99 225 läst ·
343 svar
99k läst
343 svar
Hur har alla råd?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Jag tror banne mej att jag ska köpa den där segelbåten och strunta i vad arvingarna tycker!byggankan skrev:
Det tycker jag absolut att du ska göra. Min mamma har precis blivit pensionär och då har både jag och min bror sagt åt henne att de inte längre ska bry sig om att gå på noll eller plus varje månad utan att de ska ta av sparkapitalet för att få guldkant på tillvaron. Och om det tar slut så lam de få någon tusenlapp i månaden av mig och säkert av mina syskon ocksåFixartanten skrev:
Har sagt precis likadant till mina föräldrar.byggankan skrev:Det tycker jag absolut att du ska göra. Min mamma har precis blivit pensionär och då har både jag och min bror sagt åt henne att de inte längre ska bry sig om att gå på noll eller plus varje månad utan att de ska ta av sparkapitalet för att få guldkant på tillvaron. Och om det tar slut så lam de få någon tusenlapp i månaden av mig och säkert av mina syskon också
Använd de pengar de har för att resa, leva gott, osv
Varför spara till de som skall ärva?
Jag behöver inte en krona om det skulle vara så, lev livet ;-)
Folk blir ju så gamla nuförtiden, det vore bättre om det gav till barnbarnen direkt när de dör. Är man 80 när man där, så är barnbarnen dryga 20 och behöver startkapital till villa, volvo och vovve. Barnen däremot, har sällan större behov.
YMMV.
YMMV.
Det är ju där det går snett. Det är inte antingen amortera eller leva upp allt som är alternativen. Det är en falsk dikotomi du ställer upp.bra-byggare skrev:Jag har blivit lite avtrubbad i dessa diskussioner om amorteringar, jag tolkar implicit in "inte amortera" till att mena "inte amortera och inte spara utan konsumera istället" eftersom jag inte gör någon större skillnad mellan att amortera till banken eller att spara motsvarande belopp på t.ex. bankkonto.
Jag tror du är något på spåren. Har man dyrt boende lägger man kanske helt enkelt mindre pengar på annat. Alla har sina egna prioriteringar och gör sina egna val. Men jämför man sig med summan av alla andra kan man få för sig att "alla andra" har dyra hus, åker på semesterresor varje år, renoverar och har två nya bilar, medan i verkligheten har de valt kanske ett fåtal saker att lägga pengarna på.V8dc skrev:Frågan var om jag minns rätt, hur har man råd?
För mig så ändrade fokus lite i vad man prioriterar.
Själva boendet har nog gått upp en del jämfört med lägenhet. Inte faktiska boendekostnaden, men borelaterade utgifter!
Vad menar jag då med ändrat fokus? Jo, krogen och sånt lockar inte längre, jag har ju en massa projekt att fixa!!!!!!!
Trivs som fasiken med det här, jag känner mig som värsta designern/snickaren/grovjobbaren och så vidare.
Slutsats: Boendet kostar mer, men ändå så har jag kvar mer pengar varje månad att stoppa undan.
Nu ska jag surfa lite mer E-bay efter nästa "måste-maskin" :wow:
För att återgå till vad TS frågade om - hur alla har råd - så tror jag att det är otroligt viktigt att hålla huvudet kallt när man funderar på dessa saker. Det är lätt att hamna i tanken "om de kan så kan väl vi också". Men man vet ju inte allt om "de", och kanske har de resonerat likadant om ngn annan och egentligen inte riktigt klarar av det.
Så funderar man seriöst över hur folk har råd, då är det nog en signal för att man själv ska avstå tills man inte längre behöver ha sådana tankar.
Så funderar man seriöst över hur folk har råd, då är det nog en signal för att man själv ska avstå tills man inte längre behöver ha sådana tankar.
cederbusch skrev:För att återgå till vad TS frågade om - hur alla har råd - så tror jag att det är otroligt viktigt att hålla huvudet kallt när man funderar på dessa saker. Det är lätt att hamna i tanken "om de kan så kan väl vi också". Men man vet ju inte allt om "de", och kanske har de resonerat likadant om ngn annan och egentligen inte riktigt klarar av det.
Helt korrekt om du frågar mig!
Folk som inte klarar att göra sin egen budget tror jag kommer halka dit ordentligt en vacker dag.
tror många använder sin villa som en bankomat just nu när hela kapitalsystemet verkar gå ut på vad allt kostar i månaden.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Som ni skriver låter det som att folk i allmänhet väljer att spara i stället för att amortera, min erfarenhet är att dom spenderar pengarna på en ny Audi, ett flertal resor till Thailand och Åre och dessutom fixar till köket...
Självklart är det ungefär samma sak att spara och att amortera, men så gör inte svenska folket just nu. Vi varken amorterar eller sparar...
Självklart är det ungefär samma sak att spara och att amortera, men så gör inte svenska folket just nu. Vi varken amorterar eller sparar...
Tror anledningen till att många väljer att inte amortera är att skulden på ett hus känns oöverstigelig.
Även om man skulle amortera hela lönen så är det väldigt långt in i framtiden innan man är skuldfri.
Såvida man inte har ett väldigt billigt hus eller väldigt bra lön då
Även om man skulle amortera hela lönen så är det väldigt långt in i framtiden innan man är skuldfri.
Såvida man inte har ett väldigt billigt hus eller väldigt bra lön då
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Har man så dålig koll borde man kanske inte få ta ett lån.... En amorterad tusenlapp är en tusenlapp du inte betalar ränta på.Blindnit skrev:
Inflation i sig utgör ingen fördel i det scenariot (utöver möjligen skattemässigt). Inflation innebär inget annat än tvångsamortering.Blindnit skrev:
Om inflationen är 5% och realräntan är 2% så måste du betala en "ränta" till bolångivaren på 7%, varav bara 2% egentligen är ränta, och 5% är amortering av lånet. Lånet minskar således med 5% i värde det året, men inte har du fått den amorteringen gratis, utan du har betalt varje krona, fast under rubriken ränta.
Du får visserligen skattereduktion för hela beloppet, så man gör en skattesubventionerad amortering, men samtidigt får du i framtiden betala reavinstskatt på inflationen. Reavinstskatten är något lägre än ränteavdraget, så du kan göra en skattemässig vinst, men det är inte alltid välkommet att tvingas till en stor amortering.
Man påverkas inte av en ökande inflation om man har bundna lån där räntan är fast under lång tid. Inte av en minskande inflation heller för den delen. En lång bindningstid kan därför vara att föredra om man tar ett lån när inflationen är låg.ordain skrev:
Redigerat:
När det gäller oss så har vi klättrat i bostadsstegen, tror att det bli tufft att dra runt det utan startkapital.
Vi ska bygga nytt nu och har ett tak på 3 miljoner men då säljer vi de huset vi har idag med en vinst på 500 000 kr efter reavinsten och även så innan vi köpte hus så gjorde vi en vinst på lägenheten.
Vi har inga jättelöner. Idag bor vi i ett gammalt hus som har höga drift kostnader och hoppas ju nu eller vet ju att driftkostnaderna kommer gå ner till hälften.
Vi ska bygga nytt nu och har ett tak på 3 miljoner men då säljer vi de huset vi har idag med en vinst på 500 000 kr efter reavinsten och även så innan vi köpte hus så gjorde vi en vinst på lägenheten.
Vi har inga jättelöner. Idag bor vi i ett gammalt hus som har höga drift kostnader och hoppas ju nu eller vet ju att driftkostnaderna kommer gå ner till hälften.