35 126 läst ·
71 svar
35k läst
71 svar
Hur hanterar du hantverkare som sprider rykten?
Hade jag hamnat i den situationen skulle jag kontakta en god och klok vän och berätta vad som hänt, inklusive mitt agerande. En vän som är självständig nog för att tala om för mig hur mitt agerande kunnat påverka. När jag fått en klar bild om allt ligger på hantverkaren eller ej skulle jag kontakta de firmor jag haft eller vill ha kontakt med, kanske tillsammans med den goda vännen och förklara min bild. Och naturligtvis lyssna på vad andra sagt om mig och förklara min syn på det. Hittills har det fungerat för mig.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Jag vet inte var man drar gränsen för inavelsby, men mina barn blev verkligen utsatta för mobbing av de som bott här i generationer. Som tur var så lyckades de stå ut tills de började 7:an i staden. Jag tror det beror på en själv, alltså föräldrarna. Nu bor de i Stockholm och Halmstad och har bra liv. Vi bor kvar i vårt underbara hus och grannarna är minst lika avundsjuka nu, som de var för 35 år sedan.Unikt namn skrev:
Ja de var ju kul för er att barnen blev mobbade hela uppväxten men du fick bo i huset du gillar.J Johnsson 56 skrev:Jag vet inte var man drar gränsen för inavelsby, men mina barn blev verkligen utsatta för mobbing av de som bott här i generationer. Som tur var så lyckades de stå ut tills de började 7:an i staden. Jag tror det beror på en själv, alltså föräldrarna. Nu bor de i Stockholm och Halmstad och har bra liv. Vi bor kvar i vårt underbara hus och grannarna är minst lika avundsjuka nu, som de var för 35 år sedan.
Jag menar att man kan göra ett annat val i livet.
Både jag och våra barn har fått leva med viss mobbning, det är nog svårt att komma ifrån, svaga personer som löser sina personliga problem med mobbning finns överallt. Mina grannar kan vara avundsjuka på vår hund, våra rabatter (men sällan på vår gräsmattaJ Johnsson 56 skrev:Jag vet inte var man drar gränsen för inavelsby, men mina barn blev verkligen utsatta för mobbing av de som bott här i generationer. Som tur var så lyckades de stå ut tills de började 7:an i staden. Jag tror det beror på en själv, alltså föräldrarna. Nu bor de i Stockholm och Halmstad och har bra liv. Vi bor kvar i vårt underbara hus och grannarna är minst lika avundsjuka nu, som de var för 35 år sedan.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
De blev inte mobbade hela uppväxten. Dessutom ville inte de heller flytta tillbaka till staden. De älskade det här huset de också, med svimmingpool, nio rum, tomt på 2500 kvm och skogen som granne. De vill ff inte att vi säljer det. Men, alla är inte som du om du trodde det, som sagt, det beror nog mycket på föräldrarna.Unikt namn skrev:
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Självklart är inte alla grannar likadana. Dessutom, de man inte umgås med, märker man ju inte ens av att de är avundsjuka. Det här är inget radhusområde. Huset är på 400 kvm uppvärmd yta och tomten på 2500 kvm. Inga grannar i tomtgräns, så man märker liksom inte av dem.S Simsgrodan skrev:Både jag och våra barn har fått leva med viss mobbning, det är nog svårt att komma ifrån, svaga personer som löser sina personliga problem med mobbning finns överallt. Mina grannar kan vara avundsjuka på vår hund, våra rabatter (men sällan på vår gräsmatta) . Men skulle majoriteten av mina grannar vara avundsjuka på mig istället för att lyckönska mig till det jag har som de gillar så skulle jag konstatera att jag bor på fel ställe.
Hade varit intressant i detta fall att se vad som gjorts och till vilka timmar. För som sagt, det finns ju alltid 2 versioner. Ofta ska det mycket till för att man inte ska vilja tillbaka till en kund och jobba. Och nu vill varken snickare eller elektriker dit. Jag har varit med om det 2 gånger på 20 år.
Det kanske är ni som krånglar ? 🤷
Sekelskifteshus är gamla och snea. Ibland går det en massa extratid när gammalt ska möta nytt. Det är sånt som inte syns när jobbet är klart. Det måste ni ha klart för er.
Vi är själva nu på ett gammalt hus och jobbar nu. Som ska byggas ut åt 2 håll. Huvudbyggnaden ska stå kvar, och total blåsas, men gamla stommen ska stå kvar. Den har satt sig på 20cm 🤘 . Dvs alla rum, tak golv och väggar måste riktas. Kunden fick ett pris på typ 2 miljoner billigare att riva och bygga nytt. Men de sa nej till de.
Bara för jämförelse detta 🙂
Det kanske är ni som krånglar ? 🤷
Sekelskifteshus är gamla och snea. Ibland går det en massa extratid när gammalt ska möta nytt. Det är sånt som inte syns när jobbet är klart. Det måste ni ha klart för er.
Vi är själva nu på ett gammalt hus och jobbar nu. Som ska byggas ut åt 2 håll. Huvudbyggnaden ska stå kvar, och total blåsas, men gamla stommen ska stå kvar. Den har satt sig på 20cm 🤘 . Dvs alla rum, tak golv och väggar måste riktas. Kunden fick ett pris på typ 2 miljoner billigare att riva och bygga nytt. Men de sa nej till de.
Bara för jämförelse detta 🙂
Jag har haft en liknande situation. Snickaren fick ett oförklarligt agg mot mig efter tio år. Hans modersmål är polska och han talade illa om mig mitt framför mig till andra polacker. Till slut fick en av dem nog och informerade mig om situationen. Harvan var då stor…han hade baktalat mig till flera andra hantverkare och även andra klienter, några av de senare är grannar. Bland annat sa han att jag var galen. Jag bet ihop först. Ville agera med is i magen. Under tiden blev det mer uppenbart att snickaren var alkoholiserad och möjligtvis aningen ålderskognitivt svag. Folk fick upp ögonen. Några vägrade betala honom då de ansåg hans arbete undermåligt. Några hörde av sig till mig och erbjöd åter sina tjänster. Jag betackade mig dock. Det får bli deras läxa. Han förstörde fasaden på grannens hus och fick med henne att göra. Helt plötsligt en dag stod han i min trädgård med ett brett leende och betedde sig som om inget hänt, frågade vad jag ville ha hjälp med. Jag talade om för honom att han var inte längre välkommen på min tomt. Han såg chockad ut och gick snabbt till sin skåpbil och körde iväg. Tragiskt. Han var ok en gång i tiden, han fick alltid bonus. Det som var uppenbart under mobbningen mot mig var att det fanns en oskriven lojalitetsklausul dessa snickare, et al, emellan. T.om personer som gillade att jobba hos mig nekade mig sina tjänster. Nu vet de att jag berättat om situationen till mina grannar om att de förvägrat mig tjänster så nu är folk mer försiktiga att anlita dem. De som högljutt vägrade betala honom och berättade för andra om situationen var de som vände på steken och fick honom att avslöjas som baktalare men även numera inkompetent …vilket i sin tur fick kollegerna att börja dra sig undan honom. Starkt gjort! Jag bor ensam och han betedde sig aggressivt ibland så jag valde stt vara mer försiktig. Jobbiga situationer…onödiga. Lycka till!D Din sko skrev:Hej,
Som några av er kanske vet har jag och min sambo haft vissa problem med de hantverkare vi anlitat för renovering av vårt sekelskifteshus.
Inte nog med det som redan framkommit i tidigare trådar angående exempelvis flytspackling och nedtagande av vägg, allra senast har det varit en situation där snickarna endast gjort färdigt delar av fasadpanelen på tillbyggnaden innan vintern och dessutom skickat en faktura som fick oss att tappa hakan. Jag tog då in referensens från tre andra snickare och passade på att även fråga besiktningsman som var på plats i en orelaterat ärende. Alla uppgav att det inte borde tagit mer än hälften så många timmar som fakturerats.
Nu till saken: efter att ha kommit överens med hantverkarna, gjort upp och sagt att vi skall lägga detta bakom oss har det kommit till min kännedom att de har spridit en bild om mig som en kund som man inte bör jobba för. Detta har spridit både till hantverkare som jag tidigare inte haft att göra med, nuvarande hantverkare som jag kommit mycket väl överens med och till vänner och bekanta i det lilla samhället där hantverkarna bor och vi spenderar somrarna. Det har jag nu fått höra direkt från flera personer/firmor.
Detta har lett till att jag under dagen idag fått redan på att elfirman som gjort all ny el i kåken inte är intresserad av att slutföra någonting. Det har också lätt till att andra firmor jag varit i kontakt med nu hävdar att de har ”fullt upp under lång tid framöver”.
Vi bor och är ifrån en liten ort och det finns inte hur många firmor som helst och vi står nu med ett hus som ej blir färdigt.
Vad hade ni gjort i denna situation?
Redigerat:
Att hantverkare verkar ha en stark känsla för kollegialitet är tyvärr uppenbart om man läser på detta forum. Hur vanligt som helst att hantverkare på forumet försvarar andra hantverkares inkompetens eller lurendrejeri.Salix Salix skrev:
Själv är jag tvärtom och tycker att folk som missköter sig inom mitt område helst bör sluta verka där. Vem vill ha inkompetenta/lögnaktiga 'kolleger' Fast värst är nog läkarna
Angående trådämnet så är min erfarenhet att lokala hantverkare ofta behandlar sommarstugeägare som mjölkkossor och lätt kan ha uppåt dubbla timtaxan mot dessa jämfört med fastboende.
Min erfarenhet - som köpare av hantverkstjänster - är att det går åt båda hållen. Det finns hantverkare som vill tjäna snabba pengar, absolut. Men det finns också många kunder som inte inser att ett bra jobb tar tid även för en duktig hantverkare. Har både sett och hört många sådana historier.L lbgu skrev:Att hantverkare verkar ha en stark känsla för kollegialitet är tyvärr uppenbart om man läser på detta forum. Hur vanligt som helst att hantverkare på forumet försvarar andra hantverkares inkompetens eller lurendrejeri.
Själv är jag tvärtom och tycker att folk som missköter sig inom mitt område helst bör sluta verka där. Vem vill ha inkompetenta/lögnaktiga 'kolleger' Fast värst är nog läkarna
Angående trådämnet så är min erfarenhet att lokala hantverkare ofta behandlar sommarstugeägare som mjölkkossor och lätt kan ha uppåt dubbla timtaxan mot dessa jämfört med fastboende.
Vill elektrikerna inte göra färdigt enligt avtalat så bestrid fakturan och betala inte en krona!D Din sko skrev:Hej,
Som några av er kanske vet har jag och min sambo haft vissa problem med de hantverkare vi anlitat för renovering av vårt sekelskifteshus.
Inte nog med det som redan framkommit i tidigare trådar angående exempelvis flytspackling och nedtagande av vägg, allra senast har det varit en situation där snickarna endast gjort färdigt delar av fasadpanelen på tillbyggnaden innan vintern och dessutom skickat en faktura som fick oss att tappa hakan. Jag tog då in referensens från tre andra snickare och passade på att även fråga besiktningsman som var på plats i en orelaterat ärende. Alla uppgav att det inte borde tagit mer än hälften så många timmar som fakturerats.
Nu till saken: efter att ha kommit överens med hantverkarna, gjort upp och sagt att vi skall lägga detta bakom oss har det kommit till min kännedom att de har spridit en bild om mig som en kund som man inte bör jobba för. Detta har spridit både till hantverkare som jag tidigare inte haft att göra med, nuvarande hantverkare som jag kommit mycket väl överens med och till vänner och bekanta i det lilla samhället där hantverkarna bor och vi spenderar somrarna. Det har jag nu fått höra direkt från flera personer/firmor.
Detta har lett till att jag under dagen idag fått redan på att elfirman som gjort all ny el i kåken inte är intresserad av att slutföra någonting. Det har också lätt till att andra firmor jag varit i kontakt med nu hävdar att de har ”fullt upp under lång tid framöver”.
Vi bor och är ifrån en liten ort och det finns inte hur många firmor som helst och vi står nu med ett hus som ej blir färdigt.
Vad hade ni gjort i denna situation?
Ja, det var riktigt trist att bli nobbad av hantverkare som jag gett stora bonusar…jag trodde att min generositet visade uppskattning och välvilja till gott samarbete. Att de vände sig mot mig så snabbt på grund av en gaphals, som de tidigare än jag visste var alkoholiserad, är något jag inte kan ha överseende med. Idag har har två nya snickare här som är skickliga och som jag trivs med men jag ger dem ett jobb i taget. En bra snickare, elektriker etc är guld värd…jag har stor respekt för yrkeskunnande och professionellt bemötande. Ska bli bättre att se de röda flaggorna …det fanns tidiga tecken, jag var nog lite för godtrogen. I vilket fall önskar jag att vi som betalar blir snabbare att sluta gynna dåliga beteenden o arbeten…tids nog betalar det sig att sköta sig. Lycka till! (Håller med om läkare…borde granskas).L lbgu skrev:Att hantverkare verkar ha en stark känsla för kollegialitet är tyvärr uppenbart om man läser på detta forum. Hur vanligt som helst att hantverkare på forumet försvarar andra hantverkares inkompetens eller lurendrejeri.
Möjligt , och våran uppfattning är väl också lite att det är de privatpersoner som är jobbiga och inte litar på någon söker sympati här på byggahus istället för att ta tag i problemen själva direkt 🤘 vi har ju inte ens fått se bilder på scenariot som ts beskriver. Så det är klart att man är kritisk.L lbgu skrev:Att hantverkare verkar ha en stark känsla för kollegialitet är tyvärr uppenbart om man läser på detta forum. Hur vanligt som helst att hantverkare på forumet försvarar andra hantverkares inkompetens eller lurendrejeri.
Här är så många snickare som faktiskt hjälper privatpersoner med sina erfarenheter i detta forum. Pga att folk inte orkar googla och eftersöka själv. Många vill gärna ha en manual här innan de ska påbörja något. Tänk på de 😁