Varför ställer man ens en sån här fråga på ett forum? Om TS utbildar sig inom elområdet så är min fråga varför man inte får lära sig en så grundläggande sak som Ohms lag innan man förväntas lösa dessa uppgifter?
En annan fråga är om lärarna verkligen är så dåliga på att förklara dessa enkla uppgifter att man är tvungen att vända sig till ett anonymt forum istället?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad har ohmslag med den här uppgiften att göra? Den får man lära sig på grundskolan. Vad säger att TS inte kan den?

Tja. Jag brukar i alla fall använda Ohms lag för att räkna ut strömmen utifrån en given effekt och spänning. Men det finns såklart andra sätt.

Ohms lag inkluderar inte effekt. Så det bör du inte göra.

Ofta smyger man in Joules effektlag i samband(en) med Ohms lag.
Tex: Ohms lag kalkylator - Räkna online
https://www.raknaonline.se/elektronik/ohms-lag/

Jag tycker man ska kunna såpass mycket matte och ellära att man enkelt tar fram de formler man behöver (flytta runt bokstäverna). Räknar man bara ett steg i taget blir det också enklare.
I TS fråga tex,
effekt till ström, summera strömmarna.
Steg för steg. Klart.

Många vill ha lite lathundar, formler samlade.
Andra kanske blir skrämda av "alla formler ".
Text om Ohms lag, spänning, resistans, ström, effekt, med ekvationerna U=R·I och P=U·I.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektricitetsformler, Ohms lag, effektberäkningar, diagram, U=R*I, P=U*I, relationer mellan spänning, resistans, ström.
Skapa konto

Det viktigaste är bara att lära sig ett sätt som man förstår och behärskar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Beräkningar och anteckningar om säkringar och elektrisk effekt på papper. Formler och matematiska uträkningar syns.
Skapa konto

Detta kom jag fram till.

Men inte säkrar man efter storleken på lasten utan efter area och förläggningssätt på kablaget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men inte säkrar man efter storleken på lasten utan efter area och förläggningssätt på kablaget.
Må så vara. Jag är inte elektriker.

Du har missar att lasten är fördelad på tre faser.

D Daniel 109 skrev:
Du har missar att lasten är fördelad på tre faser.
Jag räknade ut strömmen i varje fas till 38,4 A för A1.

Förstår du vad du räknar eller slänger du bara in siffror i en formel. Om vi börjar med enbart belysningen och elementen, så har du räknat ut att den totala effekten dividerat med fasspänningen (230V) är 25A. Det stämmer om det bara är en fas. Men nu var den ju fördelad på tre faser.

:oops:

På a) har du räknat rätt. Du får samma svar om du räknar L-N och L-L, men frågan är ofullständig. För att kunna summera lasten med motorerna så behöver man göra ett antagande, att lasterna i A1A ligger mellan L-N.

Även fråga b) är svårtydd. Rutan med märkdata är tydligen bara till för att luras. Frågan säger att man ska räkna på P=3 kW och cosfi=0.86.

Din beräkning är rätt och fel. Du saknar lite parenteser för att det ska gå ihop.
I = S/U = P/(cosfi*U) = 3000/(0.86*230) = 15.2 A

Utifrån detta kan man med tillräcklig säkerhet ange säkringarnas storlek, rätt.

Nu återstår bara fråga c) och den är lite besvärligare då du måste ta hänsyn till olika fasvinklar. Lasten i A1A är rent resistiv, cosfi=1. Men lasten i A1B1 har cosfi=0.86. Ja, du får lite hjälp här. Tre motorer med vardera cosfi=0.86 blir också cosfi=0.86 tillsammans.

Detta är inte svårt att räkna på. Man behöver bara ta till lite Pythagoras. Du behöver först räkna ut x och y-sidorna på triangeln för A1B1, sedan summera x med A1A och beräkna hypotenusan. Kallas också vektoraddition.

Jag gillar inte riktigt den metoden eftersom den inte riktigt förklarar vad man räknar. Men det stämmer. Jag tänkte 400 delat med roten ur tre. Men om man dividerar det med tre blir det gånger roten ur tre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.