12 090 läst ·
37 svar
12k läst
37 svar
Hur informera EON om ökad storlek på huvudsäkringar?
Sida 1 av 3
Har ett litet dilemma, för ett par månader sedan så hade jag en el-firma här för att byta huvudsäkringar från 16A till 20A. Hade ju bytt själv om det inte varit så att man måste vara en seriös el-firma för att kunna rapportera ändringen till EON.
Men det där med att rapportera ändringen till EON glömde nog de bort, för såg nu att det står fortfarande 16A på mina elräkningar. Den dagen EON upptäcker det lär ju de bli lite sura på mig, så är ju likabra att de får reda på det. Men hur gör jag nu? El-firman får jag inte tag på, har nämligen försökt kontakta de om att köpa mera jobb av de, och svarar de inte på det, lär de ju knappast svara på pappersarbete om jobb de redan fått betalt för.
Har kollat på fakturan med, och där står tyvärr inte specat att de bytte passdelarna till huvudsäkringarna, allt annat de gjorde står med, men inte det. Så jag har ju inget sätt att bevisa att det var en elektriker som gjorde det heller, vilket EON kanske vill ha?
Men det där med att rapportera ändringen till EON glömde nog de bort, för såg nu att det står fortfarande 16A på mina elräkningar. Den dagen EON upptäcker det lär ju de bli lite sura på mig, så är ju likabra att de får reda på det. Men hur gör jag nu? El-firman får jag inte tag på, har nämligen försökt kontakta de om att köpa mera jobb av de, och svarar de inte på det, lär de ju knappast svara på pappersarbete om jobb de redan fått betalt för.
Har kollat på fakturan med, och där står tyvärr inte specat att de bytte passdelarna till huvudsäkringarna, allt annat de gjorde står med, men inte det. Så jag har ju inget sätt att bevisa att det var en elektriker som gjorde det heller, vilket EON kanske vill ha?
Du får nog höra av dig till EON själv och säga som det är. De lär som sagt bli lite putt om de inte får veta. Du kan ju inte rå för att elfirman inte hör av sig som de ska. Ge EON kontaktuppgifterna till elfirman och låt dem jaga så slipper du, förhoppningsvis...
Du kan ju ringa kundtjänst och fråga varför det fortfarande står 16A på dina räkningar och vara förvånad när de säger att inget är inrapporterat.
Du kan ju ringa kundtjänst och fråga varför det fortfarande står 16A på dina räkningar och vara förvånad när de säger att inget är inrapporterat.
Jo det är nog bara att höra av sig. Riktigt så mycket sparar jag inte på avgiften 20A vs 16A att det är värt att chansa på att de inte upptäcker det. Lär ju vara bättre att jag hör av mig än att EON ser att jag använder mer än 16A och att de hör av sig till mig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur tror du att EON skulle se att du "använder mer än 16A"?
Men jag förespråkar naturligtvis inte att du inte spelar med öppna kort gentemot nätägaren.
Men jag förespråkar naturligtvis inte att du inte spelar med öppna kort gentemot nätägaren.
Redigerat:
Tja, kanske när de läser av mätaren? Och ser att TS använder mer än tillgänglig effekt på sitt abonnemang. Det beror förstås på vad TS har för mätare men är den hyfsat modern är den timavläst (eller tätare) och då kan man se toppförbrukning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl osannolikt att TS förbrukar >16 A x 230 volt kontinuerligt.tommib skrev:
Så om enstaka förbrukningstoppar ligger över 16 A är det väl inte troligt att nätägaren märker detta?
Det är mycket troligt att nätägaren ser att förbrukningen ökar och blir topparna för höga kan dom ana oråd.
"Min" nätägare har dataprogram som varnar automatiskt vid "onormal" förbrukning så att dom om dom misstänker oegentligheter kan kolla.
Kanske den första "firman" inte hade någon behörig som kunde göra ändringsanmälan????
"Min" nätägare har dataprogram som varnar automatiskt vid "onormal" förbrukning så att dom om dom misstänker oegentligheter kan kolla.
Kanske den första "firman" inte hade någon behörig som kunde göra ändringsanmälan????
Ja, det är osannolikt. Men eftersom moderna mätare är timavlästa så kan nätägaren få rätt detaljerade siffror. Elmont bekräftar också det jag misstänker att nätägarna kör analysmjukvara som hittar anomalier som en plötsligt ökad förbrukning.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det verkligen så?tommib skrev:
Att om man har månadsdebitering, så läser ändå nätägaren av förbrukningen timmavis?
Jag tvivlar,
men skall ringa och kolla med VDn för mitt nätbolag (där jag råkar sitta i fullmäktige
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
fast får man byta sånt här på eget bevåg även om man tar dit elfirma? I mina ögon ringer man sitt elbolag och ber att få byta säkringsstorlek och de skickar då ut sitt folk.
Det "vanliga" är att en elfirma byter och anmäler, men jag vet om någon enstaka nätägare som kan byta. Orsaken torde vara att nätägaren normalt inte har koll på "andra sidan" av mätaren och man vill knappast säkra upp utan att man har den kollen.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag råkade ut för detta, fast tvärtom. När vi installerade bergvärme säkrade vi ner. Bergvärmefirmans elektriker (som jag så här i efterhand är lite tveksam om behörigheten på) anmälde aldrig till Fortum.
Jag tog tag i det något drygt år senare. Fortum accepterade att retoraktivt ändra så jag fick återbäring. De sade att de rakt av accepterade mina uppgifter, men någon dag senare kom det hem en mätaravläsare, oanmäld som kontrollerade huvudsäkringarna.
Jag funderade lite på att det egentligen borde gå att göra en nedsäkring som hempul, och sedan anmäla att elfirman glömt anmäla till nätleverantören. Fast då skulle det ju bli lite pinsamt om Fortum begär att få se fakturan från elfirman...
Jag tog tag i det något drygt år senare. Fortum accepterade att retoraktivt ändra så jag fick återbäring. De sade att de rakt av accepterade mina uppgifter, men någon dag senare kom det hem en mätaravläsare, oanmäld som kontrollerade huvudsäkringarna.
Jag funderade lite på att det egentligen borde gå att göra en nedsäkring som hempul, och sedan anmäla att elfirman glömt anmäla till nätleverantören. Fast då skulle det ju bli lite pinsamt om Fortum begär att få se fakturan från elfirman...
Har inte nätägaren motsvarande säkringar (kanske trögare ) i sitt spridningsskåp ? Isf måste de väl ut och uppgradera där.
Vart lite livat för mig när Fortum bytte ut till de nya fjärravlästa mätarna. Det visade sig då att förre ägaren hade bytt upp en fas från 16 A till 20 A, men det satt dock 16 A säkring i vid bytet, trots detta blev det bråk, men slapp betala nåt extra. Säkringen sköt just på denna fas med den gamla bergvärmepumpen när man bastade. Jag satte in belastningsvakt + kontaktor som bryter bort bastun vid höglast så var det problemet ur världen.
Vart lite livat för mig när Fortum bytte ut till de nya fjärravlästa mätarna. Det visade sig då att förre ägaren hade bytt upp en fas från 16 A till 20 A, men det satt dock 16 A säkring i vid bytet, trots detta blev det bråk, men slapp betala nåt extra. Säkringen sköt just på denna fas med den gamla bergvärmepumpen när man bastade. Jag satte in belastningsvakt + kontaktor som bryter bort bastun vid höglast så var det problemet ur världen.