35 126 läst ·
71 svar
35k läst
71 svar
Hur hanterar du hantverkare som sprider rykten?
Ja och nej. Enligt konsumenttjänstlagen har man självklart rätt att få ett fullgott arbete. Men det ställs ganska stora krav på att man gjort det klart för entreprenören att det inte är enligt överenskommelse och att man gett dem tillfälle att åtgärda. En fråga till dem om varför de inte gör klart om man har en överenskommelse är väl första steget.I Incinerator skrev:
Om fler var som du så skulle de oseriösa bli utan jobb. När vi varnade för en lurendrejare så var det just hantverkare som tyckte att det var bra att det kom fram.L lbgu skrev:Att hantverkare verkar ha en stark känsla för kollegialitet är tyvärr uppenbart om man läser på detta forum. Hur vanligt som helst att hantverkare på forumet försvarar andra hantverkares inkompetens eller lurendrejeri.
Själv är jag tvärtom och tycker att folk som missköter sig inom mitt område helst bör sluta verka där. Vem vill ha inkompetenta/lögnaktiga 'kolleger' Fast värst är nog läkarna
Angående trådämnet så är min erfarenhet att lokala hantverkare ofta behandlar sommarstugeägare som mjölkkossor och lätt kan ha uppåt dubbla timtaxan mot dessa jämfört med fastboende.
Jag håller med här.Guzzi skrev:
Men vänta lite nu.
"Detta har lett till att jag under dagen idag fått redan på att elfirman som gjort all ny el i kåken inte är intresserad av att slutföra någonting. Det har också lätt till att andra firmor jag varit i kontakt med nu hävdar att de har ”fullt upp under lång tid framöver”."
Om de nu har gjort all ny el i kåken - och de tycker att det fungerat bra med er som uppdragsgivare - så skiter de blanka f*n i vad de andra pratar om. Har de nu sagt att de vill avsluta samarbetet så måste det ju finnas något mer konkret att ta på? Ingen seriös hantverkare avslutar en fungerade relation med en seriös kund.
Det är nåt som inte stämmer. Antingen är TS en bra kund som haft med en del hantverkare att göra och då kommer de inte sluta göra business med honom pga att en annan firma haft problem med honom.
Eller så är TS ett skavsår på stortån och alla hantverkare har tolererat honom än så länge men detta jobb fick bägaren att till slut rinna över.
Hur som helst tycker jag inte att firman ska gå runt och sprida rykten om dig, sanna eller falska. Dessa rykten skadar ditt rykte och gör det svårt för dig ekonomiskt (måste börja leta efter dyrare tjänster) och personligt. Detta kanske faller in under förtal och kan vara anmälningsbart, beroende på hur konkret din bevisning är.
Jag kunde inte bry mig mindr om mina grannar. Jag vill inte ha några lyckönskningar jag vill bli lämnad ifred.S Simsgrodan skrev:Både jag och våra barn har fått leva med viss mobbning, det är nog svårt att komma ifrån, svaga personer som löser sina personliga problem med mobbning finns överallt. Mina grannar kan vara avundsjuka på vår hund, våra rabatter (men sällan på vår gräsmatta) . Men skulle majoriteten av mina grannar vara avundsjuka på mig istället för att lyckönska mig till det jag har som de gillar så skulle jag konstatera att jag bor på fel ställe.
Anlita nyaD Din sko skrev:Hej,
Som några av er kanske vet har jag och min sambo haft vissa problem med de hantverkare vi anlitat för renovering av vårt sekelskifteshus.
Inte nog med det som redan framkommit i tidigare trådar angående exempelvis flytspackling och nedtagande av vägg, allra senast har det varit en situation där snickarna endast gjort färdigt delar av fasadpanelen på tillbyggnaden innan vintern och dessutom skickat en faktura som fick oss att tappa hakan. Jag tog då in referensens från tre andra snickare och passade på att även fråga besiktningsman som var på plats i en orelaterat ärende. Alla uppgav att det inte borde tagit mer än hälften så många timmar som fakturerats.
Nu till saken: efter att ha kommit överens med hantverkarna, gjort upp och sagt att vi skall lägga detta bakom oss har det kommit till min kännedom att de har spridit en bild om mig som en kund som man inte bör jobba för. Detta har spridit både till hantverkare som jag tidigare inte haft att göra med, nuvarande hantverkare som jag kommit mycket väl överens med och till vänner och bekanta i det lilla samhället där hantverkarna bor och vi spenderar somrarna. Det har jag nu fått höra direkt från flera personer/firmor.
Detta har lett till att jag under dagen idag fått redan på att elfirman som gjort all ny el i kåken inte är intresserad av att slutföra någonting. Det har också lätt till att andra firmor jag varit i kontakt med nu hävdar att de har ”fullt upp under lång tid framöver”.
Vi bor och är ifrån en liten ort och det finns inte hur många firmor som helst och vi står nu med ett hus som ej blir färdigt.
Vad hade ni gjort i denna situation?
Hantverkare i närort är oftast det sämsta du kan ha med att göra
De vill ha oftast hela jobbet så kompisarna kan äta upp fastighets ägaren med
Skitpratare o latmaskar i din omgivning är inget o bry sig
Kämpa på
Har precis motsatt erfarenhet. Lokala hantverkare är måna om sitt rykte, då får de nya uppdrag i sitt närområde. Och vi som köper tjänster kollar ofta med grannar om deras erfarenheter av firmorna och om de har någon att rekommendera.L ladda skrev:
Det finns många skickliga, schyssta hantverkare men tyvärr finns det de som förstör för andra genom att inte vara det så alla vinner på att avslöja oärliga och dåliga hantverkare. Det ligger i allas intresse.Fredrik86 skrev:
Möjligt , och våran uppfattning är väl också lite att det är de privatpersoner som är jobbiga och inte litar på någon söker sympati här på byggahus istället för att ta tag i problemen själva direkt 🤘 vi har ju inte ens fått se bilder på scenariot som ts beskriver. Så det är klart att man är kritisk.
Här är så många snickare som faktiskt hjälper privatpersoner med sina erfarenheter i detta forum. Pga att folk inte orkar googla och eftersöka själv. Många vill gärna ha en manual här innan de ska påbörja något. Tänk på de 😁
jag kommer ifrån en sån håla det lika gärna kunde varit här...
Folk vet vilka som är gnälliga av hantverkarna och som lyckas bli osams med hälften av kunderna.. ibland är det fel på hantverkaren ibland kunden ibland båda två och det är inte sällan mer än ens fel att konflikter uppstår..
Problemet som du säger är att i såna hålor så vet alla vad som det tjafsas om på byn rätt fort alla som är i samma bransch pratar mer eller mindra med varandra och dom flesta är smarta nog att sortera vinklade storys rätt fort..
Ta in nån annan eller från nästa by om ingen i samma vill lyssna
i det stora hela så brukar det blåsa förbi rätt fort och ingen minns det efter en tid
Sen är det väl högst otaktiskt att bli osams under pågående ärende / husbygge i liten håla och tro att det inte påverkar.. otaktiskt att eskalera en konflikt mitt i ett bygge då det naturligtvis kommer kunna bli problem och alla använder dom påtryckningsmedel som finns..
Sen kommentaren om "inavel" i mindre orter nja det är oftast ännu svårare med störrre problem i större orter där den anonymiteten som finns gör att visa firmor lurar alla dom har att göra med mer eller mindre på små orter går inte det och dom firmorna går i konkurs rätt snart, ett visst mått av seriös krävs för att kunna driva hantverarfirmor på små orter där infon går 3 varv runt stan innan man hunnit vända sig om...
Att ringa upp och vara stöddig och skälla ut folk kommer inte fungera , få hantverare blir rädda för lite skäll , dom jobbar ofta så dom är flera och verbal förnedring och tillrättavisningen det är få som har så vekt psyke att det gör nån som helst nytta.. det är inte så vanligt att nån verbalt lyckas läxa upp medelålders gubbar, så det gör i dom flesta fall bara mer skada än nytta i att framstå som problemet i konflikten..
DEt enda som biter är pengar och att hålla inne med betalning för sånt som inte är slutfört och sakligt förklara att nej du kommer inte få betalt innan ni slutfört momentet så så nån annan kan ta över utan problem.. avslut i fel tid kan ju ofta göra att ingen annan vill eller kan ta över för då får man stå till svars för andras arbete vilket man ju inte vill utan rejäl ersättning..
Samtidigt får man inte bli krångelkunden som inte betalar utan när det är rätt och riktigt och korrekt utfört enligt övereskommelsen så ska och lär man betala för dom momenten via nån delfaktura på rätt grej. för att som kund få stämpeln att man är sån som aldrig vill betala då vill ingen jobba där heller tyvärr..
Folk vet vilka som är gnälliga av hantverkarna och som lyckas bli osams med hälften av kunderna.. ibland är det fel på hantverkaren ibland kunden ibland båda två och det är inte sällan mer än ens fel att konflikter uppstår..
Problemet som du säger är att i såna hålor så vet alla vad som det tjafsas om på byn rätt fort alla som är i samma bransch pratar mer eller mindra med varandra och dom flesta är smarta nog att sortera vinklade storys rätt fort..
Ta in nån annan eller från nästa by om ingen i samma vill lyssna
i det stora hela så brukar det blåsa förbi rätt fort och ingen minns det efter en tid
Sen är det väl högst otaktiskt att bli osams under pågående ärende / husbygge i liten håla och tro att det inte påverkar.. otaktiskt att eskalera en konflikt mitt i ett bygge då det naturligtvis kommer kunna bli problem och alla använder dom påtryckningsmedel som finns..
Sen kommentaren om "inavel" i mindre orter nja det är oftast ännu svårare med störrre problem i större orter där den anonymiteten som finns gör att visa firmor lurar alla dom har att göra med mer eller mindre på små orter går inte det och dom firmorna går i konkurs rätt snart, ett visst mått av seriös krävs för att kunna driva hantverarfirmor på små orter där infon går 3 varv runt stan innan man hunnit vända sig om...
Att ringa upp och vara stöddig och skälla ut folk kommer inte fungera , få hantverare blir rädda för lite skäll , dom jobbar ofta så dom är flera och verbal förnedring och tillrättavisningen det är få som har så vekt psyke att det gör nån som helst nytta.. det är inte så vanligt att nån verbalt lyckas läxa upp medelålders gubbar, så det gör i dom flesta fall bara mer skada än nytta i att framstå som problemet i konflikten..
DEt enda som biter är pengar och att hålla inne med betalning för sånt som inte är slutfört och sakligt förklara att nej du kommer inte få betalt innan ni slutfört momentet så så nån annan kan ta över utan problem.. avslut i fel tid kan ju ofta göra att ingen annan vill eller kan ta över för då får man stå till svars för andras arbete vilket man ju inte vill utan rejäl ersättning..
Samtidigt får man inte bli krångelkunden som inte betalar utan när det är rätt och riktigt och korrekt utfört enligt övereskommelsen så ska och lär man betala för dom momenten via nån delfaktura på rätt grej. för att som kund få stämpeln att man är sån som aldrig vill betala då vill ingen jobba där heller tyvärr..
Medlem
· Vâstergötlandslän
· 56 inlägg
Sälj och flytta! Börja på nytt någon annanstans! Det blir mycket tråkigheter framövet om du stannar kvar i huset ifall läget ät så som du beskriver.D Din sko skrev:Hej,
Som några av er kanske vet har jag och min sambo haft vissa problem med de hantverkare vi anlitat för renovering av vårt sekelskifteshus.
Inte nog med det som redan framkommit i tidigare trådar angående exempelvis flytspackling och nedtagande av vägg, allra senast har det varit en situation där snickarna endast gjort färdigt delar av fasadpanelen på tillbyggnaden innan vintern och dessutom skickat en faktura som fick oss att tappa hakan. Jag tog då in referensens från tre andra snickare och passade på att även fråga besiktningsman som var på plats i en orelaterat ärende. Alla uppgav att det inte borde tagit mer än hälften så många timmar som fakturerats.
Nu till saken: efter att ha kommit överens med hantverkarna, gjort upp och sagt att vi skall lägga detta bakom oss har det kommit till min kännedom att de har spridit en bild om mig som en kund som man inte bör jobba för. Detta har spridit både till hantverkare som jag tidigare inte haft att göra med, nuvarande hantverkare som jag kommit mycket väl överens med och till vänner och bekanta i det lilla samhället där hantverkarna bor och vi spenderar somrarna. Det har jag nu fått höra direkt från flera personer/firmor.
Detta har lett till att jag under dagen idag fått redan på att elfirman som gjort all ny el i kåken inte är intresserad av att slutföra någonting. Det har också lätt till att andra firmor jag varit i kontakt med nu hävdar att de har ”fullt upp under lång tid framöver”.
Vi bor och är ifrån en liten ort och det finns inte hur många firmor som helst och vi står nu med ett hus som ej blir färdigt.
Vad hade ni gjort i denna situation?
Medlem
· Vâstergötlandslän
· 56 inlägg
Det blir som en mafia i små orter. Det pratas skit och för att få vara med i gänget måste man haka på. Någon börjar som det började hos er och sen är det igång. Det tokiga är att även andra i samhället som behöver kunna leja duktiga hantverkare, antagligen tvingas leja de här med dålig yrkesstolthet och likgiltighet för den som lejt. Men man lejer dem ändå för man känner varann. Och det vet de. Då är det inte lätt att klaga för då riskerar man att betraktas som osolidarisk. Är det rejäla människor som vill ens bästa är det en otrolig fördel i små samhällen.FredrikR skrev:
Man får hjälp snabbt i smått som stort och de gör fina jobb. Är det hantverkare med dålig moral kan man få ett helsike om de dessutom sprider osanna rykten. Bovar finns det överallt.
Det du inte tänker på är att på landet så funkar det inte för en hantverkare att vara 'dålig' och behandla kunder som skit, det funkar bara i större samhällen där hantverkaren försvinner i mängden. Efter ett tag så vet alla på bygden att den hantverkaren är kass och då får han inga jobb från de som bor där på heltid. Men sommarstugeägare är tyvärr inte skyddade från dessa rötägg då de inte har koll så där har dessa hantverkare en öppning för att få jobb.L ladda skrev: