287 894 läst ·
1 732 svar
288k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Min mening var inte att tona ned risken med investeringar på börsen, du har helt rätt i att beslut om investeringar ska fattas efter noggrant övervägande. Är man obekväm med att fatta sådana beslut finns det gott om hjälp att få i form av rådgivning eller ex. diverse poddar om privatekonomi för den som vill lära sig mer. Men som det ser ut idag är det verkligen inget radikalt i att säga att alla med möjlighet att spara långsiktigt ska använda sig av annat än ”vanliga sparkonton”. Förvisso går börsen upp och också ned, men dessa upp- och nedgångar jämnar ut sig med ett regelbundet sparande över lång tid (i vart fall har de alltid gjort det hittills, vilket är den måttstock vi har att tillgå).T tanaris skrev:Du får gärna tipsa om några specifika lågriskplaceringar, jag har massor av pengar på ett vanligt sparkonto med nollränta just för att jag inte hittat någon bra lågriskplacering.
Jag håller visserligen med dig i sak, men jag tycker inte man ska tona ner risken på det sätt du gör, särskilt inte i dagens börsklimat.
(Fonder är inte lågriskplaceringar i min värld, åtminstone inte de som har "långt högre avkastning än 1-2%". Och trygga räntefonder visades sig ju inte vara särskilt trygga vid den här tiden för ett år sedan.)
Däremot är det ekonomiskt oansvarigt att inte skaffa sig en uppfattning kring saker som investeringar, om man nu har utrymme att spara. Att investera i något med låg risk (gärna efter rådgivning eller i vart fall egna efterforskningar) är ju fortfarande i den absoluta majoriteten av fall bättre än att ha pengarna sittande på ett nollräntekonto: med ett konto som inte ger någon avkastning alls är det inte fråga om en risk att bli av med pengar, det är istället garanterat att ens pengar tappar värde i takt med inflationen.
(Och de där 1-2 % i mitt exempel är ju bolåneränta, inte någon avkastning. Om du lånar 100 kr till en ränta på 2 % årligen och investerar dessa 100 kr i något som ger dig 3-4 % årlig avkastning, så gör du ju vinst i form av mellanskillnaden. Jag menar alltså inte att man ska gå ut och göra såhär, jag använde det bara som ett tankeexperiment för att visa att du inte vinner på att amortera i dagens ränteklimat.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Tror inte huset är problemet utan det är andra utgifter ni har isåfall. Vi har lån på 2.8 mkr och betalar just nu 6000kr (varav 2000kr i amortering). Sen tillkommer el (men vi har bergvärme) och sophämtning. Det är några tusenlappar i snitt per månad. Vi bor billigare nu än vi gjorde i hyresrätten i stan.L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)
de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.
jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.
är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?
men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
Om ni tjänar 35.000 brutto var, borde ni få ut minst 25.000 var, alltså 50.000kr... Vad har ni för räkningar egentligen?
Det är tack vare såna som dig många matställen går runt, så jag tackar digK Kirre2 skrev:Vill bara påpeka att jag inte har så mycket val annat än att äta lunch på restaurang. Bor i husvagn när jag jobbar, hemma några dagar i månaden. Inga möjligheter att värma matlåda på jobbet. Så för vissa av oss blir det 100 kr eller mer för lunchen varje dag, ca 25 dagar i månaden.
Det har väl egentligen inget med ts fråga att göra, men om man ska bli skuldbelagd för man äter lunch ute blir jag sur.
För ibland vill jag lyxa till det och äta ute
L Husjakt2021 skrev:ja precis, vi gillar ändå att ha en viss frihet och inte känna att vi måste jobba heltid tills vi är 70
För att ha råd med saker. Vi har barn och kanske vill jobba 80% ett par år osv. Vi har också båda två ”provat på” att vara arbetslös ett par månader för 10 år sen och det var inte roligt precis. Skönt att ha en liten buffert att ta av om det händer saker. Då
Lägg undan pengar då för att ha till en stor kontantinsats! Spara, finns inte det på Er världskarta?
Menar jag inte bara att köpa en ny kyl och frys.
Tänkte ge mitt perspektiv på saken.
Är 40 år och bor idag ensam med 2 barn i villa precis utanför Göteborg (cykelavstånd till city). Köpte huset för 11 år sen tillsammans med min dåvarande fru. Rätt risigt och stora renoveringsbehov. Vi gav då 3 miljoner vilket var mycket för oss då.
Idag är huset rejält renoverat och värderat till drygt det dubbla. Har idag ensam lån på 3,5 miljon och räknar med minst 2,5miljon över vid försäljning men tror snarare på 3,5miljon.
Tittar nu på hus i 10-miljonersklassen tillsammans med nuvarande partner.
Vi är 2 personer som tjänar normalt för Gbg. Vi får tillsammans ut ca 75K efter skatt per månad och ett husköp på 10 miljoner verkar vara hur lugnt som helst då vi kan gå in med 3 miljoner vid 2 katastrofförsäljningar men 5 miljoner vid lyckade försäljningar.
Känns helt galet att kunna köpa hus för 10 millar som vanliga ”knegare” utan några ärvda pengar.
Är 40 år och bor idag ensam med 2 barn i villa precis utanför Göteborg (cykelavstånd till city). Köpte huset för 11 år sen tillsammans med min dåvarande fru. Rätt risigt och stora renoveringsbehov. Vi gav då 3 miljoner vilket var mycket för oss då.
Idag är huset rejält renoverat och värderat till drygt det dubbla. Har idag ensam lån på 3,5 miljon och räknar med minst 2,5miljon över vid försäljning men tror snarare på 3,5miljon.
Vi är 2 personer som tjänar normalt för Gbg. Vi får tillsammans ut ca 75K efter skatt per månad och ett husköp på 10 miljoner verkar vara hur lugnt som helst då vi kan gå in med 3 miljoner vid 2 katastrofförsäljningar men 5 miljoner vid lyckade försäljningar.
Känns helt galet att kunna köpa hus för 10 millar som vanliga ”knegare” utan några ärvda pengar.
Jag köpte mitt hus för drygt ett år sedan. Två försäljningar av bostadsrätter som ökat i värde under 20 år har hjälpt till. Mitt hus kostade 3,7 MKR. Hade jag 10000 (eller 20 på två om det skulle varit så) kvar i plånboken när allt nödvändigt var betalt skulle jag skratta mig lycklig. Allt handlar om prioriteringar. Man kan inte få allt här i livet och inte på en gång.L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.
jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.
är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
Det bästa sättet att få reda på om ni ska våga kasta er in i husköp är att leva på lägre inkomster exempelvis ett år. Titta på konsumentverkets uppgifter på vilka inkomster som människor beräknas på att klara sig på. Sätt in resten av pengarna på banken. Under det året kommer ni säkert att ompröva er livsstil och göra nya val och prioriteringar.L Husjakt2021 skrev:
Kanske tycker ni inte att det är värt för att bo i hus, och väljer att bo i lägenhet för att ha råd med charterresor etc. Alternativt kommer ni att upptäcka att det här var väl inget problem. Vi slipper till och med köpa fler garderober eftersom vi inte köper så mycket kläder längre. Som bonus har ni början till kontantinsatsen för ett hus på banken.
Lite OT, men det har med kostnader att göra.
Har aldrig satt i system att äta lunch på restaurang, vare sig för dyra eller billigare peng.
Och med lite besvär är det lätt att fixa typ matlådor och spara 75 kr eller betydligt mer varje dag. Kanske t o m hoppa över starkpilsnern och/eller wirren till middagen.
Minns när jag bodde på andra orter, under många år, för att jobba. Gick fint att värma lunchen över gasoldrivet Tringiakök, eller Micro.
Blir förhållandevis stora pengar om året, om inkomsten inte ligger på 40 papp ut i månaden, som verkar vara vanligt.
Nu som pensionär, måste jag säga att vårt matkonto är minimalt.
Gör en rajd, då o då, företrädesvis måndag och handlar riktigt förstklassiga godsaker med kort datum.
Bakar och fixar allt hemma.
Idag blir det stor älgköttgryta, som räcker till minst 8 portioner.
Frysboxarna står stilla.
- Och jag planerar inte att köpa en Tesla.
BT
Har aldrig satt i system att äta lunch på restaurang, vare sig för dyra eller billigare peng.
Och med lite besvär är det lätt att fixa typ matlådor och spara 75 kr eller betydligt mer varje dag. Kanske t o m hoppa över starkpilsnern och/eller wirren till middagen.
Minns när jag bodde på andra orter, under många år, för att jobba. Gick fint att värma lunchen över gasoldrivet Tringiakök, eller Micro.
Blir förhållandevis stora pengar om året, om inkomsten inte ligger på 40 papp ut i månaden, som verkar vara vanligt.
Nu som pensionär, måste jag säga att vårt matkonto är minimalt.
Gör en rajd, då o då, företrädesvis måndag och handlar riktigt förstklassiga godsaker med kort datum.
Bakar och fixar allt hemma.
Idag blir det stor älgköttgryta, som räcker till minst 8 portioner.
Frysboxarna står stilla.
- Och jag planerar inte att köpa en Tesla.
BT
Redigerat:
Vi har nog olika definitioner här, jag saknar fortfarande ett exempel på en investering som ger uppemot 4% till låg risk. Och självklart vinner man på att amortera, vilket dessutom är helt riskfritt. Däremot finns det en möjlighet att vinna mer på att inte göra det, men då ökar risken.S SL85 skrev:(Och de där 1-2 % i mitt exempel är ju bolåneränta, inte någon avkastning. Om du lånar 100 kr till en ränta på 2 % årligen och investerar dessa 100 kr i något som ger dig 3-4 % årlig avkastning, så gör du ju vinst i form av mellanskillnaden. Jag menar alltså inte att man ska gå ut och göra såhär, jag använde det bara som ett tankeexperiment för att visa att du inte vinner på att amortera i dagens ränteklimat.)
Du/ni kanske ska växa upp och inse att saker inte är gratis bara för man vill ha dem. Att höja sin levnadsstandard med fler kvadratsmeter, avskildhet, egen tomt och eventuellt eget garage kostar pengar liksom allt annat.L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
Antingen accepterar man att man kommer att ha mindre pengar över när alla fasta avgifter är betalda eller så minskar man andra fasta avgifter för att klara av den nya utan att totalt öka utgifterna. Ren logik.
För mig är det uppenbart att märkeskläder, dyra restaurangbesök, festande och frekvent resande är mer intressant för er än att äga, sköta och bo i en villa. Ni värderar inte den typ av boende tillräckligt för att saka på annat. Det beror på er mognadsnivå och intresse.
Jag känner människor som mer än gärna skulle leva på marginalerna bara de kunde äga en mindre hästgård och leva den dröm och den sortens liv. Sådana människor vet verkligen vad det kostar att få vad de önskar och är beredda att betala priset.
Andra har blivit serverade av sina föräldrar och aldrig fått kämpa för något och nu undrar de varför de inte både kan ha och äta kakan.
Nu ser jag inte någon skuld i ditt val, det är helt klart frivilligt. Och många gånger ett nödvändigt avbrott på arbetsdagen.K Kirre2 skrev:
Däremot kan kostnad, typ även denna i slutänden leda till en skuld.
Bt
Jag skulle inte kalla 75.000 efter skatt på två löner för vanliga "knegare". Skattesystemet i Sverige är extremt exponentiellt.V vectrex skrev:Tänkte ge mitt perspektiv på saken.
Att ha runt 25-30.0000 var efter skatt är inget jätteproblem, men man måste ha enormt hög lön för att de ska börja närma sig 35-40.000.