Alebaleportocale
T tanaris skrev:
Så bankerna kan inte räkna och folk förstår inte vad lån är. Anar jag möjligen ett visst mått av avundsjuka?
så din bank räknade med förhöjda el och bränslekostnader, högre pris på livsmedel och sånt? Konstigt, min gjorde inte det. Det kanske var tur.

haha, avundsjuka. Så snart någon kommer med avvikande åsikter är det pga man inte har råd. Nejdu, vi klarar oss gott och väl. Jag skulle nog kalla det en mycket försiktigare sunt förnuft, plus lite erfarenheter från andra länder där det gick illa. Inget jag önskar andra att erfara.
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Jag ställer mig skeptisk till det, förhoppningsvis ser vi aldrig svaret men jag är helt säker på att när räntan stiger till 7% kommer många tvingas sälja. En sån förändring kommer inte själv, det kommer med påverkan på priserna i övrigt, vilket banken inte räknar med.
Dax att kliva ur idet och öppna ögonen! Sitter du i en hyresrätt sedan 20 år tillbaka och väntar på att marknaden ska krascha...?
 
G Ganescha skrev:
5% och fastighetsskatt?
Sossarna har ju pratat om att återinföra den. Härligt med socialism.
Fast du tänker nog på fastighets-"avgiften" som det så fint heter så väljarna inte ska tro det är en skatt.
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Jag ställer mig skeptisk till det, förhoppningsvis ser vi aldrig svaret men jag är helt säker på att när räntan stiger till 7% kommer många tvingas sälja. En sån förändring kommer inte själv, det kommer med påverkan på priserna i övrigt, vilket banken inte räknar med.
Om många kommer tvingas sälja om räntan stiger till 7% har jag inte sagt något om. Bara att folk idag lägger rekordlite av sin inkomst på räntor.
 
Alebaleportocale
K Kallens skrev:
Om många kommer tvingas sälja om räntan stiger till 7% har jag inte sagt något om. Bara att folk idag lägger rekordlite av sin inkomst på räntor.
Japp, såg det efter art det var ngn annan som nämnde det men editerade inte. Bara första paragrafen var riktad till dig.
 
Alebaleportocale
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dax att kliva ur idet och öppna ögonen! Sitter du i en hyresrätt sedan 20 år tillbaka och väntar på att marknaden ska krascha...?
tack för omtanken, vi bor i BR.
 
Det känns som att ni glömmer av löneökningar i dessa diskussioner? Hur ofta sitter man med samma lön år efter år? Sen senaste husköpet 2017 har mitt hushålls inkomster gått upp med drygt 22 %. Det kanske kommer stagnera nu, men det går ju att påverka sin situation.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Japp, såg det efter art det var ngn annan som nämnde det men editerade inte. Bara första paragrafen var riktad till dig.
Ok, men det var inget att vara skeptisk till, det är bara nuläget. Framtiden däremot, den kan man vara skeptisk till om man vill.. :)
 
M
.
G Ganescha skrev:
5% och fastighetsskatt?
Avgiften har ett maxtak på 8000-nånting. När fastighetsskatten fanns så var det en kvotgräns för hur mycket hushållet skulle få betala relativt inkomsten.
 
M
Man måste också leva lite i nuet! Lite sunt förnuft genom sparande, buffert, lite nöjen, lite så..jag tror dom flesta förnuftiga människor löser det. Dom som inte löser det, hade havererat ändå. Vi kan ju sitta här och köra domedagsprofetior om framtidens räntor och prishöjningar osv., att historien upprepar sig vet vi, dock inte när. Men vi måste också leva, jag menar en 30-åring går ju inte ur sängen varje dag i 50 år och funderar på när han ska dö, även om han vet att det är ett oundvikligt öde.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Lånade pengar ska betalas tillbaka, amorteringsfritt borde inte få existera för det ger folk fel bild av hur ekonomi och liv fungerar. Ingen ger bort något gratis och saker man lånar ska alltid lämnas/betalas tillbaka!

Jag tycker dessutom amorteringkravet/nivån måste öka. Av samma skäl som ovan, allt man lånar ska tillbaka..

Maken är inte helt överens med mig i den frågan. Han tycker givetvis att man måste amortera, men att det är bättre att inte "tvingas" amortera för mycket... utan istället kunna investera/spara dessa pengar på sidan av.

Då hävdar jag att man ska låna mindre från början och spara mer istället. Köpa något dyrare när man sparat ihop det man behöver i övrigt, Lån ska inte vara enkelt. Det ska heller inte vara självklart att få låna.

Som nu när räntan är låg, ser jag det som självklart att det ska amorteras mer.. så att själva lånesumman faktiskt minskar.. (att man inte "betalar bara ränta"). Man behöver inte betala allt man har såklart, men iaf så mycket så det täcker en normalhög ränta . Den dagen räntan är så hög.. så är man van att betala det iaf (då kan man låta bli att amortera extra då istället).

Räntan kan inte bli lägre än den är idag ju.. så vi har bara höjningar att vänta (nä jag tror inte på någon monsterränta, bara att den är högra än idag)

Jag vet att alla både tycker och tänker olika om saken.
...detta var bara "min femöring" .. från en irriterande, principfast, go fattiglapp :giggle:

Men jag är uppfostrad till att betala mina skulder så snabbt som möjligt, låna så lite som möjligt i livet och så spara det jag kan i övrigt (y) (det sista faller jag ofta på dock.. då jag är lite för givmild/snäll, men det är också ett val)
 
  • Gilla
Hjaal och 7 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men jag är uppfostrad till att betala mina skulder så snabbt som möjligt, låna så lite som möjligt i livet och så spara det jag kan i övrigt (y)
Då är du mycket präktigare än jag, grattis!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Erfarenhet. Skulle jag kalla det.

Staffan
Baserat på vilken historik?
 
Snigla Snigla skrev:
Lånade pengar ska betalas tillbaka, amorteringsfritt borde inte få existera för det ger folk fel bild av hur ekonomi och liv fungerar. Ingen ger bort något gratis och saker man lånar ska alltid lämnas/betalas tillbaka!

Jag tycker dessutom amorteringkravet/nivån måste öka. Av samma skäl som ovan, allt man lånar ska tillbaka..

Maken är inte helt överens med mig i den frågan. Han tycker givetvis att man måste amortera, men att det är bättre att inte "tvingas" amortera för mycket... utan istället kunna investera/spara dessa pengar på sidan av.

Då hävdar jag att man ska låna mindre från början och spara mer istället. Köpa något dyrare när man sparat ihop det man behöver i övrigt, Lån ska inte vara enkelt. Det ska heller inte vara självklart att få låna.

Som nu när räntan är låg, ser jag det som självklart att det ska amorteras mer.. så att själva lånesumman faktiskt minskar.. (att man inte "betalar bara ränta"). Man behöver inte betala allt man har såklart, men iaf så mycket så det täcker en normalhög ränta . Den dagen räntan är så hög.. så är man van att betala det iaf (då kan man låta bli att amortera extra då istället).

Räntan kan inte bli lägre än den är idag ju.. så vi har bara höjningar att vänta (nä jag tror inte på någon monsterränta, bara att den är högra än idag)

Jag vet att alla både tycker och tänker olika om saken.
...detta var bara "min femöring" .. från en irriterande, principfast, go fattiglapp :giggle:

Men jag är uppfostrad till att betala mina skulder så snabbt som möjligt, låna så lite som möjligt i livet och så spara det jag kan i övrigt (y) (det sista faller jag ofta på dock.. då jag är lite för givmild/snäll, men det är också ett val)
Klart att lån ska betalas tillbaka. Men om det sker i småbitar över många år eller den dagen du eller dina arvingar säljer huset är bara en affärsuppgörelse mellan dig och banken.
 
  • Gilla
Haste och 4 till
  • Laddar…
Problemet är att det är svårt för kommande generationer att bli någonting annat än egendomslösa bidragstagare när ingen egendom kan ärvas mellan generationer. Att arbeta upp sig från noll till någon sorts ekonomisk ställning tar normalt två till fem generationer och om det skall nollas för varje generation så kommer det aldrig att lyckas.
Därför är det ingen god ide att låta banken ta dödsboet när man har dött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.