290 402 läst ·
1 732 svar
290k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Måttligt drickande är en indikator på bra hälsa. Inte förklaringen till den.
"Hur har ”alla” råd att köpa hus?"
Var visst trådens rubrik.
Tydligen ingen som har problem med att hosta upp typ i snitt 5 miljoner eller mer.
Och ändå finns det cash över för go mat, stora båtar o elbilar mm.
Goda tider...
Herrejösses vad jag kommer att tjäna den dag jag säljer mitt hus.

.
Var visst trådens rubrik.
Tydligen ingen som har problem med att hosta upp typ i snitt 5 miljoner eller mer.
Och ändå finns det cash över för go mat, stora båtar o elbilar mm.
Goda tider...
Herrejösses vad jag kommer att tjäna den dag jag säljer mitt hus.
.
Vart ska du bo sedan då ? Eller menar du när du dör ?H Hybro skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Håller med i sak men tycker att 250 meter till stranden låter som en mardröm.Kristian Ask skrev:
Bild från fönstret på mitt hemmakontor.
Ser fantastiskt ut... jag har 150m skog mellan huset och havet men nu när det är vinter kan jag se det om jag är på andra våningen. Tveeggat om avståndet dock. Havet låter ganska mycket så så här i efterhand är det rätt skönt med skogen i vägen. Sen hade vi nog tagit en tomt där ändå om det funnits en när vi köpte.
Det förvånar mig att det inte finns fler bra matställen i villaförorterna runt Stockholm där det bor gott om presumtiva kunder mer välfyllda plånböcker. Jag har en ”riktig” bättre restaurang och tre pizzerior, en thai och en mittemellan på gångavstånd. Ofta är det bara pizza eller liknande.J JohanLun skrev:Jag tror ditt intresse för riktigt bra mat är ganska unikt, annars skulle det öppna fler finkrogar även i småstäder. Men där finns troligen inte alls den efterfrågan. Det har ju givetvis även med kostnad att göra. Det kan säkert finnas många som om det skulle kosta som en vanlig lunch hellre skulle välja finkrogen men som inte har råd att betala för det. Men resultatet är samma - det krävs minst en miljon människor i staden för att det ska kunna finnas ett antal finkrogar.
Tror det däremot finns många över landet som uppskattar god mat, men då kanske även är roade att tillaga den själv - givetvis en helt annan sak, men återigen preferenser.
För de med speciella och smala intressen är ju en storstad ofta enda stället det finns.
Finns inget underlag. De som bor där kanske köpt för dyra hus och inte har råd att gå ut och äta?
Det där med ljudet löste vi genom att isolera hela kåken med blåst cellulosa som packas hårt i väggar och snedtak. Frun brukat dock klaga på att hon inte hör havet, vilket vi gjorde i gamla stugan som vi rev innan vi byggde.Kristian Ask skrev:
Ser fantastiskt ut... jag har 150m skog mellan huset och havet men nu när det är vinter kan jag se det om jag är på andra våningen. Tveeggat om avståndet dock. Havet låter ganska mycket så så här i efterhand är det rätt skönt med skogen i vägen. Sen hade vi nog tagit en tomt där ändå om det funnits en när vi köpte.
Redigerat:
Avsiktlig eller oavsiktlig humor? Först skriver du en massa negativa saker om småstadsbor och sedan att storstadsbor inte alls ser ned på småstadsbor.Viktor.J skrev:
Som urflyttad småstadsbo kan jag säga att en av anledningarna till att jag aldrig skulle kunna bo i en småstad (allt mindre än typ göteborg) är att småstadsmentaliteten är brutal. Det ska jämföras överallt (pengar, status, sambos), det utbredd främlingsfientlighet och inskränkta människor överlag. För många slutar världen utanför kommungränsen. Självklart är inte alla så, men tillräckligt många för att man inte ska trivas. Det är detsamma för de flesta som jag diskuterat med.
Självklart finns det samma personer i en storstad. Men de personerna har svårt att trivas i en större stad imo. och deras påverkan försvinner.
Det är en vanlig missuppfattning på landsbygden att folk från större städer "ser ner på småstäderna" etc. Jag har aldrig märkt det, jag är däremot sett många äldre som ser ner på folk från "storstan".
Fast det kanske inte är fördomar om det man säger om någon är sant?
Fast jag ser mig inte som en storstadsbo, då jag är född och uppvuxen i en småhåla. Blir lite märkligt om det bara är narriwminded småstadsbor som får tycka något om sig själva. Och ja, en fördom är inte en fördom om det är sant, då är det en sanningZ ZipLock skrev:
Det förekommer ju, men är vi nere på befolkningsdensitet "villaområde" tar många ändå bilen och då tappar man vitsen med en lokal restaurang.P Pin skrev: