25 439 läst ·
102 svar
25k läst
102 svar
Hur hög inkomst?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Göra av med pengar är väl aldrig svårt ?Tossegubbe skrev:Mja jag vet inte riktigt vad man skulle göra med så mycket slantar?
Jag tar väl ut en 4-8k i månaden i "lön" och har aldrig upplevt att det går åt även om jag i mitt tycke lever ett helt ok liv.
Åker man sedan på en resa eller så så brukar det ju gå med vinst i slutänden
Men ok då har jag iof inga privata huslån eller lyxbilar mm så det påverkar ju men ärligt talat skulle jag nog inte vilja ha över 100k i lön för då skulle man troligtvis känna sig tvungen att jobba 24/7 och min frihet är värd mer än 100k![]()
För 100k/mån så skulle man kunna bygga sig ett juste hus i ett läge man väljer själv om inte annat.
Sen kan man ju alltid fördela överskottet på bra saker - varför inte engagera sig i ngn välgörenhet tex ?
Och näe - jag skulle inte heller vilja jobba hur mkt som helst - men för 100k/mån så kan man ju gå ned på 80% och ändå få 80k/mån !
/K
Hahaha jo men då tar jag hellre en bra klumpsumma från ngn affär och bygger mitt hus och sedan har en låg lön med mycket frihet.
En gång i tiden arbetade jag på banverket som områdesansvarig och hade lön över 100k men då blev det också en j-vla massa jobb och krismöten mm så det blev nästan 24/7 även om man inte i praktiken var på plats hela tiden.
Ngn tjänst man får 100k och jobbar 40timmar i veckan har jag nog aldrig hört talas om än men dyker det upp an jag kke vara intresserad
En gång i tiden arbetade jag på banverket som områdesansvarig och hade lön över 100k men då blev det också en j-vla massa jobb och krismöten mm så det blev nästan 24/7 även om man inte i praktiken var på plats hela tiden.
Ngn tjänst man får 100k och jobbar 40timmar i veckan har jag nog aldrig hört talas om än men dyker det upp an jag kke vara intresserad
klaskarlsson skrev:Göra av med pengar är väl aldrig svårt ?
För 100k/mån så skulle man kunna bygga sig ett juste hus i ett läge man väljer själv om inte annat.
Sen kan man ju alltid fördela överskottet på bra saker - varför inte engagera sig i ngn välgörenhet tex ?
Och näe - jag skulle inte heller vilja jobba hur mkt som helst - men för 100k/mån så kan man ju gå ned på 80% och ändå få 80k/mån !
/K
Jag skulle nog inte kunna sova på nätterna om jag hade under 100' på kontot som buffert. Att behöva tvingas lämna boendet pga. en oförutsedd utgift känns lite som att gräva sin egna grav innan man satte sig i hus-skulds träsket. Självklart finns det ju dom som genom arbetslöshet och oförutsedda utgifter inte har detta, men innan detta hände som borde man haft det, tycker jag och säkert många med mig!
Valium ?Tompamannen skrev:Jag skulle nog inte kunna sova på nätterna om jag hade under 100' på kontot som buffert. Att behöva tvingas lämna boendet pga. en oförutsedd utgift känns lite som att gräva sin egna grav innan man satte sig i hus-skulds träsket. Självklart finns det ju dom som genom arbetslöshet och oförutsedda utgifter inte har detta, men innan detta hände som borde man haft det, tycker jag och säkert många med mig!
Ett förslag på en ny omröstning med två frågor är dels hur mycket man tjänar i månaden i hushållet (brutto) samt hur stora bolån man har.
Det skulle vara intressant att se fördelningen av de svaren. Eventuellt även kombinerat med vilket län man bor i.
Det skulle vara intressant att se fördelningen av de svaren. Eventuellt även kombinerat med vilket län man bor i.
varför inte? Vem som helst kan starta en omröstning. Gör det! Jag kommer att rösta!swebichon skrev:
Info? Vet ej. Men när du startar "Nytt ämne" går du neråt på sidan och hittar info om du vill skapa omröstning och antalet alternativ. Sen ordnar det sig.swebichon skrev:
Husägare är alltså inte representativa för hela svenska populationen. Och det trodde man väl inte heller. Men jag trodde nog inte att den skulle vara normalfördelad. Det borde vara en "svans" uppåt även i husägarpopulationen. Men det är klart de allra rikaste lirarna hittar man nog inte på byggahus.se.
Klicka här för att svara