99 225 läst ·
343 svar
99k läst
343 svar
Hur har alla råd?
Ja men hur moraliska är bankerna, så det kanske man kan göra.
Men det som jag egentligen ifrågasatte angående att man tar nya lån är att det finns amorteringsförespråkare som verkar tro att vi som inte amortera inte bara låter bli att amortera utan att vi dessutom utökar våra lån för att köpa nytt kök, ny värmepump, ny bil o.s.v. Men det som är själva grejen med att inte amortera är ju att man kan spara pengar för att inte behöva ha med banken att göra vid husrenoveringar eller bilköp. Man har ju en buffert att ta av och när man tagit av den så börjar man om med sparandet igen.
Men det som jag egentligen ifrågasatte angående att man tar nya lån är att det finns amorteringsförespråkare som verkar tro att vi som inte amortera inte bara låter bli att amortera utan att vi dessutom utökar våra lån för att köpa nytt kök, ny värmepump, ny bil o.s.v. Men det som är själva grejen med att inte amortera är ju att man kan spara pengar för att inte behöva ha med banken att göra vid husrenoveringar eller bilköp. Man har ju en buffert att ta av och när man tagit av den så börjar man om med sparandet igen.
Jag "baklängesamorterar" minst lika mycket som jag amorterar. Alltså ökar skillnaden mellan lån och husvärde genom att förbättra huset. När jag flyttade in var mitt hus 125+10 (bo+bi) kvm och kostade 3''. Jag lånade ca 2,6''. Idag, 4 år senare, är huset 166+50 kvm och lånet har ökat till 2,7''. Värdet på huset som ligger i en mycket stabil stad där huspriserna är bland de stabilaste i landet historiskt är ca 4,5''. Jag lägger massor med % av min nettolön på mitt boende, men jag trivs bra i mitt hus och det är mer än ett boende, det är en hobby och en stimulans som dessutom förhoppningsvis ger mig ett ekonomiskt utrymme den dagen jag vill sälja, antingen för att en förmodad bättre halva inte vill bo i "mitt" hus, eller för att jag vill göra något annat. Visst, jag lägger mycket pengar på mitt boende, men jag ser det bara som likvida medel jag lägger ut, eftersom husets värde ökar mer än jag lägger ut. Observera att jag nu INTE pratar om den "vanliga värdeökningen" utan värdeökning beroende på att huset faktiskt blir mer värt tack vare genomförda ändringar.
Kontentan av detta inlägg är helt enkelt att boende är mycket mer än bara kronor in och ut, huset är en stor del av mitt liv, att det dessutom gissningsvis är mitt livs bästa investering, det är bara bonus... Detta är något jag inbillar mig att jag delar med väldigt många på detta forum.
Kontentan av detta inlägg är helt enkelt att boende är mycket mer än bara kronor in och ut, huset är en stor del av mitt liv, att det dessutom gissningsvis är mitt livs bästa investering, det är bara bonus... Detta är något jag inbillar mig att jag delar med väldigt många på detta forum.
På detta forum ja men i den här delen så är det bara kronor och ören som gäller...yens skrev:
Storleken på dina skulder ökar kanske inte, men de minskar inte heller, annat än temporärt.byggankan skrev:Ja men hur moraliska är bankerna, så det kanske man kan göra.
Men det som jag egentligen ifrågasatte angående att man tar nya lån är att det finns amorteringsförespråkare som verkar tro att vi som inte amortera inte bara låter bli att amortera utan att vi dessutom utökar våra lån för att köpa nytt kök, ny värmepump, ny bil o.s.v. Men det som är själva grejen med att inte amortera är ju att man kan spara pengar för att inte behöva ha med banken att göra vid husrenoveringar eller bilköp. Man har ju en buffert att ta av och när man tagit av den så börjar man om med sparandet igen.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
I min brf har vi 1/3 rörligt, 1/3 10 år och 1/3 20 år.
När det gäller BRF så är ju det intressanta hur stor del av föreningens intäkter som går till lånen. Jag bodde i en förening där vi efter stambyte lade ca 18% av intäkterna på det. Däremot räknade jag åt en kollega som bodde i nybyggt hus i Västra Hamnen i Malmö. Där hade de nästan 80%... Givetvis hade de betydligt lägre kostnader för uppvärmning och annat, men det innebär ju att avgiften måste öka drastiskt om räntorna stiger. Att ha lån på 20 år om det är ett stort antal % av min avgift som går till det känns för mig som att kasta pengar i sjön (till bankerna...)
Självklart finns det folk som har råd, men majoriteten har råd i dagsläget men inte om 2år, man räknar med att 60 % av dom gifta par som byggde hus under 2010 med låga räntor kommer att skilja sig inom 3år. Förstora ekonomiska påfrestningar ska vara huvudorsak.
För att kolla sin egen betalningsförmåga kolla denna länk:
http://www.amaklarna.se/bopriskalkylatorn.shtml
Swedbanks bolånekalkyl ser ut såhär:
Villa: Detta är alltså inte dina villkor utan en kalkyl som du bör klara för att vara en säker kund.
Ränta 8.95
Kontantinsatts: 15%
För att slippa topplån bör du ha min 25%
Dom vill även att en ensamstående ska har 9000:- över efter boende kostnad
Ett par utan barn skall ha 14 000:- över
Nå detta är enligt mig en mycket bra kalkyl och det tillåter inte människor att sväva iväg utan att tänka efter. MEN, under finanskrisen så ville staten peta ut mer pengar och sänkte räntan så folk kunde mer eller mindre låna till vad dom ville. Dessa personer som byggde hus på rekordlåga räntor kommer få mycket stora problem kommande åren.
För att kolla sin egen betalningsförmåga kolla denna länk:
http://www.amaklarna.se/bopriskalkylatorn.shtml
Swedbanks bolånekalkyl ser ut såhär:
Villa: Detta är alltså inte dina villkor utan en kalkyl som du bör klara för att vara en säker kund.
Ränta 8.95
Kontantinsatts: 15%
För att slippa topplån bör du ha min 25%
Dom vill även att en ensamstående ska har 9000:- över efter boende kostnad
Ett par utan barn skall ha 14 000:- över
Nå detta är enligt mig en mycket bra kalkyl och det tillåter inte människor att sväva iväg utan att tänka efter. MEN, under finanskrisen så ville staten peta ut mer pengar och sänkte räntan så folk kunde mer eller mindre låna till vad dom ville. Dessa personer som byggde hus på rekordlåga räntor kommer få mycket stora problem kommande åren.
Råna pensionärer och sälj deras kattmat på svarta börsen! 
Skämt åsido, med rätt läge på huset så kan man ta lån så länge man har råd med räntan (och eventuell amortering) och sedan låta inflationen äta upp lånet medan värdeökningen på huset ökar investeringens värde.
Skämt åsido, med rätt läge på huset så kan man ta lån så länge man har råd med räntan (och eventuell amortering) och sedan låta inflationen äta upp lånet medan värdeökningen på huset ökar investeringens värde.
Huspriserna i sverige är väldigt övervärderade. I grund och botten så är det nog så att om grannen åker i nyare bil och har ett nyare hus och en dyrare båt så är det troligen för att grannen har större lån. Inte nödvändigt vis större i proportion till lön men större lån helt enkelt.
Om vi i sverige får likt Danmark en brusten bubbla så huspriserna kasar ner 30% så blir den där villan för 2000000 helt plötsligt bara värd runt 1300000. Har man då lån på 1700000 så kan jag lova att banken kommer vilja ha en högre premie på överskjutande denl. Så från att man kanske haft en ränta på 1700000*0,035=59500 så kan räntan mycket väl bli 1105000*0,035 + 595000*0,08=86275. En nätt ökning med sådär 45%
Till det kommer ökade elkostnader, ökade kostnader för konsumtion nu när stor del av produktionen av kretskort är utslagen i Japan, ökad bränslekostnad för bilen till följa av sinande olja och oroligheter i Lybien, Egypten, Saud-Arabien + att japan behöver mer fossilbränsle nu när deras kärkraft är lite uppfuckad.
Framtiden är oviss minst sagt.
Dont shoot the messenger.
Om vi i sverige får likt Danmark en brusten bubbla så huspriserna kasar ner 30% så blir den där villan för 2000000 helt plötsligt bara värd runt 1300000. Har man då lån på 1700000 så kan jag lova att banken kommer vilja ha en högre premie på överskjutande denl. Så från att man kanske haft en ränta på 1700000*0,035=59500 så kan räntan mycket väl bli 1105000*0,035 + 595000*0,08=86275. En nätt ökning med sådär 45%
Till det kommer ökade elkostnader, ökade kostnader för konsumtion nu när stor del av produktionen av kretskort är utslagen i Japan, ökad bränslekostnad för bilen till följa av sinande olja och oroligheter i Lybien, Egypten, Saud-Arabien + att japan behöver mer fossilbränsle nu när deras kärkraft är lite uppfuckad.
Framtiden är oviss minst sagt.
Dont shoot the messenger.
Har inte läst alla inlägg men tycker diskussionen kom in väldigt mycket på vad lånekostnaden blir för att ha råd. Som många sagt så handlar det om lite prioriteringar.
Sen behöver inte ett hus kosta 2.5 mille.
Vi bygger ett hus på ca 125 kvm med tak förberett för ett halv plan till då det behövs. Samt ett garage på 50 kvm med carport och kallföråd på ca 30 kvm under samma tak. Vi kommer inte komma över 1.8 mille för det och inte över 1.9 då tomt och målning och sånt utvändigt är klart.
Sen behöver inte ett hus kosta 2.5 mille.
Vi bygger ett hus på ca 125 kvm med tak förberett för ett halv plan till då det behövs. Samt ett garage på 50 kvm med carport och kallföråd på ca 30 kvm under samma tak. Vi kommer inte komma över 1.8 mille för det och inte över 1.9 då tomt och målning och sånt utvändigt är klart.
Precis som en del skriver så handlar det ofta om välbetalda jobb, bostadskarriärer och prioriteringar. Jag tror också att vissa tar sig vatten över huvudet. Man bör räkna i kalkylen att någon blir arbetslös, sjukskriven eller föräldraledig. Det kostar att ha barn också, vilket inte vi riktigt förstått fram till nu. 
Vi tjänar bra (eller i alla fall tillsammans) ;-), har förhoppningsvis en bra vinst på nuvarande huset, lever inte glamouröst, men vi letar trots det tomt utåt landet. Det kostar mer än vad man tror. Jag vet inte hur många glädjekalkyler vi gjort härhemma.
Vi tjänar bra (eller i alla fall tillsammans) ;-), har förhoppningsvis en bra vinst på nuvarande huset, lever inte glamouröst, men vi letar trots det tomt utåt landet. Det kostar mer än vad man tror. Jag vet inte hur många glädjekalkyler vi gjort härhemma.
40 k netto är inte så vanligt i storstan. Ratsit säger att jag ligger högt i inkomst i Sverige (bland de 90 högsta %:en) och iofs betydligt lägre i mitt område (sunkiga åttiotalskrypgrundsmögelnästen, men i Täby) och jag har fan inga 40 i netto. Efter att jobbat dubbel övertid och drivit fru och barn till skilsmässans brant en månad men lyckats få min chef att faktiskt betala ut övertiden på lönen istället för att lägga på kompsaldo så lyckades jag dra in 36000 i netto en månad, efter überjämkning. Det suger i ordentligt på skattefronten när man kliver över sista statsskattetröskeln, så ska man tjäna 40 k rent måste man nog dra in över 66 000 eller något. Att döma av rätsit ska man nog vara topp 5% som tidigare diskuterats. Åtminstone...
Löner hit och löner dit osv, en del tjänar 40000 i månaden men då har de huslån som kanske är i paritet med det som i storstäderna.
Jag köpte en ville för 670.000:- 80 kvm + 45 biyta. Amorterar 2500 i månaden och har räntor på 2700. Har en inkomst på 17500 och njuter av alla slantar jag får över. Huset är i bra skick med nytt kök och de flesta andra ytskickt i tipp topp plus nyinstallerad bergvärme 2010.
Skulle jag bo bättre, bekvämare eller ha ett bättre liv om jag hade ett huslån på 3-5 mille?? Nej jag tror inte det.
Jag köpte en ville för 670.000:- 80 kvm + 45 biyta. Amorterar 2500 i månaden och har räntor på 2700. Har en inkomst på 17500 och njuter av alla slantar jag får över. Huset är i bra skick med nytt kök och de flesta andra ytskickt i tipp topp plus nyinstallerad bergvärme 2010.
Skulle jag bo bättre, bekvämare eller ha ett bättre liv om jag hade ett huslån på 3-5 mille?? Nej jag tror inte det.