid pga en sån här sak. Inga felmeddelanden eller alarm har kommit eller kom vid incidenten. Jag har tagit ur loggar på allting och skall gå igenom dem nu. Kan ju lägga upp dem här oxå om det är av intresse.
Kommer såklart begära papper på när de åtgärdar (förhoppningsvis på garanti) skälet till åtgärd etc. Så allt sånt finns dokumenterat, men tror ändå det kommer va svårt att driva en process om låt säga 2 år när ngt annat går sönder som ett följdfel av denna incident.
Jag missade nog varför du stängt av ventilerna manuellt?U Uffe6 skrev:
Jag har haft bergvärme i många år och hela grejen är att den reglerar allt själv.
Det enda pyssel jag hade var att serva den.
Ge dig inte på att pula själv i en helt ny pump. Då är du rökt garantimässigt sen =/U Uffe6 skrev:Snyggt! Jag letade faktiskt reda på den där själv, och gick i tanken att byta den själv också. Sitter bara med två snabbkopplingar. Och kablarna är ”bara” att följa där den gamla sitter. MEN sen när deras tekniker kom o sa att exp/säk sitter felmonterat så kommer jag hävda att de skall ta allt såklart.
Skrev det ovan. Skulle byta några luftningsnipplar/ventiler på några radiatorer, tog även bort en radiator för att blästra och måla om. Trodde man kunde göra så när man stängt av värmen till radiatorerna, så vi fortsatt hade varmvatten i villan. Men tji fick jag….M mrbackstrom skrev:
Osvsett så är det ett handhavandefel inte ett garanti ärende!U Uffe6 skrev:Anledningen varför jag stängde ventilerna till VB var för vi skulle byta ventiler och luftnipplar på några radiatorer. Så systemet var tömt när det skedde. Värmen var ”avstängd” går i praktiken inte att göra mer som jag förstår än att köra manuell drift med värme av. Samt att jag ställde ner börvärdet till 15 grader som en extra ”säkerhets” inställning.
Men detta har inget med VB att göra ändå. För detta skedde (iaf enligt teknikern) när varmvatten producerades. I VB kretsen drar du inte fram så varmt vatten sa han. När varmvattentanken skall upp 65 grader när den skall köra sin listeria körning en gång i veckan. Och då smackar den på rejält med värme.
Installatören ansvarar för att produkten är installerad enl Nibes anvisningar. Hade den varit det så hade det inte funnits några problem. Dvs säk/exp på rätt sida och före avstängningsvetil. Slutkund kan aldrig lastas för detta fel. 100% glasklart.
Det gick på garantin till sist. De var här i förrgår och bytte elpatron och satte om EXP/SÄK till returen. Tydligen hade det enligt installatören pågått mycket diskussioner på baksidan mellan installatören och jag fick känslan av att NIBE själva tog detta. Elpatronen (den trasiga) skulle nämligen tillbaka till Nibe för analys.
Nu tycker jag däremot vid VV körning att hetgaserna går upp snabbt och jag ser att flödet och crikpumpen går ner när hetgaserna blir höga. Den toppar ut på 107 grader. Vid det tillfället är cirkpumpen nere på 8-10% och flödet nere på 5l/min. Är det normalt med ”så lite” värmeutbyte i slutet av en körning. I början ligger cirkpumpen mellan 20-30% och flödet på cirka 15l/min
Det har eg inte ändrat sig sedan pumpen installerades. Men trodde detta skulle förbättras när EXP hamnade på rätt sida och kanske skapar rätt mottrycks etc.
Men ni som har 1256
r. Hur ser era kurvor ut vid VV körning?
Nu tycker jag däremot vid VV körning att hetgaserna går upp snabbt och jag ser att flödet och crikpumpen går ner när hetgaserna blir höga. Den toppar ut på 107 grader. Vid det tillfället är cirkpumpen nere på 8-10% och flödet nere på 5l/min. Är det normalt med ”så lite” värmeutbyte i slutet av en körning. I början ligger cirkpumpen mellan 20-30% och flödet på cirka 15l/min
Det har eg inte ändrat sig sedan pumpen installerades. Men trodde detta skulle förbättras när EXP hamnade på rätt sida och kanske skapar rätt mottrycks etc.
Men ni som har 1256
Nu har jag ej jobbat med Nibes pumpar sedan 2020, men det låter som din maskin toppar varmvattnet precis som IVT/BOSCH gör på sina senaste varvtalsstyrda maskiner.U Uffe6 skrev:Det gick på garantin till sist. De var här i förrgår och bytte elpatron och satte om EXP/SÄK till returen. Tydligen hade det enligt installatören pågått mycket diskussioner på baksidan mellan installatören och jag fick känslan av att NIBE själva tog detta. Elpatronen (den trasiga) skulle nämligen tillbaka till Nibe för analys.
Men ni som har 1256r. Hur ser era kurvor ut vid VV körning?