D Dilato skrev:
Precis, ibland går det hysteri i risken med el..
Sätt en stor lapp på väggen med RÖR EJ KABLARNA, LIVSFARA så fattar vem som helst, väl🤔

• Haha
  • Älska
JSten och 2 till
  • Laddar…
A
S Scimitar skrev:
Hej, river tapeter och gammal el i sovrum. Har stängt av elen tillfälligt, matningen kommer från rummet intill. När jag slår på elen igen får jag ju el i trådarna som kommer genom väggen. Kan jag bara linda dem med eltejp så länge och inte röra dem?
Nej. Det ska alltid finnas dubbla skyddsbarriärer. Det får man inte slarva med. Grundisolerade ledare är en barriär. Eltejp på ändarna eller wago är inte tillräckligt.

Det man brukar göra är att frånskilja bakåt så långt det behövs för att det ska vara spänningslöst där arbete utförs. I ditt fall skulle det då räcka att koppla ur matande ledningar i rummet bredvid.

Kan man inte se takhöjden som en barriär? Jag köper absolut att tejp eller wago inte är tillräckligt om det är åtkomligt för till exempel barn, men uppe i taket?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man ska inte behöva ta hänsyn till varenda idiot som finns, ibland behövs det en Darwin Award för att lära folk 🤓
Man behöver inte va idiot för att vara råka komma åt😂

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
S Scimitar skrev:
matningen kommer från rummet intill.
Då är bästa lösningen att koppla loss matningen i det andra rummet.

Och låta den vara frånkopplad under hela tiden renoveringen pågår. Att hålla på och isolera i sovrummet är bara onödigt besvärligt och riskabelt.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man ska inte behöva ta hänsyn till varenda idiot som finns, ibland behövs det en Darwin Award för att lära folk 🤓
Man kanske kan sätta en transformator i matande ände så att det blir en lagom kraftig läxa 🤓
Fast Darwin kanske syftar på att man ska sålla bort idioterna direkt 🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Man behöver inte va idiot för att vara råka komma åt😂
"Råka komma åt" i takhöjd...ja du.. Darwin Award 😅
Transformatorn vid gatan till mitt hus har noll skyddsbarriär ( se vänstra fasen) men inte tusan rör någon den.

• Transformator vid elstolpe utan skyddsbarriär, med flera kablar anslutna i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
Intet
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"Råka komma åt" i takhöjd...ja du.. Darwin Award 😅
Kanske inte komma åt med handen men med t.ex. stege av aluminium är inte helt omöjligt. Men kanske bara jag som är "petig"😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Transformatorn vid gatan till mitt hus har noll skyddsbarriär ( se vänstra fasen) men inte tusan rör någon den.
Är man där och pillar får man verkligen skylla sig själv😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Är avståndet så stort till den spänningsförande ledningen att man inte kommer åt eller för nära den med kroppen eller annat man förväntas använda i rummet så är det säkert. Men man måste ta hänsyn till vilka aktiviteter som kan förekomma och vilka som kan komma in i utrymmet. Ett exempel är finns det en stege där under renoveringen eller gardinstång i ledande material? Kan någon annan få för sig att hämta stegen? Eller greja med gardinstången? Ska besökare komma?

Oavsett om man kommer fram till att det är säkert i aktuellt fall så är det inte fel att isolera ledarna, har man inte wago så fungerar eltejp. En varning är inte heller fel.

Off topic.
Ett exempel på en extra upplysning om en fara.
Öppen dörr till transformatorrum med varningsskylt "Livsfarlig spänning", avspärrat med kedja för att hindra obehörig åtkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utrymmet är låst med begränsat tillträde, dörren är på utsidan skyltad med "tillträde förbjudet för obehöriga, livsfarlig spänning"

Så för allmänheten är allt detta utom räckhåll.

När man sedan låser upp dörren så kommer man in till ett transformatorutrymme.
Då transformatorn har oisolerade anslutningar möts man av en extra påminnelse, det är kedjan med den extra varningsskylten.
Avståndet mellan spänningssatt anläggningsdel och till kedjan är så stort att man har ett säkerhetsavstånd så man inte kommer in i närområdet eller i riskområdet.

Denna typ av "upplysning" är inte fel eller onödig. Men det är även viktigt att man inte ska skylta eller varna där det inte finns någon fara.

Så även i en miljö där det endast vistas fackkunniga personer med stor vana av riskbedömning och riskhantering så varnas det extra. Tillexempel så kan skylten på utsidan dörren kan vara övermålade av klotter eller till och med stulen.
En fackkunnig person ska givetvis kunna identifiera och hantera riskkällan men misstag sker och kan en extra påminnelse förhindra detta genom att man får personen att tänka en gång extra innan man väljer att gå in så minskar risken för en olycka.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Så är det visserligen enligt SS-EN 50110-1 eller någon tillhörande anvisning där man gjort bedömningen att detta är bästa sättet att utföra jobbet på din bild men jag tycker det är fel sätt att resonera här. Du har ju också uppröstat användaren O i inlägg #20 så jag tror du håller med om det.

Steg 1 i en riskplanering är alltid att se om problemet går att lösa på ett annat sätt. Dvs ta bort risken helt.
Går det inte att utföra enligt steg 1 kommer man till steg 2
Steg 2: minimera risken dvs "bygga bort" problemet om det går. Det kanske går att sätta upp skyddsanordningar etc.
Steg 3 kommer man till om det inte går att ta bort risken helt eller minimera den. Då handlar det om att hantera den risk som finns. Kanske använda personlig skyddsutrustning eller liknande.
Eliminera, minimera och hantera. I den ordningen.

Sedan är det också värt att poängtera att SS-EN 50110-1 eller anvisningar inte gäller ordinära personer. Utan är för yrkesmässig verksamhet. Jag tycker det räcker att tillämpa föreskrift 2022:1 eller motsvarande för det år som är aktuellt så blir det bra så.
W Weimik skrev:
Kan man inte se takhöjden som en barriär? Jag köper absolut att tejp eller wago inte är tillräckligt om det är åtkomligt för till exempel barn, men uppe i taket?
Nej

Placering utom räckhåll är bara ett basskydd (ersätter grundisolering) och ska inte tillämpas i vanliga fall. Se bilaga 41B i elinstallationsreglerna för den som är intresserad av detaljerna.

Men jag är också människa och vet att man slarvar lite hemma med det ena och andra 😎

• Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Givetvis är urkoppling bäst.

Jag ville belysa att man måste tänka lite utanför boxen om man väljer att ledningen inkopplad. Där av exemplen med stegen, besökare och gardinstången😀

A
Ja det var exemplariskt gjort på bilden. Då är vi överens 🙂

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.