H Hybro skrev:
Lite OT, men det har med kostnader att göra.

Har aldrig satt i system att äta lunch på restaurang, vare sig för dyra eller billigare peng.

Och med lite besvär är det lätt att fixa typ matlådor och spara 75 kr eller betydligt mer varje dag. Kanske t o m hoppa över starkpilsnern och/eller wirren till middagen.

Minns när jag bodde på andra orter, under många år, för att jobba. Gick fint att värma lunchen över gasoldrivet Tringiakök, eller Micro.

BT
Antar att du syftar på mig. Då vill jag bara veta var jag ska förvara matlådor för uppemot 10 dagar utan frys och med pyttelitet kylskåp. Och som sagt, jag har ingen tillgång till micro och inte heller nåt lunchrum. Men det är klart, vill man verkligen spara pengar kan man ju värma sin mat på ett fotogenkök och äta i en snödriva nånstans. Tråkigt om man blir matförgiftad pga gammal mat bara, möjligheten att gå på toa är också ganska begränsad.

S
V vectrex skrev:
Tänkte ge mitt perspektiv på saken.

Är 40 år och bor idag ensam med 2 barn i villa precis utanför Göteborg (cykelavstånd till city). Köpte huset för 11 år sen tillsammans med min dåvarande fru. Rätt risigt och stora renoveringsbehov. Vi gav då 3 miljoner vilket var mycket för oss då.

Idag är huset rejält renoverat och värderat till drygt det dubbla. Har idag ensam lån på 3,5 miljon och räknar med minst 2,5miljon över vid försäljning men tror snarare på 3,5miljon.

Tittar nu på hus i 10-miljonersklassen tillsammans med nuvarande partner.

Vi är 2 personer som tjänar normalt för Gbg. Vi får tillsammans ut ca 75K efter skatt per månad och ett husköp på 10 miljoner verkar vara hur lugnt som helst då vi kan gå in med 3 miljoner vid 2 katastrofförsäljningar men 5 miljoner vid lyckade försäljningar.

Känns helt galet att kunna köpa hus för 10 millar som vanliga ”knegare” utan några ärvda pengar.
Vanlig knegare med 37500kr efter skatt per person? (75000kr efter skatt, två pers)
Vilken planet bor du på? Jag vill flytta dit för ni har helt klart bättre betalt.

• Gilla
  • Haha
J.Wentzel och 14 till
  • Laddar…
S
Sjöolsa Sjöolsa skrev:
Jepp, där kan vi prata lyx-hobby. Inte många andra hobbies (?) som kostar 4000/månad...
Va???
Hästar och motorsport...
Välkommen till verkligheten.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Som info och före skatt:
"I Sverige uppgick medianlönen till 31 700 kronor i månaden år 2019. Den var något högre i privat sektor än bland offentliganställda, men skillnaden var inte större än 500 kronor i månaden. Genomsnittslönen i hela ekonomin uppgick till 35 300 kronor."

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
L Husjakt2021 skrev:
Nej då, du låter inte alls hård! :) bra att få lite perspektiv och synpunkter bara! Håller med, 20.000 är inte lite pengar, det är bara det att det är ”lite” pengar i jämförelse mot vad vi får nu eftersom vi bor billigare och behöver inte heller lägga undan pengar för renoveringar och sånt, problemet kanske är att vi bor för bekvämt nu
Vi är helt klart införstådda med att man får många fördelar med hus också det är inte bara att det kostar! Men vi har hittills bott i bostadsrätter i olika former (Lgh, radhus osv) så att ha ett fristående hus med dess kostnader blir ju lite annorlunda och något vi inte är vana vid. Med det inte sagt att det behöver bli dåligt.
Jag vet inte hur ni bor idag men jag som köpte för 8 år sedan, men även mina vänner som köpte för 2 år sedan bor mycket billigare i hus än i lägenhet, även om husen kostar 3 milj. En normal hyra för 80-90kvm är väll 9-10k (om man jämställer det mot huspriser på 3 milj) och då borde ni ha samma utgifter på ett hus

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Va???
Hästar och motorsport...
Välkommen till verkligheten.
Lite god maltwhisky och även samlande kan bli en nätt summa/år.
Allt har ett pris.;)

P PurreP skrev:
Jag får inte ihop din kalkyl, har ni drygt 30 000 i räkningar?

Lånet skulle kosta er typ 7500-8000 ink amortering...

Jag kan inte se att ni har nära 25 000 i ytterligare räkningar?

Om ni inte har två leasingbilar och en massa dyra konsumtionslån...

Rimligtvis landar ni på ungefär 20 000 i räkningar och har då betydligt mer pengar över...
Detta är lite intressant och låter billigt. Vi tittade på hus för 3,7M och det skulle kosta oss över 10' i månaden.
Så vi bor kvar..

Grundfrågan kan jag också fundera på. Tycker vi har det bra, men många tjänar nog väldigt bra med pengar, eller lever med minimala buffertar. Inte nog med relativt ny och stor villa utan även fet bil och sommarstuga på det...

S
Joaquin Joaquin skrev:
Detta är lite intressant och låter billigt. Vi tittade på hus för 3,7M och det skulle kosta oss över 10' i månaden.
Så vi bor kvar..

Grundfrågan kan jag också fundera på. Tycker vi har det bra, men många tjänar nog väldigt bra med pengar, eller lever med minimala buffertar. Inte nog med relativt ny och stor villa utan även fet bil och sommarstuga på det...
Det ör möjligt om man räknar in räntor, drift och försäkringar beroende på hur stort lånet blir.

Men du är nöjd med vad du har idag. Vad kostar det att bo där du bor nu inkl liknande tillhörande kostnader?

Vad skulle du tjäna på att köpa villan i kvm, tomt och annat som du inte har idag?

K Kirre2 skrev:
Antar att du syftar på mig. Då vill jag bara veta var jag ska förvara matlådor för uppemot 10 dagar utan frys och med pyttelitet kylskåp. Och som sagt, jag har ingen tillgång till micro och inte heller nåt lunchrum. Men det är klart, vill man verkligen spara pengar kan man ju värma sin mat på ett fotogenkök och äta i en snödriva nånstans. Tråkigt om man blir matförgiftad pga gammal mat bara, möjligheten att gå på toa är också ganska begränsad.
Ja, givet är att alla inte kan ha mat med sig för en hel vecka.

Var inte alls illa menat, bara att det är så lätt att bli fartblind.
Vilket man blir varse då man går i pension.

Förekommer rätt ofta att jag äter mat i en snödriva! Och än oftare på sjön.
Där finns inga, serveringar...

Nä nu vänder vi tillbaks till TS spörsmål.
:cool:

S
Det är bara konstatera att väldigt många här verkar tjäna långt över medel.... När vi köpte spontanköpte vårt hus (1.5mkr) hade vi 20kkr kvar på buffert-kontot och full belåning (85%). Det gick så fort att vi egentligen inte hann fundera så mycket på ekonomin, vi gick på känslan...
Nu 7 år senare har vi genom hårt slit med renoveringar, utbyggnad och den allmänna prisuppgången höjt värdet till 3.5-4mkr, sänkt belåningsgraden till 55% men buffertkontot har nog aldrig varit över 100kkr under de åren. Inga utlands-semestrar. Vi har två 15 år gamla bilar som då och då kräver att jag ligger i gruset och skruvar då de måste rulla varje dag. (totalt 3500 mil per år i pendling) Under tiden har vi varit föräldralediga med 2 (av 3) barn vilket också "kostar" lite. Under tiden har vi nog höjt vår nettoinkomst från 35 till 50 kkr. (alltså långt från knegarlöner på 75....)
Jag tror det gäller att prioritera och jobba hårt åt sig själv. Med de räntor som är nu kan två normal-inkomsttagare absolut har råd med ett hus i 3.5-4mkr klassen. Men man får skippa nya bilar, utlands-semester osv. Det går inte ta in hantverkare till allt, utan en hel del måste man nog räkna med att klara själv. Ofta kan man lära sig tex. genom forumet.
Det verkar tveksamt att räntorna skulle hoppa upp till 7% hux flux, då finns nog många som får problem så där får man nog dra på sig skygglapparna. 2-4% kanske man ska ha en plan för hur man klarar.

• Gilla
Tombrittberg och 4 till
  • Laddar…
Tombrittberg
S Sajmon skrev:
Absolut är det så, men du kan ju samtidigt lägga dom pengarna på att amortera och bli skuldfri :) vilket ger både en trygghet till senare och bättre avkastning än att ha pengarna på ett vanligt sparkonto om man tänker omvänd ränta på ränta :)
Tror hårt på att amortera som sparform, men jag har aldrig sett att det rekommenderas.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Har börjat inse att när belåningsgraden är under 50% och pensionen närmar sig kan det vara smart att minska amorteringen och börja spara istället.......

Skulle man behöva låna som pensionär verkar det svårt hur mycket huset än är värt....
Hade jag som TS kr20.000:- kvar när allt är betalt skulle nog kr15.000:- av det gå till amortering i dagsläget

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
S
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Tror hårt på att amortera som sparform, men jag har aldrig sett att det rekommenderas.
Enligt mig korkat att amortera om det inte är ett krav. Spara pengarna i en fond och låt dem växa. Behöver man pengarna (takbyte, dränering) så är det bara att ta ut efter behov.

Har ni ”sparat” genom amorteringar så får ni fint gå till banken i söndagskostymen med mössan i handen och be bankdirektören om ett utökat lån och hoppas han är på gott humör.

• Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Har börjat inse att när belåningsgraden är under 50% och pensionen närmar sig kan det vara smart att minska amorteringen och börja spara istället.......

Skulle man behöva låna som pensionär verkar det svårt hur mycket huset än är värt....
Hade jag som TS kr20.000:- kvar när allt är betalt skulle nog kr15.000:- av det gå till amortering i dagsläget
Eller så siktar man på att betala av sina lån så att man får bo billigt som pensionär :)

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Det ör möjligt om man räknar in räntor, drift och försäkringar beroende på hur stort lånet blir.

Men du är nöjd med vad du har idag. Vad kostar det att bo där du bor nu inkl liknande tillhörande kostnader?

Vad skulle du tjäna på att köpa villan i kvm, tomt och annat som du inte har idag?
Nu minns jag inte talen exakt mer än att det skulle kosta oss oerhört mycket mer.
vi betalar idag runt 4' inkl. amortering för huset (inget annat inräknat).

Det vi hade fått vid ett byte är ett nyare, lite större, hus. Planerna är islagda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.