15 152 läst ·
70 svar
15k läst
70 svar
Hur kan detta ske på en ny nibe S1256 bergvärmepump?
Nu vågar jag inte svara på vad som hänt här.
Men har du din värmepump korrekt inställd så kommer den själv sluta göra värme när behovet inte finns. Värmepumpen kan tro att huset behöver värmas fast det är 30grader utomhus om du har fel värden inställda.
Så är den rätt inställd finns inget behov från din sida att stänga av den manuellt.
Men har du din värmepump korrekt inställd så kommer den själv sluta göra värme när behovet inte finns. Värmepumpen kan tro att huset behöver värmas fast det är 30grader utomhus om du har fel värden inställda.
Så är den rätt inställd finns inget behov från din sida att stänga av den manuellt.
Anledningen varför jag stängde ventilerna till VB var för vi skulle byta ventiler och luftnipplar på några radiatorer. Så systemet var tömt när det skedde. Värmen var ”avstängd” går i praktiken inte att göra mer som jag förstår än att köra manuell drift med värme av. Samt att jag ställde ner börvärdet till 15 grader som en extra ”säkerhets” inställning.S Spopas skrev:Nu vågar jag inte svara på vad som hänt här.
Men detta har inget med VB att göra ändå. För detta skedde (iaf enligt teknikern) när varmvatten producerades. I VB kretsen drar du inte fram så varmt vatten sa han. När varmvattentanken skall upp 65 grader när den skall köra sin listeria körning en gång i veckan. Och då smackar den på rejält med värme.
Hade samma på min värmepump s1256 som nyinstallation. Rörläggaren hade kopplat fel på pumpen, dom fick komma och koppla om pumpen samt byta den slangen som expanderat och el patronen då det var samma reservdelar.
Även om den inte gör värme så växlar vp över till värmesystemet och cirkpumpen går även dåU Uffe6 skrev:
så din cirkpump har gått mot stängd ventil förutom vid vv produktion.
Ska man köra så.måste man ha en kortslutning så att det kan cirkulera. Sen beroende på vart du stängt av och beroende på vart säkerhetsventiler sitter samt expansionskärl så kan du ju få ett jävla tryck i den lilla volym du har kvar.
Nu kanske jag är ute och cyklar. Men eftersom expansionskärlet med tillhörande nödventil sitter på framledningen idag (felaktigt). Så om det är som du säger så borde expansionskärlet tagit tryckökningen. Och till sist nödventilen. De sitter i direkt anslutning till framledningen ventilen som var stäng mot värmesystemet sitter efter.E Emanuel01 skrev:Även om den inte gör värme så växlar vp över till värmesystemet och cirkpumpen går även då
så din cirkpump har gått mot stängd ventil förutom vid vv produktion.
Ska man köra så.måste man ha en kortslutning så att det kan cirkulera. Sen beroende på vart du stängt av och beroende på vart säkerhetsventiler sitter samt expansionskärl så kan du ju få ett jävla tryck i den lilla volym du har kvar.
Att det cirkulerar är väl en sak. Tryckökningen beror på väl på att vattnet värms snabbt o expanderar. Och värmeväxlaren skall väl inte släppa ut ngt vatten som är varmt i värmesystemet när den är ”av”. Den borde va smartare än så och öppna upp o cirkulera när kompressorn inte kört fram ngn värme?
Intressant. Vet du mer exakt vilket fel de hade gjort? Deras tekniker som kom idag berättade oxå om liknande fall.KristofferNils95 skrev:
Ringde Nibes support. De svarar inte på frågor ang. Installation. Vilket detta är enligt dem är. De svarar endast på funktioner etc till privatpersoner. Och hänvisar till installatören. De har en i installationssupport för installatörer som de säkert kan svara på sånt här. Men inte för oss vanliga dödliga.
Bästa svaret
Säkerhetsventilen och exp. kärl SKA sitta på returledningen, mellan VP och bifogad filterventil. Detta pga att vid varmvattenproduktion stänger växelventilen värmesidans tillopp. Finns då ingen bypass över rad./ gv, har den expanderande vätskan inte kontakt med kärlet, vid stängda termostater.KristofferNils95 skrev:
(Gjorde en liten edit)
Redigerat:
R Räcerbil skrev:
Nej den sitter efter. Men exp/säv sitter på framledningssidan. Det är DET som är problemet.R RasmusVVS skrev:
Firman som installerade är auktoriserade av NIBE och kommer upp på Nibes hemsida när man söker efter installatörer.
Så ni kan sluta spekulera om allehanda klåpare och att jag måste ringa nån lokal rörmokare för att få en second opinion.
Hittade den manualen precis innan jag såg ditt inlägg klart och tydligt. Tack för hjälpen.
Har svårt att se att de inte skall åka på detta på garantin. De hävdar att det är installerat mot ”befintligt” system. Men det kan ju inte motivera att sätta EXP/SÄV på fel ledning antar jag? Installationsanvisningarna från tillverkaren måste ju gälla kan man tycka.
Det roliga är att de återanvänt EXP/SÄV trots att det enligt offerten stod uttryckligen att SÄV skulle bytas. EXP var bara två år gammalt så helt ok att det inte byttes. Men till det roliga är att EXP/SÄV sitter på vänstersidan av VP men på den gamla pumpen som jag bytte ut så var det draget till returledningen. Så de har klippt den o aktivt satt den på framledningen.
Har svårt att se att de inte skall åka på detta på garantin. De hävdar att det är installerat mot ”befintligt” system. Men det kan ju inte motivera att sätta EXP/SÄV på fel ledning antar jag? Installationsanvisningarna från tillverkaren måste ju gälla kan man tycka.
Det roliga är att de återanvänt EXP/SÄV trots att det enligt offerten stod uttryckligen att SÄV skulle bytas. EXP var bara två år gammalt så helt ok att det inte byttes. Men till det roliga är att EXP/SÄV sitter på vänstersidan av VP men på den gamla pumpen som jag bytte ut så var det draget till returledningen. Så de har klippt den o aktivt satt den på framledningen.
Då är det kanske bara värmen och kanske dålig slang. Blir ju en puff med varmt vatten efter vv drift till värmesystemet och när du stängt lär ju cirkpumpen bli glödhet då den pumpat mot stängd ventil. Skulle råda dig att fylla på systemet så du får cirkulation. Kan ju bli svårt med garanti om tekniker ser att du kört mot stängda ventiler.U Uffe6 skrev:Nu kanske jag är ute och cyklar. Men eftersom expansionskärlet med tillhörande nödventil sitter på framledningen idag (felaktigt). Så om det är som du säger så borde expansionskärlet tagit tryckökningen. Och till sist nödventilen. De sitter i direkt anslutning till framledningen ventilen som var stäng mot värmesystemet sitter efter.
Att det cirkulerar är väl en sak. Tryckökningen beror på väl på att vattnet värms snabbt o expanderar. Och värmeväxlaren skall väl inte släppa ut ngt vatten som är varmt i värmesystemet när den är ”av”. Den borde va smartare än så och öppna upp o cirkulera när kompressorn inte kört fram ngn värme?
Då har ju installatören och Nibe något att skylla på.