Jag har skaffat Ngenic Tune till min Nibe F1226. Jag tänkte att det skall vara en bra lösning för att jämna ut körningen av pumpen.
Det jag tycker är att Ngenic är lite väl återhållsam och låter huset falla ner till 20 grader trots att önskad temperatur är ställd på 21 grader.
Jaghar bara haft igång systemet i några dagar, ska man avvakta och hoppas på att det blir bättre eller kan man justera något för att göra det bättre?
Vad är era erfarenheter?

Om du går in under Inställningar - Elpris så kan du välja nivån av prisstyrning.
Vad har du den inställd på där?

EDIT: Sen kan det vara att den behöver några dagar på sig att lära sig hur värmetrögt ditt hus är.

13th Marine 13th Marine skrev:
Om du går in under Inställningar - Elpris så kan du välja nivån av prisstyrning.
Vad har du den inställd på där?

EDIT: Sen kan det vara att den behöver några dagar på sig att lära sig hur värmetrögt ditt hus är.
Jag har inte tecknat för elprisstyrningen då jag fortfarande har ett ”bra” avtal på rörligt månadspris.

B
V Vaderlanda skrev:
Jag har inte tecknat för elprisstyrningen då jag fortfarande har ett ”bra” avtal på rörligt månadspris.
Ngenic är ju hyggligt duktig på att undvika elpristoppar. När jag hade det så landade jag alltid på stt timpriset var minst 10% under rörliga månadsriset.

Fundera på om du verkligen har ett bra avtal? Men du kanske har en ogynnsam förbrukningsprofil och tjänar på rörligt.

Jag skulle ge det lite tid, men när jag hade ngenic så höll jag mig inom +-0.5c från börvärdet, och då var elprisoptimering aktiverat med "måttlig" styrka. Stängde jag av elprisoptimeringen så blev det mindre än +-0.5c från börvärdet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.