GK100 skrev:
Intressant att se vad du får för svar. Men trots allt ligger en majoritet av elkunderna redan tekniskt under möjligheten att mätas per timme.
Jag försökte skapa och ladda ner timvärden från "Mina sidor" nu, men inga data,
utan bara datum och timmar, kom fram.
Jag ringer imorgon och frågar hur det förhåller sig.

(Detta är väl visserligen off topic, men intressant ändå :) )

jhedberg skrev:
Har pratat med EON, och de verkade allt annat än intresserade av att få in sina pengar, de tänker inte jaga elfirman själv och de tänker absolut inte ändra något förrän de får en anmälan ifrån just den elfirman som gjorde jobbet. De har tydligen aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem och lämnar det hela till mig att lösa....
Låter som ett typiskt "kundtjänstsvar" där de följer vad som står i instruktionerna: elektrikern ska anmäla. Punkt.
Han kan ju ha dött i en trafikolycka eller firman kursat...

Men det är klart att de kan vara envisa och lämna bollen hos dig att skaffa en ny elektriker som åker ut och kollar på vad den andra gjorde och sedan anmäler. Lägg in i avtalet att betalning sker när anmälan kommit in, innan dess är inte jobbet klart

Stort bolag som Eon behöver ju inte heller syssla med service till kunderna...

Räknenisse skrev:
...
Stort bolag som Eon behöver ju inte heller syssla med service till kunderna...
Helt OT, men jag fick samtal förra veckan från just EON.
De ville sälja el "till inköpspris" som det heter.

Jag jämförde deras pris med vad jag betalar idag till ett litet skuttbolag, och EONs pris låg 25% högre.
De fick ingen ny kund :)

Lite Off Topic men ändå inte eftersom det skulle kunna bli en källa till upptäckt...

Vi kan utgå ifrån att många företag gör analyser på sina data och mätvärden av olika slag:
- Skatteverket gör det, det vet jag.
- Olika Webbtjänster kan göra det för att se om betalda tjänster anropas från två geografiskt olika ställen inom orimligt kort tid.
- Butiker gör det på registrerade köp för riktad reklam
- O s v.

Det vore konstigt om inte elbolag har samma tankar i de fall det finns elavläsning på t ex timnivå.

MagHam skrev:
Lite Off Topic men ändå inte eftersom det skulle kunna bli en källa till upptäckt...

Vi kan utgå ifrån att många företag gör analyser på sina data och mätvärden av olika slag:
- Skatteverket gör det, det vet jag.
- Olika Webbtjänster kan göra det för att se om betalda tjänster anropas från två geografiskt olika ställen inom orimligt kort tid.
- Butiker gör det på registrerade köp för riktad reklam
- O s v.

Det vore konstigt om inte elbolag har samma tankar i de fall det finns elavläsning på t ex timnivå.
Tja, men är det här verkligen rätt plats för att bygga på sina konspirationsteorier?

Alla flygplan sprutar ut chem-trails, vattnet är fluorerat för att hålla folk på mattan,
månen är gjord av grönmögelost osv :cool:

K O W

Det är inte konspirationsteorier. De tre exemplen var verkliga.

Hör till ämnet genom att det är helt rätt av TS att tag i problemet för att undvika senare upptäckt.

De allra flesta mätare registrerar timvärden, sen är det inte säkert att företagets mätvärdeshanteringsprogram (långt ord) gör det, utan bara använder de dygnsvärden, som också finns, för att producera elräkningen.

Då kan man låta Access eller liknande program kolla i databasen efter timvärden eller genomsnittsvärden över en kortare tid, och räkna ut om det tagits ut högre effekt än registrerad huvudsäkring tillåter. Och på så vis få fram en lista att kolla upp.

Jag tvivlar på att så många nätbolag håller på med detta organiserat, men nåt stickprov görs säkert ibland. Möjligheten finns i alla fall.

Synd för TS att installatören inte går att få tag på, men många hantverkare är hantverkare just för att de inte tycker om pappersjobbet som måste göras. Jag förstår dem många gånger.

Redigerat:
Ang. mätare så det är klart att timmätning loggas om mätaren är gjord för detta.
Kunder har rätt att kräva timmätning sedan 2012.
Alla nya mätare som sätts upp nu har timmätning. en del bolag har kört detta i över tio år.
Det är även bra info för elnätsägarna, då de ser förbrukningsmönster, elkvalite mm i sitt nät.
Allt går mot "smarta" mätare

Andra fina finesser med de nya mätarna,
finns så klart olika fabrikat med olika finnesser ingångar mm.

De mätarna jag kommit i kontakt med har följande funktioner
elkvalitets mätning
fasbortfall
Spänningsmätning på varje fas.
Strömmätning på varje fas.
Frånkoppling av kund från nät (inbyggd brytare)
extra ingångar för externa mätmöjligheter för, tex fjärrvärme, vatten.

Sedan kan insamlingsystemet rikta direktmätning i realtid mot specifik mätare.
Insamlad data loggas för att kunna jämföras med tidigare perioder mm.
Larmnivåer kan ställas in på olika funktioner.
Ström,
Spänning.
Lågt eller högt effektuttag
Aktiv effekt.
Reaktiv effekt.
Skenbar effekt.
Fasbortfall.
Bakeffekt (strömensriktning)

Även vad som visas i displayen för kunden kan ställas in. Även om mätaren mäter alla funktioner så visas kanske bara din kWh förbrukning för enkelheten, (det blir mindre frågor hos kundtjänst då)

Idag är dessa finesser inte något som fördyrar mätaren.
De "smarta" mätarna är även ett verktyg för att upptäcka elstölder, jaga effekttoppar, hitta elkvalite fel. mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.