Småhusägare: Hur hög bruttoinkomst har Ni tillsammans? Uppgifter är anonyma.

• 0 - 9999

6 Röster 0,3%
  • 10000 - 19999

24 Röster 1,3%
  • 20000 - 29999

117 Röster 6,3%
  • 30000 - 39999

181 Röster 9,7%
  • 40000 - 49999

332 Röster 17,8%
  • 50000 - 59999

405 Röster 21,7%
  • 60000 - 69999

305 Röster 16,3%
  • 70000 - 84999

270 Röster 14,4%
  • 85000 - 99999

113 Röster 6,0%
  • Över 100000

116 Röster 6,2%
  • Antal röster
    1 869
  • Omröstningen stängd .
Dumt tror jag inte det var, den kostnad jag preliminärbetalar är baserad på 2009, jan - dec, och i slutändan får jag i alla fall betala den verkliga kostnaden. Men jag tycker det är skönt att slippa betala 9000 i Januari, 8000 i Feb, 7000 i Mars, 4000 i April osv och sen 1000 i Juli, Aug, etc, och istället betala totala preliminär kostnaden 50 000 delat på 12 månader, dvs 4200 varje månad

Man börjar onekligen fundera på medelålder här på forumet och om det är många här som bor i Stockholmsområdet där lönerna i regel är högre än resten av riket.....

Laos62 skrev:
Dumt tror jag inte det var, den kostnad jag preliminärbetalar är baserad på 2009, jan - dec, och i slutändan får jag i alla fall betala den verkliga kostnaden. Men jag tycker det är skönt att slippa betala 9000 i Januari, 8000 i Feb, 7000 i Mars, 4000 i April osv och sen 1000 i Juli, Aug, etc, och istället betala totala preliminär kostnaden 50 000 delat på 12 månader, dvs 4200 varje månad
Ja, problemet torde då vara att du har svårt att förutse, planera och hantera oförutsedda och i sammanhanget riktigt ynkliga 7000, 8000 och 9000 kr smällar på raken.

:S

Vad har du för buffert?

Redigerat:
kamilenski skrev:
VEM KAN HJÄLPA MIG MED ATT RESONERA? Jaq är dålig på det :(
Här kommer lite resonerande från en som håller på med statistik hela dagarna: Det är inte så bra att prata om medelvärden när lönen är kategoriserad, men typvärdet går bra - just nu, med 1193 st som har röstat, vilket ju är en hel del, ligger det på 50-59 999 kr/månad (dvs. det är den kategori som de flesta har valt).

Jag skulle inte heller tolka det som om man borde ha en sådan bruttoinkomst för att klara hus. Vi vet ju inte hur bra det går för dem som ligger på typvärdet. Och det är en hel del, 33 procent eller en tredjedel, som ligger under typvärdet och dem kanske det går utmärkt för!

Men det är intressant att se var husägare ligger. Medellönen i Sverige generellt ligger väl på ca 24 000 kr/månad och en hel del husägare verkar befinna sig där i faggorna, eller lite högre. Hela 45 procent har 60 000 kr/månad eller mer i hushållet, och det är väl inte så konstigt att husägare ofta har högre lön än medelsvensken.

Sen är det ju så som klaskarlsson skrev att många kan ha skevt fördelade inkomster. Men det är ändå en intressant undersökning. Genomsnitt=genomsnitt som kamilenski skrev, och även om det inte ger någonting för den som ska köpa hus så säger det någonting om husägare generellt.

Om man kan göra en sån här undersökning med TVÅ frågor kan man komma närmare frågan om vad man behöver i hushållsinkomst för att klara hus. Då skulle man kunna fråga om bruttolönen i hushållet och t.ex. om man har haft svårt att klara de löpande kostnaderna någon gång de senaste tre månaderna!

Toaster skrev:
Ja, problemet torde då vara att du har svårt att förutse, planera och hantera oförutsedda och i sammanhanget riktigt ynkliga 7000, 8000 och 9000 kr smällar på raken.
Alltså, smällar på 7-8-9000 kr är väl inte så ynkliga! Speciellt inte flera månader på raken. Jag kan förstå att man inte vill ha det så.

Är det inte rätt mycket hantverkare bland medlemmarna? Bruttoinkomsten brukar ju vara rätt ointressant för dem...

Toaster skrev:
Visst känns det fint att slå sig för bröstet med en hög inkomst.
Gör det för dig? Jag har själv aldrig prövat.

Toaster skrev:
Det vore fö. långt mer intressant med en undersökning kring hushållens totala skulder samt fasta utgifter.

Att ha mycket pengar är bra, men att ha kontroll över dom pengar man faktiskt har är långt mycket bättre.
Verkligt intressant vore att få veta hushållens nettoförmögenhet, dvs alla tillgångar minus alla skulder.

Hur många är det egentligen som har en enda spänn netto i dessa dagar när få verkar vilja armotera/spara och istället förlitar sig på att lönen kommer även nästa månad :S?

Boye skrev:
Alltså, smällar på 7-8-9000 kr är väl inte så ynkliga! Speciellt inte flera månader på raken. Jag kan förstå att man inte vill ha det så.
Håller med dig helt Boye. 7'+8'+9' som oförutsedd utgift skulle inte jag klara idag. (24 000 kr totalt. fast utslaget över 3 mån)
Seriöst, hur många av er sitter med en buffert stor nog för att enkelt byta t.ex. värmepanna om den ger upp? Alla vi med vattenburen el vet att det kan hända när som helst. Själv skulle jag önska att jag hade den möjligheten att ta det ur en buffert då min panna är 30 år nu, men jag får helt enkelt springa till banken om oturen är framme. (I höstas hade jag nog klarat stora delar av den kostnaden, men tyvärr består landet av för många miljömuppar som förespråkar el från fossila bränslen framför vatten- och kärnkraft...)

Bjurran skrev:
Seriöst, hur många av er sitter med en buffert stor nog för att enkelt byta t.ex. värmepanna om den ger upp?
Vi får väl se, det finns en omröstning numera. :)

mycke_nu skrev:
Verkligt intressant vore att få veta hushållens nettoförmögenhet, dvs alla tillgångar minus alla skulder.
Den undersökningen har Aftonbladet gjord för en månad sen = ca 40 000.

kamilenski skrev:
Den undersökningen har Aftonbladet gjord för en månad sen = ca 40 000.
Jösses.

Nyfniken skrev:
Jösses.
Jag och min hustru blev MYCKET förvånade. Trodde det borde ligga på 300 000 -500 000:- !

De flesta av oss är överbelånade. Så är det bara.

Tog undersökningen med arbetslösa i lägenhet också?

-MH- skrev:
Tog undersökningen med arbetslösa i lägenhet också?
Vet inte. Men jag tror de tagit med alla. Du får googla efter artikeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.