berisen berisen skrev:
Känner mig som en riktig snål jävel när man läser här. :crysmile: Jag och sambon har ett "matkonto" där vi lägger 1500 var varje månad och det brukar räcka för det mesta, ibland får man slänga in några hundringar till men funkar oftast. Då tycker jag absolut inte vi äter dålig mat på något vis men däremot planerar vi rätt noga.
Det är ju väldigt lågt. Jag antar att systembolaget inte är medräknat då? Hur gör ni med svenskproducerat, ekologiskt osv?

Upplever själv att vi lägger väldigt mycket på mat (och dryck) i familjen. Har inga exakta siffror men skulle nog gissa på 8-10 tusen minst iaf och ibland funderar man på vad man borde göra annorlunda.
 
M Maledictus skrev:
Det är ju väldigt lågt. Jag antar att systembolaget inte är medräknat då? Hur gör ni med svenskproducerat, ekologiskt osv?

Upplever själv att vi lägger väldigt mycket på mat (och dryck) i familjen. Har inga exakta siffror men skulle nog gissa på 8-10 tusen minst iaf och ibland funderar man på vad man borde göra annorlunda.
Nej utan det är mer mat, diskmedel, tvättmedel och sånt. Möjligen lite snacks och sånt men systembolaget och utemat och sånt hamnar utanför.

Käkar nog relativt mycket vegetariskt och inte jättemycket kött så det kanske är därför det blir rätt billigt.
 
Nu är det väl så att "vegomat" inte är nått som är billigt, utan kanske tvärt om. Quorn file ca 80:-/kg, vegokorv ca 100:-/kg, falafel ca 50:-/kg, vego burgare ca 100:-/kg osv.
 
boschkenta
Vi är 2 vuxna som käkar vego och lagar allt själva hemma (alla mål, jobbar hemifrån) och vi lägger ca 1500 i veckan på mat/dagligvaror med noggrant planerad matsedel och storhandling 1 gång per vecka :thinking:
 
E elmont skrev:
Nu är det väl så att "vegomat" inte är nått som är billigt, utan kanske tvärt om. Quorn file ca 80:-/kg, vegokorv ca 100:-/kg, falafel ca 50:-/kg, vego burgare ca 100:-/kg osv.
Allt är ju dyrt om man tittar på halv- och helfabrikat.
 
Nu var det kanske inte halvfabrikat jag menade med vegatariskt utan mer riktig mat. Bönor, linser, grönsaker, halloumi, pasta, ris, bulgur osv. :p
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Linser och bönor är billgare än kött.

Om man vill äta billig men bra (och god) mat kan man kika på tex Portionen under tian
Vegetarisk mat där varje portion kostar under 10 kr. Och ja, det är alla näringsämnen du behöver, personen som har sidan är utbildad dietist.
Om man tycker det låter livsfarligt kan man ju alltid börja med en måltid i veckan. ;)
"Linsstroganoffen" åt sambon halva portionen innan han lite förundrat utbrast - men... det är inget kött i denna eller? Den är ju god ändå! :crysmile:
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Det är väl helt lika att köpa halvfabrikat eller råvaror oavsett om det handlar om vego eller "vanlig" mat. Och bönor, potatis, grönsaker, pasta, ris, bulgur, ost mm är väl inte specifikt för den vegetariska kosten utan ingår nästan alltid även i icke vegomat.
Ps
För ca en tia så kan man äta även korv och potatis
 
Redigerat:
Enligt min bankapp så lade jag ca 2600kr i mat i april. Jag tippar min sambo lägger en liknande summa, vi handlar varannan gång typ och tar det från egna konton istället för det delade. Två vuxna och två barn.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Linser och bönor är billgare än kött.

Om man vill äta billig men bra (och god) mat kan man kika på tex Portionen under tian
Vegetarisk mat där varje portion kostar under 10 kr. Och ja, det är alla näringsämnen du behöver, personen som har sidan är utbildad dietist.
Om man tycker det låter livsfarligt kan man ju alltid börja med en måltid i veckan. ;)
"Linsstroganoffen" åt sambon halva portionen innan han lite förundrat utbrast - men... det är inget kött i denna eller? Den är ju god ändå! :crysmile:
Min sambo reagerar tvärtom... jag har försökt ha linser i köttfårssåsen både till lasagne och spagetti. Inte uppskattat alls. "Ha inte i bönor i köttfärssåsen igen"
Fast hon är stockkonservativ när det gäller mat vitlök i lasagnesåsen är big nomo. Sist hade jag vin i lasagnesåsen och även det var tveksamt men fick passera då det var gott.
 
S sunqan skrev:
Min sambo reagerar tvärtom... jag har försökt ha linser i köttfårssåsen både till lasagne och spagetti. Inte uppskattat alls. "Ha inte i bönor i köttfärssåsen igen"
Fast hon är stockkonservativ när det gäller mat vitlök i lasagnesåsen är big nomo. Sist hade jag vin i lasagnesåsen och även det var tveksamt men fick passera då det var gott.
Vilket jag visserligen förstår. Linser i köttfärssås?!

Vin gör det ju dock mycket godare (så även lagom med vitlök).
 
berisen berisen skrev:
Känner mig som en riktig snål jävel när man läser här. :crysmile: Jag och sambon har ett "matkonto" där vi lägger 1500 var varje månad och det brukar räcka för det mesta, ibland får man slänga in några hundringar till men funkar oftast. Då tycker jag absolut inte vi äter dålig mat på något vis men däremot planerar vi rätt noga.
Det är inte så att du inte har full koll? Det är ju ganska enkelt att slinka in på lokala coop/ica och köpa lite mer mjölk, youghurt, bröd, frukt och annat man vet snart är slut, framförallt om man ändå måste in och köpa rakhyvlar eller bindor...

Min tant tror hon vet vad vi lägger på mat och annat husållsrelaterat... och det vet hon inte... trots att det är hon som småhandlar så glömmer hpn sånt plus att hon tidigare inte haft koll på storhandlandet.
 
M Maledictus skrev:
Vilket jag visserligen förstår. Linser i köttfärssås?!

Vin gör det ju dock mycket godare (så även lagom med vitlök).
Nu är jag inte vegetarian men de senaste åren äter vi betydligt mindre kött. Det här absolut att göra lasagne utan kött som är minst lika god. Fast jag hade nog bytt ut köttet helt istället för att mixa.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Rivna morötter i köttfärssåsen var en hit här, även med barnen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Rivna morötter i köttfärssåsen var en hit här, även med barnen.
Jo, men det har man väl alltid i när man gör lasagne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.