Farstatjej90
S hjulia skrev:
Men om du redan har anlitat firmor där allt flutit på smidigt så har de redan en bild av er och borde inte bli påverkade av vad andra hantverkare säger. Och de tre hantverkarna som sa att fakturan var galen har dessutom förstahandsinformation om vad som ligger bakom ryktena så de borde inte heller ha påverkats negativt av det. Att flera hantverkare har pratat med er om ryktena låter än mer som att de redan har en bra bild av er för varför skulle de annars ens bemöda sig med att prata med er? Så har du funderat på att det kanske är sant att de redan har fulla orderböcker inför sommaren och att de inte försöker hålla sig borta från er pga rykten? Med tanke på hur många som brukar vilja bygga pool, trall, växthus mm denna årstid så är det sannolikt att bra hantverkare redan har fullt upp för att kunna ta in större jobb.
Jo, om det är överstepuckot som blivit arg kommer dom andra lyda. Särskilt om det handlar om gifta syskon, där biter inte pengar. Gifta kusiner kan ibland köpas om dom i sin tur har oförrätter mot centralmakten (överstepuckot).. men riskerar då att falla offer för att få sina infarter ovarsamt överkörda av skogsmaskiner, allmänt blängande när dom går förbi samt förlorad jakträtt.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
LösaSaker och 13 till
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
Kämpar med Skogås om titeln söderorts Djursholm....🤓
😆 Vi hade sommarhus i Trånkan när Skogås byggdes, det var utanförskapsområde redan då 😄

• Gilla
  • Haha
mats.3 och 4 till
  • Laddar…
H
D Din sko skrev:
Stort tack för bra input och kloka tankar. För mig är det helt otroligt att dessa gubbar (för de är gubbar 50+) kan bete sig såhär. Har de liksom inget sunt förnuft.

Dessutom tycker jag som @hempularen sa att det är oroväckande att man som elfirma kan få göra ett jobb halvfärdigt, sen svara tvekande och dra ut på tiden i ett par månader och sen vägra slutföra jobbet. Får man ens göra så?
Lite speciellt att en hantverkare bara avslutar så där.
För om de gör ett jobb och pengarna rullar in så ska det inte va problem om du nu inte har krånglat med dom också så de har tröttnat

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Men vänta lite nu.

"Detta har lett till att jag under dagen idag fått redan på att elfirman som gjort all ny el i kåken inte är intresserad av att slutföra någonting. Det har också lätt till att andra firmor jag varit i kontakt med nu hävdar att de har ”fullt upp under lång tid framöver”."

Om de nu har gjort all ny el i kåken - och de tycker att det fungerat bra med er som uppdragsgivare - så skiter de blanka f*n i vad de andra pratar om. Har de nu sagt att de vill avsluta samarbetet så måste det ju finnas något mer konkret att ta på? Ingen seriös hantverkare avslutar en fungerade relation med en seriös kund.

• Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
D Din sko skrev:
Stort tack för bra input och kloka tankar. För mig är det helt otroligt att dessa gubbar (för de är gubbar 50+) kan bete sig såhär. Har de liksom inget sunt förnuft.

Dessutom tycker jag som @hempularen sa att det är oroväckande att man som elfirma kan få göra ett jobb halvfärdigt, sen svara tvekande och dra ut på tiden i ett par månader och sen vägra slutföra jobbet. Får man ens göra så?
Vad bestod ”uppgörelsen” utav,

Om det tex slutade med att hantverkarna inte fick betalt för sina timmar så är det inget konstigt att de berättar för sina kollegor! För vad andra snickarfirmor uppskattar i tid spelar ju ingen roll om det redan visat sig ta en viss tid!

Men vad bestod själva uppgörelsen utav?

• Gilla
Magnus.Geller
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Klassiskt småstad/byhåla. Många faktorer som inavel, fixering vid skvaller etc som bidrar. Folk har ingenting så olika oförrätter blir det enda dom har i livet. Det är lite som klansamhällen , mer primitivt .

Det enda sättet att få ordning på detta är att flytta/sälja. Kan du inte spela det här spelet kommer dom fortsätta vara kränkta och vägra hjälpa dig.

I stora städer har ingen tid med sånt här. Du är en nobody, på gott och ont....
Så är det! Gubbarna håller varandra om ryggen, speciellt om det är en kvinna som har anlitat dem.

• Gilla
  • Haha
Orimligt ok och 8 till
  • Laddar…
D Din sko skrev:
Hej,

Som några av er kanske vet har jag och min sambo haft vissa problem med de hantverkare vi anlitat för renovering av vårt sekelskifteshus.

Inte nog med det som redan framkommit i tidigare trådar angående exempelvis flytspackling och nedtagande av vägg, allra senast har det varit en situation där snickarna endast gjort färdigt delar av fasadpanelen på tillbyggnaden innan vintern och dessutom skickat en faktura som fick oss att tappa hakan. Jag tog då in referensens från tre andra snickare och passade på att även fråga besiktningsman som var på plats i en orelaterat ärende. Alla uppgav att det inte borde tagit mer än hälften så många timmar som fakturerats.

Nu till saken: efter att ha kommit överens med hantverkarna, gjort upp och sagt att vi skall lägga detta bakom oss har det kommit till min kännedom att de har spridit en bild om mig som en kund som man inte bör jobba för. Detta har spridit både till hantverkare som jag tidigare inte haft att göra med, nuvarande hantverkare som jag kommit mycket väl överens med och till vänner och bekanta i det lilla samhället där hantverkarna bor och vi spenderar somrarna. Det har jag nu fått höra direkt från flera personer/firmor.

Detta har lett till att jag under dagen idag fått redan på att elfirman som gjort all ny el i kåken inte är intresserad av att slutföra någonting. Det har också lätt till att andra firmor jag varit i kontakt med nu hävdar att de har ”fullt upp under lång tid framöver”.

Vi bor och är ifrån en liten ort och det finns inte hur många firmor som helst och vi står nu med ett hus som ej blir färdigt.

Vad hade ni gjort i denna situation?
Det har vi också råkat ut för! Lokalt skvaller och skitsnack så vi anlitade hantverkare från en annan ort. Det kostade lite extra i reseersättning men de jobbade snabbare och bättre till överenskommet pris och de kom på överenskommen tid så det blev ändå billigare i längden. Naturligtvis fortsatte skitsnacket men då hette det att vi inte vara att lita på eftersom vi bytte hantverkare stup i kvarten! Det finns bra folk också men de vill inte lägga sig i för grannsämjans skull så nu säljer vi. Trist men vi vill inte bo kvar på denna plats. Skitsnack, skvaller eller rena lögner kan man inte göra något åt. Det ingår ofta i den lokala "kulturen" och är djupt rotad. Så försök ignorera rykten för det handlar inte om er utan om dem som har behov av skitsnack och som nog inte har rent mjöl i påsen. Sänk er inte till deras nivå! Anlita hantverkare från grannkommuner! Lycka till! 💪

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
D Din sko skrev:
Vad hände med tonen i denna tråden på fredag kväll helt plötsligt? Svordomar kors och tvärs, ”Grinig och sur kund”, ”besvärlig Jävel”, ”snålt rövhål”….

Vad sägs om att vi avrundar detta här?
Antingen kickade fredagsfyllan in eller så har hantverkarna hittat hit!

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Hej,
Finns inga hantverkare idag som kan räkna och skriva offert så som man har gjort i alla år,dessa arbete som jag har gjort lite större har jag alltid gjort detta ,mindre ja man är godtrogen och tror att ord respekteras så vissa har det hänt att man har fått större faktura än lovat men man lär sig i framtiden det lilla som man förlorar i offerten som firman garderar sig lönas kanske senare oftast om det finns konkurrens om joben

• Gilla
  • Wow
Tommy Wretenlind och 2 till
  • Laddar…
D Din sko skrev:
Hej,

Som några av er kanske vet har jag och min sambo haft vissa problem med de hantverkare vi anlitat för renovering av vårt sekelskifteshus.

Inte nog med det som redan framkommit i tidigare trådar angående exempelvis flytspackling och nedtagande av vägg, allra senast har det varit en situation där snickarna endast gjort färdigt delar av fasadpanelen på tillbyggnaden innan vintern och dessutom skickat en faktura som fick oss att tappa hakan. Jag tog då in referensens från tre andra snickare och passade på att även fråga besiktningsman som var på plats i en orelaterat ärende. Alla uppgav att det inte borde tagit mer än hälften så många timmar som fakturerats.

Nu till saken: efter att ha kommit överens med hantverkarna, gjort upp och sagt att vi skall lägga detta bakom oss har det kommit till min kännedom att de har spridit en bild om mig som en kund som man inte bör jobba för. Detta har spridit både till hantverkare som jag tidigare inte haft att göra med, nuvarande hantverkare som jag kommit mycket väl överens med och till vänner och bekanta i det lilla samhället där hantverkarna bor och vi spenderar somrarna. Det har jag nu fått höra direkt från flera personer/firmor.

Detta har lett till att jag under dagen idag fått redan på att elfirman som gjort all ny el i kåken inte är intresserad av att slutföra någonting. Det har också lätt till att andra firmor jag varit i kontakt med nu hävdar att de har ”fullt upp under lång tid framöver”.

Vi bor och är ifrån en liten ort och det finns inte hur många firmor som helst och vi står nu med ett hus som ej blir färdigt.

Det är därför man ska välja hantverkare med omsorg! Försäkra sig om att man tänker lika och förstår varandra. Jag känner mig lyckligt lottad som sedan några år tillbaka har ett superbra samarbete med en snickare som är schysst i alla avseenden. Han ger massa goda råd och om jag tvekar hur jag ska göra så brukar jag säga; "hur skulle du gjort hemma hos dig?" Jag blir alltid nöjd! Det enda är kanske att han är så uppbokad så man behöver boka in han i tid. Men det kan jag leva med alla dagar i veckan. Jag pratar alltid gott om denna byggare och ger alltid mina varmaste rekommendationer om det är någon som frågar om tips på byggfirma.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D Din sko skrev:
Hej,

Angående elfirman som inte slutför, tänkte vad har ni skrivit i kontraktet med de?

Annars är det väll bara köra lagens långa bok ”
Konsumenttjänstlagen”

Håll inne al betalning.

Finns alltid firmor som vill ha jobb, inget unikt med dessa. Glöm aldrig skriva avtal med start /slut datum! Då slipper du massa krångel.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Man ska undvika företag i samma by som man bor är min erfarenhet, särskilt om man har ett stort fint hus. Vi hade en brand i källaren på 120 kvm, allt var tvunget att bytas och allt lösöre slängas. Saneringsfirman som kom först, anlitade rörmokare och elektriker från byn för att fixa det akuta som el och värme. Elektrikern drog provisoriskt och när jag talade om för honom att proppen går när jag sätter på infravärmen på altan, så svarade han : "det är kanske inte det första man ska tänka på när något sånt här har hänt", men vi tyckte det var jätteviktigt, det var i Maj. Sedan ställde rörmokaren in en värmeväxlare till poolen, som inte alls klarade att värma vattnet. Då slog det mig, ta aldrig in företag från byn. De är avundsjuka, särskilt på att man får nya grejer och en i princip ny källare. Jag är säker på att de hade försökt övertala försäkringsbolaget att vissa grejer inte skulle behöva bytas och att de duger med billigare etc. Jag sa till saneringsfirman att jag vill ha hantverkare från staden, sedan vara det inga problem. "Man blir inte profet i sitt eget hemland"

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Magnus.Geller och 5 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Man ska undvika företag i samma by som man bor är min erfarenhet, särskilt om man har ett stort fint hus. Vi hade en brand i källaren på 120 kvm, allt var tvunget att bytas och allt lösöre slängas. Saneringsfirman som kom först, anlitade rörmokare och elektriker från byn för att fixa det akuta som el och värme. Elektrikern drog provisoriskt och när jag talade om för honom att proppen går när jag sätter på infravärmen på altan, så svarade han : "det är kanske inte det första man ska tänka på när något sånt här har hänt", men vi tyckte det var jätteviktigt, det var i Maj. Sedan ställde rörmokaren in en värmeväxlare till poolen, som inte alls klarade att värma vattnet. Då slog det mig, ta aldrig in företag från byn. De är avundsjuka, särskilt på att man får nya grejer och en i princip ny källare. Jag är säker på att de hade försökt övertala försäkringsbolaget att vissa grejer inte skulle behöva bytas och att de duger med billigare etc. Jag sa till saneringsfirman att jag vill ha hantverkare från staden, sedan vara det inga problem. "Man blir inte profet i sitt eget hemland"
Håller med! De har i stort sett monopol på jobben, ingen konkurrens! Då är man illojal om man anlitar någon utifrån! De som vi anlitade tog det allmänt accepterade arvodet per timme medan de lokalt anlitade tog mer än någon annan.

• Gilla
  • Wow
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om det råder en osund inavelskultur i byn så är det bästa nog att flytta därifrån.

Oavsett hantverkarnas agerande vill man inte bo på ett sånt ställe.

• Gilla
  • Wow
Daniel_M_ och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om det råder en osund inavelskultur i byn så är det bästa nog att flytta därifrån.

Oavsett hantverkarnas agerande vill man inte bo på ett sånt ställe.
Varför ? Tycker man om huset och läget, så är det väl bara att strunta i om grannarna är avundsjuka

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.