290 415 läst ·
1 732 svar
290k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Näää? Jag tror inte jag har gjort det förut nånsin, eller hört om det. Jag vet det finns en massa olika sätt att göra lasagnesås.
Grundreceptet för lasagnesås (till den mån jag har ett recept)
-köttfärs
-lök
-vitlök
-salt & peppar
-tomatburk eller passerad tomat
-basilika
-vinäger eller vin
Sen kan jag beroende på humöret lägga till nån eller alla av följande
-tomatpure
-bladselleri
-oregano
-svamp
-Lite ketchup
-honung
Morot är nytt för mig, värt att prova dock.
Grundreceptet för lasagnesås (till den mån jag har ett recept)
-köttfärs
-lök
-vitlök
-salt & peppar
-tomatburk eller passerad tomat
-basilika
-vinäger eller vin
Sen kan jag beroende på humöret lägga till nån eller alla av följande
-tomatpure
-bladselleri
-oregano
-svamp
-Lite ketchup
-honung
Morot är nytt för mig, värt att prova dock.
Redigerat:
Normala år är vi två personer i hushållet, 2020 som var det senadte normala året la vi i snitt 6300 per månad på hushållsrelaterade produkter, oräknat vin eftersom månadens inköp oftast konsumeras upp til 15-20 år senare.
2021 snittade vi 8600, men då var vi 3 stora delar av tiden.
2021 snittade vi 8600, men då var vi 3 stora delar av tiden.
DennisCA skrev:
Näää? Jag tror inte jag har gjort det förut nånsin, eller hört om det. Jag vet det finns en massa olika sätt att göra lasagnesås.
Grundreceptet för lasagnesås (till den mån jag har ett recept)
-köttfärs
-lök
-vitlök
-salt & peppar
-tomatburk eller passerad tomat
-basilika
-vinäger eller vin
Sen kan jag beroende på humöret lägga till nån eller alla av följande
-tomatpure
-bladselleri
-oregano
-svamp
-Lite ketchup
-honung
Morot är nytt för mig, värt att prova dock.
Är ju inte ovanligt att köttfärssåsen är likt en Bolognese och baseras på en Soffritto av lök, morot, selleri.
Finns faktiskt folk som bygger nytt i gammalt stil OCH med gammal byggteknikAndersMalmgren skrev:
Dock förändrar dagens krav lite av den gamla rumsindelningen osv (handikappregler osv)
Du skrev 2-3000G Ganescha skrev:
En 3 åring äter inte så pass att man måste köpa extramat för 1280 kr extra i månaden. Jävla tramssiffror enl mig från konsumentverket.
Det var kul med styrkelyft och kampsport. Tävlade i tung klass så var tung innan jag gick upp när man körde taxi.AndersMalmgren skrev:
245 kilo, jävlar. Det är inte lite det. Med den hyddan fattar jag inte hur du kan gå runt på 4k för två pers dessutom. Sambon snittar 8k och jag drygt 5k livsmedel i månaden enligt vår bank (2 vuxna, en 9 åring och en 7åring). Det inräknar inte ens kategorin "Äta ute". Men vi lägger mycket pengar på kött och vin iof. Men tycker ändå du borde priotera kvalitetsråvaror för hälsans skull. Mycket skit i billiga produkter.
Nåja =) Det är planerat för en nystart från och med nästa vecka =) Får se om det blir mycket dyrare eller ej.
Jag får återkomma efter ett par månader helt enkelt.
Har du inte läst på lasagneplatteförpackningen?DennisCA skrev:
Näää? Jag tror inte jag har gjort det förut nånsin, eller hört om det. Jag vet det finns en massa olika sätt att göra lasagnesås.
Grundreceptet för lasagnesås (till den mån jag har ett recept)
-köttfärs
-lök
-vitlök
-salt & peppar
-tomatburk eller passerad tomat
-basilika
-vinäger eller vin
Sen kan jag beroende på humöret lägga till nån eller alla av följande
-tomatpure
-bladselleri
-oregano
-svamp
-Lite ketchup
-honung
Morot är nytt för mig, värt att prova dock.
Nä står det recept där? Jag lärde mig göra lasagne som liten av min mamma, har aldrig kollat på paketen, måste gå och kolla.
e:
Jo det står recept där, på köttfärssås och bechamel. Men dom nämner inte morot på min förpackning.
e:
Jo det står recept där, på köttfärssås och bechamel. Men dom nämner inte morot på min förpackning.
Min mammas största experiment var konserverad paprika (och oskalad tomst)S sunqan skrev:
Lasagne var inte på kartan
Barillas torra plattor (de gamla med ägg), favorits och coops torra ägglasagneplattor har med grovrivna morötter iaf. Färska plattor - ingen aning. Coop vill ha in umami i form av werner&werner...
Förlegat och socialistiskt. Oftast är det kvinnan som tjänar sämre än mannen. Har man dessutom separat ekonomi så är det än mer ojämställt. Innebär ju att den med lägre inkomst förlorar enormt och kanske t o m inte har råd att leva tillsammans med den man önskar. Särskilt också om alla kostnader delas lika, oavsett lön. Lika lön för lika arbete, och detsamma gäller för skatten. Lika illa är det med den tidigare fastighetsskatten. Och förslaget om att den skulle baseras på hushållets inkomster (skulle ju i praktiken innebära samma sak som du föreslår - fast jag skulle kalla det dold inkomstskatt). Usch .AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Okej jag köper det. Flat rate skatt på 20 procent. Fast nu har ju vi inte det i detta sozzeskitland. Så då är det rätt nice om man normaliserade hushållets inkomst.E Etrompa skrev:Förlegat och socialistiskt. Oftast är det kvinnan som tjänar sämre än mannen. Har man dessutom separat ekonomi så är det än mer ojämställt. Innebär ju att den med lägre inkomst förlorar enormt och kanske t o m inte har råd att leva tillsammans med den man önskar. Särskilt också om alla kostnader delas lika, oavsett lön. Lika lön för lika arbete, och detsamma gäller för skatten. Lika illa är det med den tidigare fastighetsskatten. Och förslaget om att den skulle baseras på hushållets inkomster (skulle ju i praktiken innebära samma sak som du föreslår - fast jag skulle kalla det dold inkomstskatt). Usch .
