Som rubriken lyder, jag ska byta låshus till toan. Jag har köpt en sån här https://www.bygghemma.se/inredning-...5hVjKTiv2vyE7R5IiE7xYZqGOYXmVkBz0b-gX6E&gQT=2 men begriper inte hur den fungerar?

Är den till för två vred?? En är väl till kolven till handtaget men det går inte att styra tryckfallet då. Behövs någon inställning förutom att ta ut adaptern? Varför är går inte hålen igenom för genomgående skruven?

Jag får hjärnmos av detta, hjälp! Jag hoppas på felköp annars är jag rädd för att hoppet är ute för mig.

• Gult låshus med två skruvar, en nyckel och en del för montering. Förbryllande hål och oklara inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man lite av problemet…

Handtaget/trycket i det undre hålet och wc-behöret i det övre.
Låshus 414 är symmetrisk så du vänder ingen fallkolv för höger eller vänster utan hela låshuset och därför finns samma funktion i båda hålen, om det används genomgående skruvar så begränsas roddarnas rörlighet.
Kanske låshus 2020 stämmer bättre med vad du förväntade dig om funktionen på detta inte motsvarar de du haft tidigare.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Handtaget/trycket i det undre hålet och wc-behöret i det övre.
Låshus 414 är symmetrisk så du vänder ingen fallkolv för höger eller vänster utan hela låshuset och därför finns samma funktion i båda hålen, om det används genomgående skruvar så begränsas roddarnas rörlighet.
Kanske låshus 2020 stämmer bättre med vad du förväntade dig om funktionen på detta inte motsvarar de du haft tidigare.
Tack för svar! Det vad det jag trodde från början men avfärdade det hela när de genomgående skruvarna i princip helt drog in fallkolven och trycket hamnade på sned. Behöver man borra? Jag bifogar bilder på med och utan skruv i hålet.

• En hand håller en metalldel av ett lås, visas från sidan med och utan skruv monterad.
    Skapa konto
  • Hand håller ett dörrlås med en genomgående skruv i ett borrat hål, mot en brun bakgrund.
    Skapa konto
Konstiga vinklar på roddarna samt blockering av hål, jag hade reklamerat det låshuset.
Så här ser originalet ASSA 414 ut.
ASSA 414 låshus i metall med skruvar och hål, visat från sidan.
Skapa konto

1 123abc skrev:
Konstiga vinklar på roddarna samt blockering av hål, jag hade reklamerat det låshuset.
Så här ser originalet ASSA 414 ut.
[bild]
Tack igen för svar! Då är jag inte galen. 😅

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.