31 611 läst ·
45 svar
32k läst
45 svar
Bergvärme med hög elförbrukning - kompressorn går nästan jämt
Hej! Har en IVT Greenline HE11 som är fem år gammal. Vi har bott i huset sedan i somras.
Hade ute en tekniker för garantiservice igår och frågade honom om en rätt så hög elförbrukning. Han påpekade att min pump inte har någon vattentank, och ingen extern ackumulatortank, vilket gör att kompressorn går väldigt ofta. Den har ingen variabel hastighet på kompressorn utan är on/off.
Den värmer bara vattnet till radiatorerna, inget tappvatten.
Pumpen står i en annan byggnad och varmvattnet går in i huset via kulvert. Tidigare stod det en vedpanna och ackumulatortank som nu är borta.
En rekommendation var att koppla någon extern ackumulatortank/beredare till radiatorkretsen för att se till att kompressorn inte behöver gå så väldigt ofta. Jag söker tips och rekommendationer på vad som skulle kunna vara lämpligt, något fristående som kan stå i samma utrymme. Håller tummarna att någon har nåt bra!
Hade ute en tekniker för garantiservice igår och frågade honom om en rätt så hög elförbrukning. Han påpekade att min pump inte har någon vattentank, och ingen extern ackumulatortank, vilket gör att kompressorn går väldigt ofta. Den har ingen variabel hastighet på kompressorn utan är on/off.
Pumpen står i en annan byggnad och varmvattnet går in i huset via kulvert. Tidigare stod det en vedpanna och ackumulatortank som nu är borta.
En rekommendation var att koppla någon extern ackumulatortank/beredare till radiatorkretsen för att se till att kompressorn inte behöver gå så väldigt ofta. Jag söker tips och rekommendationer på vad som skulle kunna vara lämpligt, något fristående som kan stå i samma utrymme. Håller tummarna att någon har nåt bra!
Han pratar om ett utjämningskärl. Kortfattat du behöver volym åt din vp att arbeta emot.C ConnyN skrev:Hej! Har en IVT Greenline HE11 som är fem år gammal. Vi har bott i huset sedan i somras.
Min rekommendation är att ta ut en installatör så löser han de åt dig.
Husägare
· Stockholms län
· 394 inlägg
En ackumulatortank är bra av det skäl du redan har fått höra, men avsaknaden av en förklarar inte din höga elförbrukning.
Hur vet du att den är hög och vad jämför du med?
Hur vet du att den är hög och vad jämför du med?
Jag jämför med grannen som har snarlikt gammalt hus med timmerstomme, ungefär samma storlek. Han har bergvärmepump inne i huset, och har tappvatten som värms av bergvärmepumpen. Och har runt halva vår elförbrukning.G Gillar att bygga skrev:
Vi har ingen acktank, har en äldre kulvert mellan byggnaden och huset, och har haft tappvattenvärme genom en rätt risigt isolerad varmvattenberedare som byttes för ett litet tag sedan till en nyare. När det var 19 grader i huset så var det 27 grader i skrubben där vvb finns. Vi använde den skrubben som torkskåp, haha!
Ser på appen att elförbrukningen åker jojo när kompressorn går. Den åker upp med ~3 kW när kompressorn kickar in, ligger så i 15-30 minuter och så åker den ned i 20 minuter igen. Är det kallt ute så ser det ut så hela dygnet. Det bidrar naturligtvis till att det blir ett gäng kWh om dagen, som vore fint att få ned.
Väldigt många start/stopp är givetvis inte bra, men påverkar inte elförbrukningen i någon jättestor utsträckning.
Har du radiatortermostater eller golvvärmetermostater så öppna dem på max och justera ner värmekurvan stegvis om det blir för varmt inne. När du hittat rätt kan du ställa ner termostaterna igen, gärna någon grad över önskad temp.
Detta bör man göra under kall väderlek
Hur lång är kulverten och hur väl isolerad är den? Intressant vore att mäta värmeförlusten i den.
Har du radiatortermostater eller golvvärmetermostater så öppna dem på max och justera ner värmekurvan stegvis om det blir för varmt inne. När du hittat rätt kan du ställa ner termostaterna igen, gärna någon grad över önskad temp.
Detta bör man göra under kall väderlek
Hur lång är kulverten och hur väl isolerad är den? Intressant vore att mäta värmeförlusten i den.
Redigerat:
Jovars, det är två vuxna och barn i huset. Men även dagar då vi inte tvättat eller duschat så är förbrukningen en hel del högre än det jag läser hos andra med bergvärmepumpar. Tänker mig att en kompressor som går mer än 2/3 av dygnet när det är kallare borde bidra en del.L lordi skrev:
Husägare
· Stockholms län
· 394 inlägg
3 kW ineffekt till kompressore är högt, sannolikt för högt. Vi behöver förstå varför!C ConnyN skrev:
Vilken uteffekt (rating) har din värmepump och vilken ungefärling utloppstemperatur har du i systemet när det är,. säg -10 grader C utomhus?
Kan det vara så att värmepumpen är inställd så att tillskottsel till värmepatronen går på samtidigt med kompressorn?
3 kW är nog inte orimligt för kompressordrift för en HE11. Att kompressorn går 2/3 av dygnet vid kall väderlek är inte nödvändigtvis fel. Skulle påstå att det då eliminerar behovet av extra tank.
Om VP skulle vara helt 100% dimensionerad för husets energibehov, så skulle den gå oavbrutet under de dygn man kommer ner i DUT.
Att VP går med optimal drift går att avläsa ur driftdata. De förutsätter jag att teknikern gjort
Om VP skulle vara helt 100% dimensionerad för husets energibehov, så skulle den gå oavbrutet under de dygn man kommer ner i DUT.
Att VP går med optimal drift går att avläsa ur driftdata. De förutsätter jag att teknikern gjort
Du ställer bra frågor, som jag tyvärr inte har något bra svar på allting.G Gillar att bygga skrev:3 kW ineffekt till kompressore är högt, sannolikt för högt. Vi behöver förstå varför!
Vilken uteffekt (rating) har din värmepump och vilken ungefärling utloppstemperatur har du i systemet när det är,. säg -10 grader C utomhus?
Kan det vara så att värmepumpen är inställd så att tillskottsel till värmepatronen går på samtidigt med kompressorn?
Teknikern sade att det var rätt lågt antal timmar för värmepatronen. Tror att det var runt 400-500 timmar på de här fem åren? Minns inte exakt, men han sade att det var ett bra värde. Men att kompressorn hade väldigt många drifttimmar.
BVP är fem år gammal nu, och den kommer ju inte att leva för evigt. Men nog hoppas jag ha den i tio år till. De lösningar jag gör i höst ska gärna vara vettiga även om vi byter själva pumpen om tio år.
Så en rimlig lösning, tänker jag, är att sätta ett utjämningskärl i samma utrymme. Googlade lite, en tank på 300 liter var ju inte asdyr. Och så skulle man kunna köra ett annat kärl för tappvattnet bredvid det. Då hade vi behövt gräva för att få in det vattnet i huset, men hade kunnat skippa eluppvärmt tappvatten. Det borde ju spara in en hel del pengar över de kommande 20 åren?
Öppna alla termostater, och sänk framledningen så mycket du kan, utan att det blir kallt i huset, och montera en utjämningstank. Kulverten kan vara boven hos dig, det kanske är en gammal med dålig isolering, då det är eldat med ved tidigare. Du kan inte jämföra med grannen, inga hus är exakt likadana, och de kanske förbrukar mindra vatten, och har dessutom vv via vp, och inte eluppvärmt. Isolera och justera ner kurva, desto lägre framledningar du har, desto billigare blir det.
Du kommer inte att spara just nånting på ett utjämningskärl, du verkar ju inte ha heller ha anmärkningsvärt många starter så vinsten med ett kärl där blir inte jättestor. Inte så mycket elpatron så det verkar vara en hyfsat balanserad installation. Är den inte speciellt optimerad finns det en del där att hämta men annars bör du fokusera på att värmepumpen fixar varmvattnet, där finns det ju några 1000 kwh att spara.
Jag skulle börja undersöka kulverten. Har du möjlighet att mäta temperturen i kulverten där den kommer i i huset? Sen borde du kunna se vilken temperatur de är på vätskan ut ur pumpen. Så vet du förlusten i kulverten... kolla o jämför vad förlusteffekten är på nya kulvertslangar.
Husägare
· Stockholms län
· 394 inlägg
Enligt IVT's datablad för din värmepump så har den en uteffekt (värme) på 9,0 kW vid 0 grader brinetemperatur och 45 grader utgående vatten (framledning). Den arbetar då med en COP på 3,2.
I detta lastfall så drar värmepumpen strax under 3 kW, precis som du har mätt eller uppskattat.
Givet det du har skrivet tidigare så tror jag du har konventionella radiatorer i ditt värmesystem och en framledningstemperatur på 45 grader kan vara rimligt men kanske inte räcker om huset är äldre.
Frågan blir då varför din förbrukning skiljer sig så mycket från grannens. Steg ett blir att försöka eliminera hushållselen och uppvärmning av varmvatten, sedan kompensera för skillnaden i inomhustemperatur hos er två. Då kan du få fram skillnaden i energiförbrukning för uppvärmning av bostaden. Om ni har olika värmepumpar kan det finnas en meningsfull prestandaskillnad där också. Här finns alltså lite arbete att göra för att landa rätt.
Du är på rätt spår med att addera en VVB som värms från värmepumpen och en bufferttank som kommer att förlänga livslängden på värmepumpen och kanske ge en marginell ökning av verkningsgraden.
I detta lastfall så drar värmepumpen strax under 3 kW, precis som du har mätt eller uppskattat.
Givet det du har skrivet tidigare så tror jag du har konventionella radiatorer i ditt värmesystem och en framledningstemperatur på 45 grader kan vara rimligt men kanske inte räcker om huset är äldre.
Frågan blir då varför din förbrukning skiljer sig så mycket från grannens. Steg ett blir att försöka eliminera hushållselen och uppvärmning av varmvatten, sedan kompensera för skillnaden i inomhustemperatur hos er två. Då kan du få fram skillnaden i energiförbrukning för uppvärmning av bostaden. Om ni har olika värmepumpar kan det finnas en meningsfull prestandaskillnad där också. Här finns alltså lite arbete att göra för att landa rätt.
Du är på rätt spår med att addera en VVB som värms från värmepumpen och en bufferttank som kommer att förlänga livslängden på värmepumpen och kanske ge en marginell ökning av verkningsgraden.