25 439 läst ·
102 svar
25k läst
102 svar
Hur hög inkomst?
Här kan ni läsa på...
http://www.e24.se/pengar24/jobb-och...-jobba-sig-till-rikedom-i-sverige_1846231.e24
40 000!
Citat
" Stora grupper i samhället har mycket små reserver. Medelhushållet har i genomsnitt cirka 40 000 kronor i nettoförmögenhet, alltså samlade tillgångar inklusive bostad minus skulder, och ungefär lika mycket i finansiella tillgångar."
http://www.e24.se/pengar24/jobb-och...-jobba-sig-till-rikedom-i-sverige_1846231.e24
40 000!
Citat
" Stora grupper i samhället har mycket små reserver. Medelhushållet har i genomsnitt cirka 40 000 kronor i nettoförmögenhet, alltså samlade tillgångar inklusive bostad minus skulder, och ungefär lika mycket i finansiella tillgångar."
Redigerat:
Hej Toaster, nu tror jag du missförstod mig helt, jag sa inte att jag inte visste om att elen kostar 9000 i Januari och 1000 i Juli, och 50 000 om året, efter 10 år i huset så är jag mycket väl medveten om elkurvan.
Vad jag sa var att det var mycket bättre att betala 4200 varje månad (så länge det inte kostar något extra att få den utjämningen), än 9000 vissa månader och 1000 andra. Är det någon som tycker det är dumt om man gör så? Tycker det var bra initiativ av Telge Energi att erbjuda den möjligheten.
Vad jag sa var att det var mycket bättre att betala 4200 varje månad (så länge det inte kostar något extra att få den utjämningen), än 9000 vissa månader och 1000 andra. Är det någon som tycker det är dumt om man gör så? Tycker det var bra initiativ av Telge Energi att erbjuda den möjligheten.
Jag och min fru hamnar över 100 tkr per mån. På frågan avseende lånetak så anser jag att det skulle vara att föredra, helt enkelt med denna uträkning: 10 % kapitalinsats innebär att du bränner 50 % av ditt egna kapital om priset på ditt hus går ned med 5 %, i stockholm kan säsongsvariationerna vara mer än 10 % på sina håll...
Om man inte tar hänsyn till område och ålder så saknar enkäten relevans helt och hållet. Ett hushåll med barn i Stockholm behöver en betydligt högre bruttoinkomst för att klara en villa än ett husåll utan barn i Norrlands inland, bla beroende på villans inköpspris/belåningsgrad och hushållets övriga utgifter.
Varför i hela friden tror du det?jonahhex skrev:
Vad du än ska diskutera eller ansöka om så är det brutto som är aktuellt. Frågar någon vad har du i lön så inte säger väl gemene man 'si och så efter skatt'? Vill försäkringkassan ha din inkomst så är det brutto, ska kommunen ha det för barnomsorgen så är det brutto, ska du ta lån eller kredit någonstans så räknar man i brutto.
ps jag är hantverkare som arbetar med andra hantverkare och umgås med mestadels hantverkare.
Kollar dustigsj skrev:Om man inte tar hänsyn till område och ålder så saknar enkäten relevans helt och hållet. Ett hushåll med barn i Stockholm behöver en betydligt högre bruttoinkomst för att klara en villa än ett husåll utan barn i Norrlands inland, bla beroende på villans inköpspris/belåningsgrad och hushållets övriga utgifter.
http://www.byggahus.se/forum/priser...330-hur-gammal-aer-du-som-aeger-en-villa.html
kan du dra andra slutsatser.
Hoppas jag ...
Det är intressant att jämföra med USA, där man visserligen endast får allmän pension(Social Security) som ungefär motsvarar vår folkpension och i de flesta fall ingen fri sjukvård, men i alla fall:kamilenski skrev:
För att trygga sin ålderdom anses man behöva ca $1000 000 i nettoförmögenhet. Detta rekommenderas då inkludera:
- En helt betalt eget boende
- Ett eget pensionssparande (IRA, 401(k) eller liknande)
Även om jämförelsen haltar så kan man med sådana tillgångar njuta av sin pension i trygghet och dessutom i en hel del lyx när man så småningom byter ner sig till ett mindre boende. Att som många här överhuvudtaget inte armortera sina lån innebär som jag ser det kraftiga ekonomiska begränsningar den dag då man borde börja njuta av livet på allvar.
Givetvis talar vi om övre medelklass här, inte USAs många miljoner hopplöst utslagna.
Mja jag vet inte riktigt vad man skulle göra med så mycket slantar?
Jag tar väl ut en 4-8k i månaden i "lön" och har aldrig upplevt att det går åt även om jag i mitt tycke lever ett helt ok liv.
Åker man sedan på en resa eller så så brukar det ju gå med vinst i slutänden
Men ok då har jag iof inga privata huslån eller lyxbilar mm så det påverkar ju men ärligt talat skulle jag nog inte vilja ha över 100k i lön för då skulle man troligtvis känna sig tvungen att jobba 24/7 och min frihet är värd mer än 100k
Jag tar väl ut en 4-8k i månaden i "lön" och har aldrig upplevt att det går åt även om jag i mitt tycke lever ett helt ok liv.
Åker man sedan på en resa eller så så brukar det ju gå med vinst i slutänden
Men ok då har jag iof inga privata huslån eller lyxbilar mm så det påverkar ju men ärligt talat skulle jag nog inte vilja ha över 100k i lön för då skulle man troligtvis känna sig tvungen att jobba 24/7 och min frihet är värd mer än 100k
kamilenski skrev: