7 765 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Hur installera nytt infällt vägguttag - så att det sitter fast
Min erfarenhet är att det fungerar utmärkt om man skruvar åt ordentligt brukar det sitta mycket bra och mycket nära väggen utan glipor.E elmont skrev:
Fast de är designade att fungera ihop. Att demontera och återmontera många gånger har jag aldrig haft problem med. Naturligtvis kan det bli fel på allt. Det att klipsen bucklar dosplåten skapar normalt bara ett bättre grepp och förhindrar att klipsen glider.J jonaserik skrev:
Men som sagt, med så många olika produkter på marknaden och i verkligheten finns det säkert såväl kombinationer som passar utmärkt ihop och andra som inte gör det...
Man sätter ju skruven i dos-clipset.J jonaserik skrev:
Jag har satt några hundra av dom clipsen och har aldrig behövt gröpa ur för dom heller. Dom är ganska tunna så man får knacka in dom sedan sitter det riktigt bra.
Det är OK för min del. Nu sas det att det var med både klor och clips. Det var det jag inte vat med på. Nu är det så att vägguttag och strömbrytare levereras inte med klor längre, min grossist sa att det nästan var förbjudet nu med klor och villa man ha det, så blev det extra att köpa. Pratade även med Schneider om det och fick samma svar, dom är utan klor nu.elmontören skrev:
Allvarligt talat... Sa Schneider det?J jonaserik skrev:
Exxact 2-vägsuttag, Primo med både skruv och snabbanslutning, jordat, petskyddat för infälld montering i apparatdosa c/c 60mm. Inkl fästklor.
Jag tycker inte det är ovanligt med fästklor på nya produkter från andra fabrikat heller.
Jepp deras kundtjänst och samtalet var i ca 15 min. Den länk som du ger, hur gammal är den och är den uppdaterad. Men jag ska prata med dom grosisster som jag använder och höra vad som sägs och återkommer.O skrev:
Klokit samt plugg och skruv i hörnen på ditt VUOlle i Stureby skrev:
Hej,
Mina vägguttag har en tendens att åka ut med kontakten man drar ur. Ska nu byta ett uttag i ett gästrum. På bilder och instruktionsfilmer tycks det finnas, förutom "klorna" som spänns i gummisnodden, även två skruvar för fixering av uttaget. Sådana skruvar saknas i samtliga uttag i huset. De fixeras enbart med klorna. Se bilder. Röda väggen från mitt hus; inga skruvar. Vita väggen från instruktionsvideo; skruvar finns.
Hur gör jag för att få uttagen att sitta fast?
Om uttagen levereras med eller utan klor beror helt på vad man beställer/köper, det är olika E nrJ jonaserik skrev:Det är OK för min del. Nu sas det att det var med både klor och clips. Det var det jag inte vat med på. Nu är det så att vägguttag och strömbrytare levereras inte med klor längre, min grossist sa att det nästan var förbjudet nu med klor och villa man ha det, så blev det extra att köpa. Pratade även med Schneider om det och fick samma svar, dom är utan klor nu.
Tex E1841443 med klor och E 1841444 utan klor.
Uttagen utan klor (som funnits att köpa sedan mycket länge) har varit något billigare än dom med klor.
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Jag har aldrig heller sett ett nytt vägguttag, eller en ny brytare, utan fästklor. Det är standrad. Gummisnodden som underlättar montage kan vara applicerad vid köp eller medfölja tillsammans med skruv i separat påse.O skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Det är en bärande vägg av gjuten betong med utanpåligande puts. Jag kommer göra som du föreslår, alltså fixera uttaget med 4 små skruvar in passsande (gula) plastplugg.J jonaserik skrev:
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Plåt? Jag har inte känslan av att dosan är av plåt, snarare av seg, svart plast. Oavsett viket känns det bättre att skruva det nya uttaget i omgivande puts i 4 hörn än att mixtra med clips.J jonaserik skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Dosan på bilden ÄR tillverkad av tunn plåt, en mycket vanlig dosa i äldre elinstallationer.Olle i Stureby skrev: