Måttligt drickande är en indikator på bra hälsa. Inte förklaringen till den.
 
"Hur har ”alla” råd att köpa hus?"
Var visst trådens rubrik.

Tydligen ingen som har problem med att hosta upp typ i snitt 5 miljoner eller mer.
Och ändå finns det cash över för go mat, stora båtar o elbilar mm.

Goda tider...

Herrejösses vad jag kommer att tjäna den dag jag säljer mitt hus.
:rofl:

.
 
H Hybro skrev:
"Hur har ”alla” råd att köpa hus?"
Var visst trådens rubrik.

Tydligen ingen som har problem med att hosta upp typ i snitt 5 miljoner eller mer.
Och ändå finns det cash över för go mat, stora båtar o elbilar mm.

Goda tider...

Herrejösses vad jag kommer att tjäna den dag jag säljer mitt hus.
:rofl:

.
Vart ska du bo sedan då ? Eller menar du när du dör ?
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vart ska du bo sedan då ? Eller menar du när du dör ?
Många glömmer de måsta köpa bostad på samma marknad :D Därför vinstskatt är så jävla sjukt. Men idag kan man iaf skjuta upp den, det var inte möjligt ett tag. eller de tog en ränta på det
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag har hellre 250m till stranden och skogen som nu än till krogen. Festa kan jag göra hemma med folk jag vill festa med. Behövs ingen krog för det.

Sen var jag likadan innan och bodde centralt i stan men utan familj. Bara olika lägen i livet.
Håller med i sak men tycker att 250 meter till stranden låter som en mardröm.

Bild från fönstret på mitt hemmakontor.
 
  • Vy från hemmakontor med solnedgång över en strand och frusen sjö, byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan92 och 8 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Håller med i sak men tycker att 250 meter till stranden låter som en mardröm.

Bild från fönstret på mitt hemmakontor.
Jag skulle inte få någon arbetsro om jag såg halvfärdiga byggprojekt framför näsan ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Ser fantastiskt ut... jag har 150m skog mellan huset och havet men nu när det är vinter kan jag se det om jag är på andra våningen. Tveeggat om avståndet dock. Havet låter ganska mycket så så här i efterhand är det rätt skönt med skogen i vägen. Sen hade vi nog tagit en tomt där ändå om det funnits en när vi köpte.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror ditt intresse för riktigt bra mat är ganska unikt, annars skulle det öppna fler finkrogar även i småstäder. Men där finns troligen inte alls den efterfrågan. Det har ju givetvis även med kostnad att göra. Det kan säkert finnas många som om det skulle kosta som en vanlig lunch hellre skulle välja finkrogen men som inte har råd att betala för det. Men resultatet är samma - det krävs minst en miljon människor i staden för att det ska kunna finnas ett antal finkrogar.

Tror det däremot finns många över landet som uppskattar god mat, men då kanske även är roade att tillaga den själv - givetvis en helt annan sak, men återigen preferenser.

För de med speciella och smala intressen är ju en storstad ofta enda stället det finns.
Det förvånar mig att det inte finns fler bra matställen i villaförorterna runt Stockholm där det bor gott om presumtiva kunder mer välfyllda plånböcker. Jag har en ”riktig” bättre restaurang och tre pizzerior, en thai och en mittemellan på gångavstånd. Ofta är det bara pizza eller liknande.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Finns inget underlag. De som bor där kanske köpt för dyra hus och inte har råd att gå ut och äta?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ser fantastiskt ut... jag har 150m skog mellan huset och havet men nu när det är vinter kan jag se det om jag är på andra våningen. Tveeggat om avståndet dock. Havet låter ganska mycket så så här i efterhand är det rätt skönt med skogen i vägen. Sen hade vi nog tagit en tomt där ändå om det funnits en när vi köpte.
Det där med ljudet löste vi genom att isolera hela kåken med blåst cellulosa som packas hårt i väggar och snedtak. Frun brukat dock klaga på att hon inte hör havet, vilket vi gjorde i gamla stugan som vi rev innan vi byggde.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag skulle inte få någon arbetsro om jag såg halvfärdiga byggprojekt framför näsan ;)
Det är lite kämpigt faktiskt. Nu har skiten dock snöat över. Finns ju inga Withe-Guide-Restauranger inom 5 minuter så jag bygger ett utekök istället.
 
  • Haha
  • Gilla
dilemma och 6 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Som urflyttad småstadsbo kan jag säga att en av anledningarna till att jag aldrig skulle kunna bo i en småstad (allt mindre än typ göteborg) är att småstadsmentaliteten är brutal. Det ska jämföras överallt (pengar, status, sambos), det utbredd främlingsfientlighet och inskränkta människor överlag. För många slutar världen utanför kommungränsen. Självklart är inte alla så, men tillräckligt många för att man inte ska trivas. Det är detsamma för de flesta som jag diskuterat med.

Självklart finns det samma personer i en storstad. Men de personerna har svårt att trivas i en större stad imo. och deras påverkan försvinner.

Det är en vanlig missuppfattning på landsbygden att folk från större städer "ser ner på småstäderna" etc. Jag har aldrig märkt det, jag är däremot sett många äldre som ser ner på folk från "storstan".
Avsiktlig eller oavsiktlig humor? Först skriver du en massa negativa saker om småstadsbor och sedan att storstadsbor inte alls ser ned på småstadsbor.

Fast det kanske inte är fördomar om det man säger om någon är sant? ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hoppas att räntorna stiger rejält inom något år, så ska jag byta upp mig, både vad gäller båt och hus.
Om du har kvar jobbet.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Avsiktlig eller oavsiktlig humor? Först skriver du en massa negativa saker om småstadsbor och sedan att storstadsbor inte alls ser ned på småstadsbor.

Fast det kanske inte är fördomar om det man säger om någon är sant? ;)
Fast jag ser mig inte som en storstadsbo, då jag är född och uppvuxen i en småhåla. Blir lite märkligt om det bara är narriwminded småstadsbor som får tycka något om sig själva. Och ja, en fördom är inte en fördom om det är sant, då är det en sanning :)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det förvånar mig att det inte finns fler bra matställen i villaförorterna runt Stockholm där det bor gott om presumtiva kunder mer välfyllda plånböcker. Jag har en ”riktig” bättre restaurang och tre pizzerior, en thai och en mittemellan på gångavstånd. Ofta är det bara pizza eller liknande.
Det förekommer ju, men är vi nere på befolkningsdensitet "villaområde" tar många ändå bilen och då tappar man vitsen med en lokal restaurang.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.