Om jag (eller alltså låter elektrikern göra det) sågar av kabeln för att se om något slutar fungera - hur gör jag sen om det var nåt vitalt som inte funkar längre? Måste jag inte i det läget ha en bra idé om var kabeln gick så jag kan dra elen utanpå?
Dvs jag hade ju gärna gått igång o såga sönder :-) men måste jag inte först veta var kabeln går ändå - fall i fall?

Du kanske kan fuska ihop det tillfälligt ifall det är något du behöver med hjälp av ett par wagos. Men kabeln ska väl väck oavsett så det finns ju inte mycket till val då.

Tovelainen skrev:
För det enda sättet att kolla om det är spänning på det är väl genom att först öppna det?
Nej med lite tur är det som Patrik säger:

Patrik_Hed skrev:
Om du har en spänningspenna (borde finnas på Clas Ohlson, Jula osv) och om det går att nå röret så kan du sätta pennan emot röret (behöver alltså inte öppna röret) och se om du kan detektera fasen. Om så är fallet så kan du hålla pennan emot röret och ha en medhjälpare som står vid centralen och skruvar ur propp efter propp tills att pennan slutar pipa. Då vet du i alla fall vilken grupp det är och kan på så sätt minska ner "sökområdet"
Sen vet jag inte säkert om "spänningspenna" klarar att känna igenom pansarrör. Beror säkert lite på vilken modell du har. När du har hittat rätt propp bör du också kunna få lite ledning :) utifrån vad som slocknar/stannar när du skruvar ur proppen.

Bågfil, klipp av kablarna, isolera båda ändorna.

Kolla vad som inte fungerar, dra en ny kabel runt...

el_richard skrev:
Bågfil, klipp av kablarna, isolera båda ändorna.Kolla vad som inte fungerar, dra en ny kabel runt...
Funkar ju, men nog skulle jag i varje fall försöka hitta ändarna. Isolerat eller ej, men lite olustigt är det att ha "levande" kablar som inte fyller något syfte och slutar "mitt inne i väggen",

Bara isolera medans du slår på strömmen igen... Självklart drar man en ny kabel på lämpligt vis.

Jag bankar och knackar och skär i tapeten... inga dosor än. Minns dock att det fanns det i rummet innan jag tapetserade över ... för några månader sen bara.

Tovelainen skrev:
Hallå
jag ska låta installera en braskamin men hade oturen att där hålet ska gå upp i skorstenen har någon, typ på 30-talet, lagt en kabel i nåt järnhölje (In genom ena väggen och ut genom andra - skorstenen verkar ha varit nån sorts genväg).
Som jag förstår det så går röret igenom själva skorstenspipanoch det runda hål du tagit upp är rökrörsanslutningen eller ? :S
Om så är fallet så är det ju mer som måste lösas. Jag tror sotarn kräver liggande helsten i en skorsten och om du sågar av röret och drar ur kablarna så kommer det ju att bli mycket svårt att få bort rören ur tegelväggen på båda sidor av skorstenspipan och täta med bruk utan luftfickor så det motsvarar en helsten av tegel. Om röret lämnas kvar (tätat) så har du ett stålrör som sitter i var sida av skorstenspipan som kommer att leda bort en avsevärd mängd värme och finns det några garantier på att det inte finns något trämaterial som skulle kunna antändas i det läget :O Ingen som funderat på hur man ska hantera detta ? :S

Jag tror det vore bra med ett litet snack med sotarmurre innan du försöker täta eller något annat.

Om röret är av metall så kommer det att låta om man sätter en signalgivare/ledningssökare på metallen. I bästa fall är strömbanan i skärmen intakt en bra bit och då går det att lyssna sig fram.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18715&name=matteknik#toc=19263;

Dyr som fanken, men funkar även för ledningar i marken. Det fanns en på Elfa förr som funkar väldigt bra och kostar en tusenlapp. Hittar den tyvärr inte. Ena enheten drivs med 9 v batteri och skickar pejlsignal via sladdar med krokodilklämmor i änden, andra enheten lyssnar och har inställbar känslighet.
Typ denna trådsökare: http://www.xi.se/produkter/kabelsokare/kabelsokare_pts100_200.aspx

Spänningssökare med LED typ Phasen är kapacitativa och kan inte funka genom metall, såvida inte höljet är strömförande, vilket händer!

Om man kommer åt elrörets början i en dosa eller dylikt kan man koppla in en dammsugare över en bit korrugerad böjlig installationsslang, det blir ett väldigt tjut som hör i andra änden och även utmed elröret.

Jag tror att de som ska installera kaminen kommer att leda ett rör ner genom skorstenen, till kaminen. Så skorstenen kommer bara att användas som kanal för röret. Men kanske utvecklas ändå enorm värme och den den här kabelskon, eller vad man ska kalla det, kommer hur somhelst att ligga ganska nära kaminröret eftersom det ju inte finns så mycket plats att arbeta bort det helt. Så kankse har du rätt... och i så fall leder kabel-ändarna väl värmen till gu-vet-var.

Det här är lite lustigare än vad jag skrivit innan, det är nämligen så att nån gång har rummet haft en offentlig funktion, och ett jättelikt kassaskåp monterades in i nedre delen av skorstenstocken. Det går nästan från golv till tak.
Taket i kassaskåpet är massiv betong och det är genom ett hål mitt i det som jag tog bilden ovan.
kaminen ska stå i angränsande rum varifrån det går ett snyggt borrat hål snett in i kassaskåpet. Där ska sen sättas rör som leder upp genom taket och upp i skorstenen. Det blir alltså en liten rör-krok som böjer av uppåt mot kassaskåpstaket. Skåpet kan inte flyttas - tar man bort det så rasar skorstenen in.

Kamininstallatören följer på avstånd arbetet med det elektriska, och jag antar att han kopplar in sotaren i ett tidigare skede om han tycker det behövs. Eller det hoppas jag i alla fall.

Jag har en multidetektor som jag lyssnat runt med ikväll. Det funkade inte så bra med att söka efter växelström, tyckte den gav mycket eller inte alls utslag på samma fläck. Tog ett tag innan jag kom på att söka på metall och det funkade bättre. Tror jag hittat banan ut från skorstensstocken - har inte hittat nån dosa utan kabeln tycks komma ut från stocken och gå i en båge ner mot en brytare på väggen brevid.

Om det antagandet stämmer, skulle man kunna öppna brytaren och dra i kablarna där för att se om det verkligen är de jag letar efter? (Ja, med strömmen avstängd ;-)

Ska man söka på primitivt och drastiskt sätt är det väl lika bra att öppna alla dosor och kontakter i rummet, lossa anslutna ledningar, såga av röret i hålet och skala av det en bit så att man kommer åt ledningarna, sedan man kollat att de är strömlösa kan man t ex lägga samman dem och söka efter ledningspar med noll motstånd i dosorna (eller kontakterna) . Vissa moment i övningen måste uppenbart göras med all ström avstängd. Är man ovan vid el bör man låta bli och be elektrikern göra undersökningen. Eftersom TS behövt ställa frågor är han by definition inte van och bör be elektrikern ta över.

Sen finns det elegantare metoder men de kräver att man investerat i utrustning och det har man gjort för att man stött på problemen förut och därmed även fått erfarenhet. Själv har jag en stor kåk med massor med el och larminstallationer mm som är dåligt dokumenterade och jag har tillbringat hundratals timmar med att spåra ledningar, därav fluke instrument, trådsökare, dammsugare mm.

Tack för alla svar :-)
Jag håller just på att ta bort böcker o bokhyllor längs väggen i rummet där kaminen ska stå för att strax kolla med metalldetektor där också.

Så fort jag förhoppningsvis hittat var kabeln går ut där så ska elektriker ta vid - jag är varken behörig eller el-kunnig.
Jag återkommer med en förhoppningsvis positiv slutrapport.

Hallå igen
Envishet kan löna sig men vete tusan om det gör det just nu....

Pratade med elektrikern igår. Han har inga andra lösningar än att jag knackar ner väggen där jag tror kablarna går.
Han var skeptisk till att kapa, isolera ändarna och sen låta ligga - och jag tycker i min amatörism att det verkar välgrundat.

Så jag har nu sökt vidare med multidetektorn ställd på metall-sökning och den ger tydliga utslag på ömse sidor kassaskåpet. Se bild.
Nu är frågan, verkar det så troligt att detta är den väg kabeln är dragen att jag ska börja knacka hål?
I så fall - visst är det smartast att knacka hål så nära kassaskåpet som möjligt?
Är det riskfritt att försiktigt knacka bort putsen ... eller är det farligt om jag nuddar metallhlljet med en mejsel?
Vad tycker ni ... ska jag gå igång och hacka?

(På bilden nedan är det de oranga pilarna som visar var jag får utslag på metalldetektorn =kabel?)

maybe_kabel.jpg

Lite OT, men vad mer finns i din skorsten? Hittils har vi sett kabelkanal och kassaskåp ;-)
Tycker att ditt antagande i bilden ovan verkar vettigt. Kan du koppla loss strömbrytaren och rycka i ledningarna och höra om det låter i röret i skorstenen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.