15 150 läst ·
70 svar
15k läst
70 svar
Hur kan detta ske på en ny nibe S1256 bergvärmepump?
Har en nibe s1256 bergvärmepump där slangen på elpatronen som sitter på VB sidan och fäster vid kompressorn har expanderat. Det är en korrigerat rostfritt slang. Det verkar ha varit övertryck i pumpen och som sagt slangen har expanderat. Jag hade värmen avslagen. Manuell drift och nersänkt till 15 grader (det är 22-23) grader i vardagsrummet där min trådlösa sensor sitter. Börvärdet rejält under nuvarande temp. Jag hade systemet tömt. Och ventilerna stängda både till och retur på värmesystemet. Jag behöll trycket mot bergvärmepumpen elpatronen var i av läge. Expansionskärlet hade 1 bar. Varför skedde det som skedde? Skall inte nödventilen vid expansionskärlet öppnas innan den där slangen expanderar?
Enligt tillverkaren så är högsta tryck maskinen får utsättas för 4.5 bar. Lång över min nödventil som jag tror är på åtminstone 2.5 bar.
Pumpen är 1 månad gammal. Och slangen är integrerad på patronen så man blåste byta hela.
Vid installation byttes inte nödventilen eller expansionskärlet. De ansåg det var bra grejer som redan satt och att det var onödigt. Antar me andra or att de konditionstestat dem.
Kan man inte ha ventilerna avstängda mot värmesystemet när värmen är avslagen? Varför öppnar växlaren när ingen värme bör ledas fram i systemet?
Och framför allt. När detta sker varför öppnas inte nödventilen?
Enligt tillverkaren så är högsta tryck maskinen får utsättas för 4.5 bar. Lång över min nödventil som jag tror är på åtminstone 2.5 bar.
Pumpen är 1 månad gammal. Och slangen är integrerad på patronen så man blåste byta hela.
Vid installation byttes inte nödventilen eller expansionskärlet. De ansåg det var bra grejer som redan satt och att det var onödigt. Antar me andra or att de konditionstestat dem.
Kan man inte ha ventilerna avstängda mot värmesystemet när värmen är avslagen? Varför öppnar växlaren när ingen värme bör ledas fram i systemet?
OK. Bra. Då lär de ha med sig de delar som kan behövas.
Det bör man kunna ha.U Uffe6 skrev:
Har du kollat att säkerhetsventilen sitter på rätt sida om avstängningen till värmesystemet?U Uffe6 skrev:
Säkerhetsventilen sitter på vänstersidan. På framledningen. Det antar jag är rätt sida?O skrev:
Tror inte de har delar med sig. Tror de endast kommer och diagnosticerar vid första mötet. På denna modell sitter slangen som expanderat direkt på elpatronen. Så man byter hela paketet. Den delen tror jag inte de kommer med.
Sen måste de nog säkerställa andra delar i pumpen så de niger annat har gått sönder….
Men har oxå svårt att se att man inte skall kunna ha ventilerna stängda och tömma systemet när man har dragit av värmen.
Skall tillägga att det inte äeU Uffe6 skrev:Säkerhetsventilen sitter på vänstersidan. På framledningen. Det antar jag är rätt sida?
Tror inte de har delar med sig. Tror de endast kommer och diagnosticerar vid första mötet. På denna modell sitter slangen som expanderat direkt på elpatronen. Så man byter hela paketet. Den delen tror jag inte de kommer med.
Sen måste de nog säkerställa andra delar i pumpen så de niger annat har gått sönder….
Men har oxå svårt att se att man inte skall kunna ha ventilerna stängda och tömma systemet när man har dragit av värmen.
Nibe som kommer ut. Utan firman som installerade den.
Att installera en produkt är en helt annan sak än att felsöka den. Installera kräver väldigt begränsad kunskap om hur produkten fungerar internt. Min gissning är att de inte kommer kunna svara så du blir nöjd.U Uffe6 skrev:
Med NIBEs kundtjänst menar jag just NIBE själva. De har designat din VP och tillverkat den. De vet exakt hur den fungerar i minsta detalj. Vill man ha svar får man fråga den som kan.O skrev:
Dvs varken installatören eller detta forum kan lika mycket. En massa gissande och troende hjälper knappast. När man inte kan själv kan man heller inte avgöra vilka svar som är korrekta och vilka som är killgissningar. Därav råde att kontakta NIBE.
The plot thickens.
De som installerat den var på besök idag. Enligt han så sitter mitt expansionskärl på fel sida. På framledningen och inte returen. Som tydligen varmvattnet expanderar mest emot när en sån här sak sker. Därför detta skedde.
Sen så skall det va ok att köra maskinen för er som har liknande problem. Slangen tål det även när den expanderat.
Han ville inte ta garanti diskussionen om vad som kommit överens om. Utan det skall tas med deras säljare. Vet ju vart det kommer sluta med fraser som ”vi installerar mot befintligt system” etc….
De som installerat den var på besök idag. Enligt han så sitter mitt expansionskärl på fel sida. På framledningen och inte returen. Som tydligen varmvattnet expanderar mest emot när en sån här sak sker. Därför detta skedde.
Sen så skall det va ok att köra maskinen för er som har liknande problem. Slangen tål det även när den expanderat.
Han ville inte ta garanti diskussionen om vad som kommit överens om. Utan det skall tas med deras säljare. Vet ju vart det kommer sluta med fraser som ”vi installerar mot befintligt system” etc….
Slangen kan användas trots att SLANGEN SOM ÄR I STÅL har expanderat???????U Uffe6 skrev:The plot thickens.
Tänk nu tre gånger vad som händer med stål när det expanderar.
Hurvida ditt exp kärl sitter på fel/rätt sida.. Du vill ha den på returen för den sidan är svalare och frestar inte membranet lika hårt.
Som tidigare nämnts RING NIBE!
Om det uppfattas rätt så har du ring ett "värmepumpsföretag" som i 98% av fallen säljer pumpen till överpris utan faktiskt kompetens.
Din lokala rörmokare kommer kunna mer.
Lyssna inte på idioten du hade hos dig tidigare och de till att få slangen bytt omgående.
Skall förtydliga att han sa att pumpen är ok att köra fram tills dess att man byter slangen såklart som en nödlösning…. Känns ju sådär…R RasmusVVS skrev:Slangen kan användas trots att SLANGEN SOM ÄR I STÅL har expanderat???????
Tänk nu tre gånger vad som händer med stål när det expanderar.
Hurvida ditt exp kärl sitter på fel/rätt sida.. Du vill ha den på returen för den sidan är svalare och frestar inte membranet lika hårt.
Som tidigare nämnts RING NIBE!
Om det uppfattas rätt så har du ring ett "värmepumpsföretag" som i 98% av fallen säljer pumpen till överpris utan faktiskt kompetens.
Din lokala rörmokare kommer kunna mer.
Lyssna inte på idioten du hade hos dig tidigare och de till att få slangen bytt omgående.
Men nu tjafsar jag med dem om det skall gå på garantin eller inte… blir slussad fram och tillbaka i systemet.
Vad är överpris för en nibe S1256-13R?
Blir ju galet om du stängt tillopp och retur på värmesystemet. Inte snällt mot cirkpumpen! Borde bli hur varmt som helst vid utloppet från modulen. Som att be om problem!U Uffe6 skrev:Har en nibe s1256 bergvärmepump där slangen på elpatronen som sitter på VB sidan och fäster vid kompressorn har expanderat. Det är en korrigerat rostfritt slang. Det verkar ha varit övertryck i pumpen och som sagt slangen har expanderat. Jag hade värmen avslagen. Manuell drift och nersänkt till 15 grader (det är 22-23) grader i vardagsrummet där min trådlösa sensor sitter. Börvärdet rejält under nuvarande temp. Jag hade systemet tömt. Och ventilerna stängda både till och retur på värmesystemet. Jag behöll trycket mot bergvärmepumpen elpatronen var i av läge. Expansionskärlet hade 1 bar. Varför skedde det som skedde? Skall inte nödventilen vid expansionskärlet öppnas innan den där slangen expanderar?
Så man kan inte stänga ventilerna mot ventilerna när värmen är av? Värmeväxlarn skall ju då endast göra varmvatten. Och det är den expansionen som skett här.E Emanuel01 skrev:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detta, men jag har också en nyinstallerat S2125 luft - vatten värmepump där högtryckspressostaten utköst två gånger och kompressorn blocketad med någon sorts dum motiv att systemet producerar mer värme än det kan ta hand om. Jag menar, kom igen Nibe, kylskåp har funnits i över hundra år och alla kylskåpstillverkare har lärt sig at helt enkelt stoppa produktion av kyla när det inte behövs mer kyla. Tänk om frysen hemma hade lagt av med ett dumt meddelande som blocketar kompressorn eftersom det inte finns kylbehov och kylskåpet inte kan göra sig sv med producerad kyla. Blockering kräver manuell åtgärd, vilket i värmepumpfallet är helkorkat eftersom den kunde återta värmeproduktion automatiskt när värmebehovet återkommer. En tämligen logisk tanke enligt mig.U Uffe6 skrev:Har en nibe s1256 bergvärmepump där slangen på elpatronen som sitter på VB sidan och fäster vid kompressorn har expanderat. Det är en korrigerat rostfritt slang. Det verkar ha varit övertryck i pumpen och som sagt slangen har expanderat. Jag hade värmen avslagen. Manuell drift och nersänkt till 15 grader (det är 22-23) grader i vardagsrummet där min trådlösa sensor sitter. Börvärdet rejält under nuvarande temp. Jag hade systemet tömt. Och ventilerna stängda både till och retur på värmesystemet. Jag behöll trycket mot bergvärmepumpen elpatronen var i av läge. Expansionskärlet hade 1 bar. Varför skedde det som skedde? Skall inte nödventilen vid expansionskärlet öppnas innan den där slangen expanderar?