Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Jag har aldrig heller sett ett nytt vägguttag, eller en ny brytare, utan fästklor. Det är standrad. Gummisnodden som underlättar montage kan vara applicerad vid köp eller medfölja tillsammans med skruv i separat påse.
Jo numera är de flesta utan klor. Men klorna finns att köpa som tillbehör.

Ex: https://www.jula.se/catalog/el-och-...lationsmateriel/strombrytare/fastklor-001446/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Jag har inte lyckats något vidare med dosclips och till synes likadana plåtdosor som TS har.

Vet inte om det beror på att det finns olika typer av plåtdosor eller att jag inte lyckats begripa hur de skall användas rätt (har inte hittat någon som helst monteringsanvisning).

Jag tror mer på TS plan att skruva ramarna i väggen. Själv har jag börjat byta dosor varteftersom till dessa spårdosor, som inte kräver ett alltför stort ingrepp.

Grå spårdosa av plast med genomskinligt lock och flera monteringspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
a128
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är nog svårt att få dosklipps att sitta fast i en gammal plåtdosa, så försök att sätta skruvar på 4 ställen. Vad är det bakom, trä eller gips.
Det är puts, ca 3 cm tjock, bakom den okänt. Denna puts visade sig dock fullt tillräcklig för att med plugg och skruv i var sitt hörn tillräckligt fixera uttaget i väggen. Äntligen sitter det fast, efter 27 år i huset.

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.