287 894 läst ·
1 732 svar
288k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Vad har du för perspektiv på livet? 20 000 över när i princip alla fasta kostnader är betalda är inte väldigt lite pengar, det är jäkligt bra i mina ögon. Ni borde väl kunna spara åtminstone 5 tkr/månad. Fast ska ni leva lyxliv och resa utomlands ett par gånger om året och springa på resaurang flera gånger i månaden, bara lunch är väl 110 sek/dag, kan det snart tryta i kassan. Det är som med det mesta här i livet, man får rätta truten efter matsäcken och eran säck är inte alls dålig. 2,7 mille för en kåk är hyfsat billigt. Jag har bott på Lidingö och där får du inte ett hus under 10 mille. Men folk är inte ledsna för att dyrka upp dom 1 mille eller mer vid budgivning. Det var ett jäkla pipande när räntan steg efter Ingves höjning till 0% styrränta. Att räntan stiger förr eller senare får man räkna med men några större svängningar är inte troligt då fastighetsmarknaden är överbelånad och skulle räntan stiga för mycket så får bankerna problem igen vilket nog kommer att undvikas i det längsta. Dessutom skulle statens utgifter för ränteavdragen öka dramatiskt. Så ska ni köpa hus ska ni nog göra det nu, billigare lär det inte bli innan den globala finanskraschen kommer och det lär dröja. Men då kanske ni är arbetslösa. Det är dock inte fel att väga för och emot som du gör.L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)
de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.
jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.
är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?
men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
i
Vi lever iaf gott trots att vi inte har Ts plånbok och som någon sa ..allt handlar om att prioritera
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
För det första förstår jag verkligen inte riktigt ditt "problem". Ni har 20 000kr över varje månad(med relativt låga löner och väldigt lite sparat) och du tycker att det känns tajt?L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)
de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.
jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.
är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?
men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
Vi kan göra ett exempel med en troligtvis ganska "normal" ekonomi+budget för en småbarnsfamilj i storstad som man ofta pratar om när man pratar om "hur har folk råd med sina villor".
Två personer plus ett barn. Inkomster netto på ca 60 000kr (35 000+44 000 bruttolön).
Ofta kommer man från en varsin lägenhet som man ägt i 5-10år som ökat i värde med åtminstone 500 000kr.
Använder vi ett exempel på att man köpt lägenheten för 1 500 000kr så hade man även en kontantinsats på drygt 200 000kr sedan innan.
Normalt är också att om man har haft någorlunda ordnad ekonomi så har man även lyckats spara ihop lite extra.
Detta skulle ge en budget på husköp för 5 000 000kr där 750 000kr läggs i kontantinsats. Väljer paret att skjuta på vinstskatten för sina lägenheter så har dom då ca 500 000kr över till annat kul efter husköp+pantbrev+lagfart+mäklare också.
Lån+amortering blir då mindre än 13 000kr/mån och inkomsterna för familjen blir då 47 000kr/mån efter lån+amortering.
Låtsas vi som att detta par köpte detta hus i storstaden för 5 år sedan dessutom så kan dom ha värderat om huset till närmare 6 000 000kr vilket skulle kunna ge ytterligare ett bostadslån på 800 000kr att spendera på resa, ny båt, renovering och en rejäl slant på "sparkontot". Och så fortsätter det om och om igen.....
Om man tycket det är lite eller inte är upp till var och en att avgöra. Men jag skulle säga att en sådan familj definitivt borde klara sin ekonomi utan problem även om deras bostadsränta skulle öka till 7% (vilket är ganska otroligt inom nära tid med dagens penningpolitik).
Min fråga blir faktiskt lite tvärtom mot din, vad gör folk av alla sina pengar egentligen?!
Redigerat:
Jag gjorde likadant...amorterar inget , renoverar istället och huset är idag värt dubbelt så mycket som lånet....bra läge underlättar och att man är händig och beredd att ha som hobby att pyssla med huset....och det gör jag som singel med 3 barn med allt vad det innebärPapphammar666 skrev:
Alt.2som ingen har nämt för Ts att göra som jag dvs köpa renoveringsobjekt.
Halva priset
Vårat hus köptes av en kille på 95 friska år
Han skulle flytta .. allt gick sönder när 2 stora och 2 små började använda det mindre fräscha huset
7 år senare ny värdering och noll stress över varken räntan eller min ekonomi
Köp spara och renovera så kommer ni fortfarande få allt över tid @Husjakt2021
Inga problem att komma upp i dom pengarna precis!!P Pappa1986 skrev:
2 vuxna + 2 barn
boende: 8000
Transport:6000
Mat: 7000
Tv/mobil/bredband: 2000
Förskola/fritids: 2500
Fack/a-kassa/försäkringar: 2000
Har alldeles säkert missat någon stapel också!
De flesta "fina" bilar som går på Lidingö är tjänstebilar. Sedan gör folk som dom alltid gjort, tar ut värdeökningen på kåkarna och köper ny bilar. Framförallt dom som köpte innan priserna stack iväg ordentligt vid sekelskiftet.K Kirre2 skrev:Jag tittar på hus i Stockholmsområdet och förstår inte hur nån normal människa har råd att köpa där.
Vi har två löner, får in ca 40 000 - 50 000 varje månad. Vi fick nej från de flesta banker när vi skulle köpa ett fritidshus för 650 000 och innan hade ett lån på vårt hus på 250 000. Nu bor vi i ett område där huspriserna är väldigt låga, kanske det påverkar.
Men när man tittar på dem som köper hus på Lidingö, har ny bil och åker på semester flera gånger per år undrar man vad man gör för fel när man harvar runt i sin 15 år gamla bil och nån gång har råd att åka på campingsemester...
Ja men nu hade ju TS 20 tkr över när alla kostnader var betalda. Då kan du ta bort boende, mat och bredband ( om dom nu har det).C CirreK skrev:
Enkelt svar på frågan. Vi köper segelbåt och super upp resten.L lars.göran skrev:För det första förstår jag verkligen inte riktigt ditt "problem". Ni har 20 000kr över varje månad(med relativt låga löner och väldigt lite sparat) och du tycker att det känns tajt?
Vi kan göra ett exempel med en troligtvis ganska "normal" ekonomi+budget för en småbarnsfamilj i storstad som man ofta pratar om när man pratar om "hur har folk råd med sina villor".
Två personer plus ett barn. Inkomster netto på ca 60 000kr (35 000+44 000 bruttolön).
Ofta kommer man från en varsin lägenhet som man ägt i 5-10år som ökat i värde med åtminstone 500 000kr.
Använder vi ett exempel på att man köpt lägenheten för 2 000 000kr så hade man även en kontantinsats på 150 000kr sedan innan.
Normalt är också att om man har haft någorlunda ordnad ekonomi så har man även lyckats spara ihop lite extra.
Detta skulle ge en budget på husköp för 5 000 000kr där 750 000kr läggs i kontantinsats. Väljer paret att skjuta på vinstskatten för sina lägenheter så har dom då ca 400 000kr över till annat kul efter husköp+pantbrev+lagfart+mäklare också.
Lån+amortering blir då mindre än 13 000kr/mån och inkomsterna för familjen blir då 47 000kr/mån efter lån+amortering.
Låtsas vi som att detta par köpte detta hus i storstaden för 5 år sedan dessutom så kan dom ha värderat om huset till närmare 6 000 000kr vilket skulle kunna ge ytterligare ett bostadslån på 800 000kr att spendera på resa, ny båt, renovering och en rejäl slant på "sparkontot". Och så fortsätter det om och om igen.....
Om man tycket det är lite eller inte är upp till var och en att avgöra. Men jag skulle säga att en sådan familj definitivt borde klara sin ekonomi utan problem även om deras bostadsränta skulle öka till 7% (vilket är ganska otroligt inom nära tid med dagens penningpolitik).
Min fråga blir faktiskt lite tvärtom mot din, vad gör folk av alla sina pengar egentligen?!
GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 181 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 181 inlägg
Hur har du råd med det? Mer exakt vad är din strategi?C Ceci skrev:Min bank räknade med att räntan skulle kunna hamna på 6 eller 8 procent när de räknade ut hur mycket jag fick låna.
20.000 tycker jag låter väldigt mycket efter att allt är betalt. Jag har inte ens ut så mycket och har ändå råd att byta tak, skaffa solceller, ha ett bra sparkapital och ta min son till Nya Zeeland, USA och runt i Europa. Om jag hade bott i lägenhet hade jag inte haft så mycket över.
Skummat genom tråden.
Gläder mig att snittpriset för villorna som nämns bör ligga på långt mer än 4 miljoner, kanske t o m 5000 kkr.
Innebär att även mitt hus bör vara lite mer värt än vad jag köpte det för.
Typ en rätt god investering.
Inom 10 år blir det en trivsam lägenhet.
Gläder mig att snittpriset för villorna som nämns bör ligga på långt mer än 4 miljoner, kanske t o m 5000 kkr.
Innebär att även mitt hus bör vara lite mer värt än vad jag köpte det för.
Typ en rätt god investering.
Inom 10 år blir det en trivsam lägenhet.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 67 inlägg
Det här med ekonomi är intressant. Det är fascinerande är hur olika folk resonerar kring det. Också hur olika graden av oro är. Många gånger är det t.o.m. de som inte får något över varje månad som är minst oroliga för sin ekonomi...
Nu har jag alltid haft en ekonomisk plan, sen jag köpte mitt första hus.
Kommer sig av att jag var med på den tiden, när räntan var över 17 %.
Helt säkert klarar jag mitt boende även om räntan ökar med t ex 5 %.
Undras hur många som gör det?
5 % i ökning av ränta på 4 miljoner, gör 200 000 skattade pengar mer per år.
Och att sälja, utan förlust i ett sådant läge, lär bli svårt.
Men nu är det väl inte många som lånar så mycket.
Tror helt enkelt inte att de flesta tänker i dessa banor... Bara kör på.
Kommer sig av att jag var med på den tiden, när räntan var över 17 %.
Helt säkert klarar jag mitt boende även om räntan ökar med t ex 5 %.
Undras hur många som gör det?
5 % i ökning av ränta på 4 miljoner, gör 200 000 skattade pengar mer per år.
Och att sälja, utan förlust i ett sådant läge, lär bli svårt.
Men nu är det väl inte många som lånar så mycket.
Tror helt enkelt inte att de flesta tänker i dessa banor... Bara kör på.
Redigerat:
Vill bara påpeka att jag inte har så mycket val annat än att äta lunch på restaurang. Bor i husvagn när jag jobbar, hemma några dagar i månaden. Inga möjligheter att värma matlåda på jobbet. Så för vissa av oss blir det 100 kr eller mer för lunchen varje dag, ca 25 dagar i månaden.S Stego1 skrev:
Det har väl egentligen inget med ts fråga att göra, men om man ska bli skuldbelagd för man äter lunch ute blir jag sur.