35 126 läst ·
71 svar
35k läst
71 svar
Hur hanterar du hantverkare som sprider rykten?
Nu har jag ju redan betalt för tidigare utförda timmar fram tills nu. Men det är en hel del jobb kvar…I Incinerator skrev:
Underförstått är att man ju vill ha få det färdigt…
Känns lite som om ni varit åtminstone halvdryga uppdragsgivare . Finns det ngn relevans i det hantverkarna påstår är ni nog körda när det gäller att anlita lokala hantverkare .D Din sko skrev:Stort tack för bra input och kloka tankar. För mig är det helt otroligt att dessa gubbar (för de är gubbar 50+) kan bete sig såhär. Har de liksom inget sunt förnuft.
Dessutom tycker jag som @hempularen sa att det är oroväckande att man som elfirma kan få göra ett jobb halvfärdigt, sen svara tvekande och dra ut på tiden i ett par månader och sen vägra slutföra jobbet. Får man ens göra så?
Hmm… dryga skulle jag inte säga att vi har varit - Inte ett dugg.S simbads62 skrev:
Däremot noggranna, det får jag väl hålla med om.
Noggrann får du vara i jobb du gör själv. När du lejer hantverkare får du stå ut med att det blir tillräckligt bra. Annars får du ta en specialfirma för byggnadsvård, men också en annan och högre prislapp.D Din sko skrev:
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
jag har flera vänner i byggbranschen och kommer själv från fordonsbranschen och båda två är branscher där mängden med konflikter är rätt hög mellan firmor och kunder..
Problemel är ofta att när man vill ha offerter och kolla på jobb så är det lösningsorienterat och allt man säger är ja men det låter ju bra... man är överens om vad som ska utföras och hur det ska utföras och till vilken kvalitet
Men sen när man väl står där och särskillt byggbranschen där det tar tid att gå från start till mål så blir det ofta kunder som springer med i allt och plötsligt är en massa saker man flyktigt berört tidigare nu ska detaljstyras på perfektionist nivå till en kvalitet som ingen i praktiken når upp till , för ingen vill betala för extra tiden det tar att uppnå den nivån som plötsligt av kunden är helt självklar..
Visst finns det hantverkare som är slarvpellar och klåpare och vi ser ju alla skräckexempel men dom flesta gör inte fullt så dåliga jobb även om det kanske ibland finns utrymme för förbättringar men vill man prispressa så är det motsats till perfektionist nivå
Här tror jag man ofta har problemet. och att man inte ritkigt vill se och förstå verkligheten vad som krävs i tid för att göra jobbet och prispressen tar bort dom sista procenten på kvaliten
och kunden som ju ser bil och bostad som riktigt dyra poster där man minsann kan kräva allt och lite till men när man ska ha in en offert så är det plötsligt bara lägst pris som räknas och man pressar och prutar bort saker för att hålla ner priset..
och man hör ofta att folk som bygger säger att "jag bygger bara hus en gång i livet och då ska allt bli perfekt som jag vill ha det" men när man pratar pris så är det inte alls den argumenteringen som framförs..
Alla firmor bedriver affärsverksamhet , det måste bli pengar över på sista raden , det är inte välgörenhet man håller på med.. inser kunder det och avtalar vad man faktiskt önskar från början så tror jag mängden konflikter minskar..
duger det med grovt gerade lister med 3 mm fog i hörnen eller ska det vara perfekt så det ser ut som när perfektionisten hållt på själv som lagt 11 timmar på lister i ett rum.. betalar man för det första men kräver det sista så blir det problem. då kanske det är bättre att göra listningen själv eller ta in en möbelsnickare som går och pillar med det..
Nu vet jag inte om ts problem bottnar i det här men det är väldigt väldigt vanligt...
Problemel är ofta att när man vill ha offerter och kolla på jobb så är det lösningsorienterat och allt man säger är ja men det låter ju bra... man är överens om vad som ska utföras och hur det ska utföras och till vilken kvalitet
Men sen när man väl står där och särskillt byggbranschen där det tar tid att gå från start till mål så blir det ofta kunder som springer med i allt och plötsligt är en massa saker man flyktigt berört tidigare nu ska detaljstyras på perfektionist nivå till en kvalitet som ingen i praktiken når upp till , för ingen vill betala för extra tiden det tar att uppnå den nivån som plötsligt av kunden är helt självklar..
Visst finns det hantverkare som är slarvpellar och klåpare och vi ser ju alla skräckexempel men dom flesta gör inte fullt så dåliga jobb även om det kanske ibland finns utrymme för förbättringar men vill man prispressa så är det motsats till perfektionist nivå
Här tror jag man ofta har problemet. och att man inte ritkigt vill se och förstå verkligheten vad som krävs i tid för att göra jobbet och prispressen tar bort dom sista procenten på kvaliten
och kunden som ju ser bil och bostad som riktigt dyra poster där man minsann kan kräva allt och lite till men när man ska ha in en offert så är det plötsligt bara lägst pris som räknas och man pressar och prutar bort saker för att hålla ner priset..
och man hör ofta att folk som bygger säger att "jag bygger bara hus en gång i livet och då ska allt bli perfekt som jag vill ha det" men när man pratar pris så är det inte alls den argumenteringen som framförs..
Alla firmor bedriver affärsverksamhet , det måste bli pengar över på sista raden , det är inte välgörenhet man håller på med.. inser kunder det och avtalar vad man faktiskt önskar från början så tror jag mängden konflikter minskar..
duger det med grovt gerade lister med 3 mm fog i hörnen eller ska det vara perfekt så det ser ut som när perfektionisten hållt på själv som lagt 11 timmar på lister i ett rum.. betalar man för det första men kräver det sista så blir det problem. då kanske det är bättre att göra listningen själv eller ta in en möbelsnickare som går och pillar med det..
Nu vet jag inte om ts problem bottnar i det här men det är väldigt väldigt vanligt...
Ifall man anlitar någon som förväntas vara proffs på vad det nu handlar om så borde man förvänta sig ett bättre resultat än ifall man gör det själv. Problemet idag är att massor med hantverkare totalt saknar fallenhet för yrket, de har blivit hantverkare för att det är lätt att få jobb och det ger bra betalt.Kickman skrev:
Så tänker jag också. Hade det gått snabbare och blivit bättre ifall jag, som absolut inte är hantverkare, hade gjort det själv då är det inte ett väl utför arbete.L lbgu skrev:Ifall man anlitar någon som förväntas vara proffs på vad det nu handlar om så borde man förvänta sig ett bättre resultat än ifall man gör det själv. Problemet idag är att massor med hantverkare totalt saknar fallenhet för yrket, de har blivit hantverkare för att det är lätt att få jobb och det ger bra betalt.
Det tar bara lite längre tid men en del enklare jobb kan man göra själv lika bra eller t.o.m. bättre. Så var det med salningen i en stuga som vi byggde. Med rätt verktyg och noggrannhet kommer man långt.D Din sko skrev:
Man måste också ha rimliga förväntingar om vad som kan vara normal nivå på ett bygge... Inte alltför sällan så gnälls det ju på vad ska vi kalla det normal produktionsstandard där nån perfektionist tror att det går att hålla den nivån som möbelsnickare eller bättre på en byggarbetsplats..
Det går såklart att leverera den nivån men det blir såklart en helt annan prislista då tidsåtgången ökar, Det finns byggfirmor som tar dessa kunder men då upphör som regel billigt pris ur ekvationen utan man får betala ett högre pris och får en högre kvalitet än vanlig byggstandard...
Problemet är att även dessa vid inköp av tjänsten vill ha ett lägsta pris och sen sen under resans gång så visar det sig att man vill ha det gjort på krångligast tänkbara vis med perfektionist resultat men man vill inte höja priset till den nivån..
Sen finns det fusk byggare som inte vet vad dom gör i den andra änden där det rent utsagt ser för jäkligt ut när det är så dåligt gjort så det inte når upp till yrkesmässigt utfört..
Bästa är att åka och få titta på liknande jobb dom utfört och få en uppfattning om man pratar samma språk..
Det går såklart att leverera den nivån men det blir såklart en helt annan prislista då tidsåtgången ökar, Det finns byggfirmor som tar dessa kunder men då upphör som regel billigt pris ur ekvationen utan man får betala ett högre pris och får en högre kvalitet än vanlig byggstandard...
Problemet är att även dessa vid inköp av tjänsten vill ha ett lägsta pris och sen sen under resans gång så visar det sig att man vill ha det gjort på krångligast tänkbara vis med perfektionist resultat men man vill inte höja priset till den nivån..
Sen finns det fusk byggare som inte vet vad dom gör i den andra änden där det rent utsagt ser för jäkligt ut när det är så dåligt gjort så det inte når upp till yrkesmässigt utfört..
Bästa är att åka och få titta på liknande jobb dom utfört och få en uppfattning om man pratar samma språk..
Men hur är det med yrkesstoltheten? Vill man inte göra ett bra jobb? Tycker du t.ex. att det är OK med glipor i salning och lister?P polaris78 skrev:jag har flera vänner i byggbranschen och kommer själv från fordonsbranschen och båda två är branscher där mängden med konflikter är rätt hög mellan firmor och kunder..
Jag tror dom flesta vill göra ett bra jobb men prispressen gör att det blir väldigt väldigt mycket som ska göras på få timmar för folk är så priskänsliga..L linkanbygg skrev:
Vill man ha maximal prispress och därmed stressjobb där det blir minimalt med timmar så priset hålls nerä till minimum nivå så blir jobbet slarvigare utfört än om perfekt resultat är det viktigaste för kunden..
När kunden när man i offertstadiet bara är intresserad av lägsta pris och vill pruta bort allt som tar tid så blir fokuset såklart gärna på det även för hantverkaren.. Vill man ha snabbjobb till lägsta pris som går att uppbringa så är perfektionist lösningen i andra änden av prislistan.. ju förr man inser det desto bättre..
Det finns en skala på hur små glipor och hur perfekt en listning kan utföras och i andra änden där maximal tidspress var prio och det är lite glipor men allt ska ändå målas om i den färg kunden tänkt sig så då är det ok med 3mm glipor som målaren kan trycka i lämplig fog eller spackel i. och det kan vara helt i sin ordning.. men i nästa hus var det tänkt att literna skulle användas med den finisch som dom sattes upp med och springorna ser då för jäkligt ut..Det är nog alla överens om...
Om hantverkaren och den som köper tjänsten tar och pratar med varandra så får man komma överens om vad som är rätt kvalitet och rätt nivå på tidåtgång på det som önskas..
problemet tror jag ofta uppstår när man misslyckas med den kommunikationen..
ja om vi bortser från fuskare och klåpare bedragare där det är annat som driver..
Klicka här för att svara