Hej, jag (EON) har en gammal tjärkabel som går in i uthuset till mitt mätarskåp, se bild. Jag behöver riva väggen som skåpet sitter på och har därmed låtit göra anmälan till EON för att flytta ut mätarskåp till yttervägg och väntar besked. Troligtvis behövs denna kabel dras om? Kommer kostnad för att byta kabel läggas på mig som fastighetsägare?

Någon som varit med om liknande?

För övrigt är det en 30 meter till EONs elstation, dock en asfalterad kommunal väg som går mellan...

• Gammal tjärkabel som går in genom en trävägg i ett uthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir lite omständigt med byte av stålbandskabeln, den går troligtvis ända ut till gatan om inte EON har skarvat den på något ställe. Det kommer ta tid för ett byte. Det ska läggas gult rör. 110 vill dom ha, från gatan och fram till väggen där du vill ha mätarskåpet. Och det får du gräva ner själv, samt bekosta ett nytt skåp som dom ansluter till. Skåp - gult rör - anslutning från skåp till befintlig central/er får du stå för kostnadsmässigt
Du ska då kontakta en elektriker som gör anmälan till EON om flytt av mätarskåp och ny servicekabel in.
Kommer säkert inte att kosta något från EON. Har gjort samma jobb i hus med EON tidigare och ingen kostnad. Samt att EON ska planera in arbetet, kan ta sin tid, inget som att anmäla i morgon och dom kommer nästa dag. Men elektriken få besked om allt.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.