E Emanuel01 skrev:
Då är det kanske bara värmen och kanske dålig slang. Blir ju en puff med varmt vatten efter vv drift till värmesystemet och när du stängt lär ju cirkpumpen bli glödhet då den pumpat mot stängd ventil. Skulle råda dig att fylla på systemet så du får cirkulation. Kan ju bli svårt med garanti om tekniker ser att du kört mot stängda ventiler.
Mot detta finns inbyggda skydd. T.ex. högtryckspressostat. Sitter exp. kärl och SÄV rätt är det absolut ingen fara att stänga några ventiler.

R Räcerbil skrev:
Mot detta finns inbyggda skydd. T.ex. högtryckspressostat. Sitter exp. kärl och SÄV rätt är det absolut ingen fara att stänga några ventiler.
Nej finns inget skydd för cirkpump med stängda ventiler, blir inge bra!
Hp och lp funkar bara vid kompressordrift. Nibe har ingen flödesvakt heller men den brukar också bara larma vid kompressordrift på andra märken.

? Fortsätter den gå vid ett högtryckslarm?

• Gilla
Kalle Viking
  • Laddar…
R Räcerbil skrev:
? Fortsätter den gå vid ett högtryckslarm?
Du förstår inte vad jag skrev förut. När man bara kör vv växlar vp endå över till element slingan. Kompressorn går ju inte då det inte är något värmebehov. Men cirkulationspumpen går hela tiden och där har ju ventilerna varit stängda.

En bild hade underlättat.

Om säv sitter på framledningen till radiatorslingan (t ex utanför värmepumpen) och växelventilen stänger helt vid vv-produktion så låter det som en småskum installation.

I normalläget kanske det fungerar ändå i och med att returen är öppen så trycket blir inte isolerat från ventilen. Men om du körde med stängd ventil på returledningen på radiatorslingan precis före värmepumpen så blir ju säv:en helt bortkopplad. Låter farligt.

Om växelventilen även vid vv-produktion låter lite vatten gå ut till radiatorslingan så är det kanske ok, men inget jag hade velat ha.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Du förstår inte vad jag skrev förut. När man bara kör vv växlar vp endå över till element slingan. Kompressorn går ju inte då det inte är något värmebehov. Men cirkulationspumpen går hela tiden och där har ju ventilerna varit stängda.
👍 Då förstår jag vad du menar. Fortsätter cirkpumpen att gå, trots att inget värmebehov finns menar du?
Jag tänker att utetemperatur är så hög att VP inte ens räknar GM och att cirkpump därav står stilla.
Skulle den räkna GM skulle värmebehov uppstå och kompressor starta= HP larm.
I vilket fall som helst borde väl pumpen dra ner på hastigheten om ventilen är stängd, då den försöker att upprätthålla en temp diff mellan t och r och original lägsta tillåtna hastighet är satt till 1%.
Mig veterligen har S1256 flödesmätare.

Ursäkta långt inlägg men jag lär mig gärna nya saker.

R Räcerbil skrev:
👍 Då förstår jag vad du menar. Fortsätter cirkpumpen att gå, trots att inget värmebehov finns menar du?
Jag tänker att utetemperatur är så hög att VP inte ens räknar GM och att cirkpump därav står stilla.
Skulle den räkna GM skulle värmebehov uppstå och kompressor starta= HP larm.
I vilket fall som helst borde väl pumpen dra ner på hastigheten om ventilen är stängd, då den försöker att upprätthålla en temp diff mellan t och r och original lägsta tillåtna hastighet är satt till 1%.
Mig veterligen har S1256 flödesmätare.

Ursäkta långt inlägg men jag lär mig gärna nya saker.
Japp den går året runt.
Men sa fel angående hp, lp de är alltid aktiva men skyddar inte cirkpumpen.
Har bara jobbat med Nibes fastighetspumoar och de har ingen flödesvakt. Det ända märke jag jobbat med som har det är Mitsubishi. Men den larmar bara just före kompressor start eller kompressordrift.

D D_Anders skrev:

Om säv sitter på framledningen till radiatorslingan (t ex utanför värmepumpen) och växelventilen stänger helt vid vv-produktion så låter det som en småskum installation.

I normalläget kanske det fungerar ändå i och med att returen är öppen så trycket blir inte isolerat från ventilen. Men om du körde med stängd ventil på returledningen på radiatorslingan precis före värmepumpen så blir ju säv:en helt bortkopplad. Låter farligt.

Om växelventilen även vid vv-produktion låter lite vatten gå ut till radiatorslingan så är det kanske ok, men inget jag hade velat ha.
Och det var ju det som hände. När returen stängs så blir det farligt. Och därför är det enligt mig en felaktig installation.

Bifogar några bilder.

• IMG_3410.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3406.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3407.jpeg
    Skapa konto
D D_Anders skrev:

E Emanuel01 skrev:
Japp den går året runt.
Har bara jobbat med Nibes fastighetspumoar och de har ingen flödesvakt. Det ända märke jag jobbat med som har det är Mitsubishi. Men den larmar bara just före kompressor start eller kompressordrift.
Då vet jag. Pumpen går ändå. Tack så mycket! Och jag kryper till korset, kör inte med stängda ventiler😄

E Emanuel01 skrev:
Japp den går året runt.
Jag citerade fel. Se inlägg ovan🫣

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
U Uffe6 skrev:
Och det var ju det som hände. När returen stängs så blir det farligt. Och därför är det enligt mig en felaktig installation.

Bifogar några bilder.
Då är det ju tur att Nibe hade den veckade slangen så det fanns utrymme för expansion!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Då är det ju tur att Nibe hade den veckade slangen så det fanns utrymme för expansion!
Så är det! Det tråkiga är att den är integrerad i elpatronen så man måste byta hela klabbet för 5000:-

Så skall jag tolka er rätt. Att man skall aldrig ha igång pumpen om man behöver tömma systemet? Då måste man slå av pumpen och förlora tillgång till VV?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
U Uffe6 skrev:
Så skall jag tolka er rätt. Att man skall aldrig ha igång pumpen om man behöver tömma systemet? Då måste man slå av pumpen och förlora tillgång till VV?
Min F1255 kör ingen cirkpump när sommarsäsongen startar men iom att Emanuel01 verkade av annan åsikt så vågar jag inte råda hur du ska göra.
Jag hade gjort det på min då jag vet att pumpen inte går sommartid och jag har exp och säv på rätt ställe.
Min pump varvar även ner vid låg diff på r och t.

Jag måste skicka frågan vidare.

Vad gäller anläggningar som utsatts för för högt tryck så vill man ju ha översyn så det inte är andra platser som tagit stryk.,

En pump är ju inget mirakel av uthållighet utan en produkt gjord med relativt tighta marginaler för att säljas med ett acceptabelt pris.

Så som många sagt innan. Det här är ett samtal man ska ta med Nibes support.
Och man ska kräva skriftligt från Nibe att garantin fortfarande gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.