När nibe släppte sin F1210 var jag till Markaryd på introduktion och genomgång. När vi på kvällen käkade lite gott och fick någon öl så kom diskussionen igång om all info kunden kunde läsa ut från displayen och alla telefonsamtal som skulle komma när alla grannar började jämföra all data 😂😅

U Uffe6 skrev:
Nu tycker jag däremot vid VV körning att hetgaserna går upp snabbt och jag ser att flödet och crikpumpen går ner när hetgaserna blir höga. Den toppar ut på 107 grader. Vid det tillfället är cirkpumpen nere på 8-10% och flödet nere på 5l/min. Är det normalt med ”så lite” värmeutbyte i slutet av en körning. I början ligger cirkpumpen mellan 20-30% och flödet på cirka 15l/min
U Uffe6 skrev:
Men ni som har 1256:or. Hur ser era kurvor ut vid VV körning?
Ser ut ungefär som för min S1256.
Hetgasen kan vara varmare för R454B har jag hört.
(Bortse från att det även står R407 i diagrammet. Det gällde min förra VP)

• Hetgas.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulation.png
    Skapa konto
Redigerat:
E Egenföretagarn skrev:
När nibe släppte sin F1210 var jag till Markaryd på introduktion och genomgång. När vi på kvällen käkade lite gott och fick någon öl så kom diskussionen igång om all info kunden kunde läsa ut från displayen och alla telefonsamtal som skulle komma när alla grannar började jämföra all data 😂😅
Precis det som skedde här :-) nån person med en gammal fighter 12 serie som sa att hetgaser över 100 grader är inte bra för oljan till kompressorn. Det kan inte va normalt :-)

Pen Pen skrev:
Ser ut ungefär som för min S1256.
Hetgasen kan vara varmare för R454B har jag hört.
(Bortse från att det även står R407 i diagrammet. Det gällde min förra VP)
Tycker din Cirkpump beter sig bättre än min. Jag har samma utveckling av hetgaser etc. Men min cirkpump går ner i varvtal. Den är dessutom aldrig över 30% från början.

Känns som den står o jobbar rätt hårt i slutet av en VV körning. Och då är cirkpumpen endast på 10% Men det kanske är normalt?

Vad säger ni experter om deltat mellan framledningen och kondensorgivarens framledning? Jag har ett delta mellan 5 och 9 grader. Normalt eller för mycket?

Anledningen varför jag frågar är att kolla om ngt är fel ang. flödet på maskinen efter tillbudet med expanderat slang på elpatronen.

• IMG_3544.png
    Skapa konto
  • IMG_3543.png
    Skapa konto
  • IMG_3542.png
    Skapa konto
  • IMG_3541.png
    Skapa konto
U Uffe6 skrev:
Tycker din Cirkpump beter sig bättre än min. Jag har samma utveckling av hetgaser etc. Men min cirkpump går ner i varvtal. Den är dessutom aldrig över 30% från början.

Känns som den står o jobbar rätt hårt i slutet av en VV körning. Och då är cirkpumpen endast på 10% Men det kanske är normalt?
Bilderna ovan visar beteendet vid ren underhållsvärmning utan vattenförbrukning. Om jag istället tittar på ett fall när någon börjar att duscha strax innan att underhållsvärme skulle ha påbörjats blir förloppet mer likt ditt:
VBcirk avtagande från 25% till 15%.
Relativt konstant kompressor 30Hz (en liten kick i början och svag ökning i slutet).
Ökande effektförbrukning från 900W till 1300W (kicken ej inräknad)

Pen Pen skrev:
Bilderna ovan visar beteendet vid ren underhållsvärmning utan vattenförbrukning. Om jag istället tittar på ett fall när någon börjar att duscha strax innan att underhållsvärme skulle ha påbörjats blir förloppet mer likt ditt:
VBcirk avtagande från 25% till 15%.
Relativt konstant kompressor 30Hz (en liten kick i början och svag ökning i slutet).
Ökande effektförbrukning från 900W till 1300W (kicken ej inräknad)
Det betyder att min pump går ”som om det vore förbrukning då ”med andra ord. För i mitt fall var det en ren underhållskörning. Men som liknar när det sker vattenförbrukning hos dig? Hos mig var det dessutom en ganska liten underhållskörning. Ca 30min där VV temp gick från 45 till 53 grader cirka.

Hur ser din temp ut på returen när en VV körning går? Tycker min kommer upp rätt högt där också. 55 grader t.ex vid denna körning.

Jag undrar om det är ngt hos mig som stryper flödet. Alt det läcker vid växelventilen. Men jag tycker så inte är fallet. Ljummet till radiatordelen när man känner uppe vid växelventilen. Smutsfiltret och magnetit filtret är rensat. Och pannan är 1.5 månad ny….

Sista underhållsvärmningen (i bilden) pågick under 30min och gick från 48 till 56 grader.

Vid värmningens slut är VB f/r typiskt:
59/53
61/54
60/53
De första två underhållsvärmning, den sista vid förbrukning. Min tidsupplösning är lite dålig; jag samplar var 5'e minut.

Pen Pen skrev:
Sista underhållsvärmningen (i bilden) pågick under 30min och gick från 48 till 56 grader.

Vid värmningens slut är VB f/r typiskt:
59/53
61/54
60/53
De första två underhållsvärmning, den sista vid förbrukning. Min tidsupplösning är lite dålig; jag samplar var 5'e minut.
Vad har du för setup där du tar ut värdena från din panna?

Jag använder lokalt Modbus/TCP gränssnitt mot VP.
Loggningsverktyget är Cacti (freeware på Linux/Windows).
Däremellan ett kort eget skript som anpassar Modbus till Cacti.

På sin tid var Cacti stort inom t.ex. professionell serverövervakning. Tyvärr rätt krävande att sätta upp första gången och kräver delvis en rätt ålderdomlig miljö som t.ex. PHP. Jag valde det för över 20 år sedan; tycker fortfarande att det är bra givet att verktyget redan är på plats. Men det finns väl bättre system för den som vill börja idag.

Intressant! Jag kör modbus/tcp in en homey PRO som loggar allt

Jag ställde upp Gp1 cirkpumpen till minimi 25% och det gjorde att värdena blev bättre. Hetgasen rusar inte lika snabbt. Antar att nibe ställer ner så mkt de kan för att spara watt. Invertermaskinen verkar va väldigt dynamiskt. Med en cirkpump som går upp och ner hela tiden för att optimera värmeväxlaren. Jag noterade att det går mer watt när jag gör VV med denna inställning. Så det är väl en ”tradeoff” att inte ”slita” på maskinen med höga hetgaser under längre perioder/optimera energin in i pannan.

Nu har jag dock nästa problem/undran sitter ju en LK EMV110-M 88i0 som ställdon på växelventilen. Ganska standard som jag förstår.

På mitt ställdon snurrar den grå mellan flera lägen. Svårt att förklara men jag trodde den skulle gå mellan A till läge B. Men från Läge B går den ibland (inte varje gång vidare till en läge C) och från läge C kan den antingen gå vidare till läge D eller tillbaka till C och så håller den på så.

1 är det normalt?
2 var ju nyfiken så jag tog av ställdonet och kände på den svarta piggen på själva ventilen. Den går ju att vrida 360 grader åt båda hållen.

Fråga runt såklart. Och flera säger att det inte är normalt och att mässingsventilen är trasig. Det skall finnas tydliga stop enligt dem.

Någon som har koll vad som gäller här? NIBE kör ju Molex versionen IMG_3607.jpeg
Skapa konto
IMG_3609.jpeg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.