Claes Sörmland
Det tycks vara byggnadsförbud 4,5 m från gränsen i detaljplanen som hindrar carporten från att beviljas bygglov i efterhand. Det är en vanlig reglering i äldre detaljplaner för den förekom i gamla byggnadsstadgan. Ibland finns möjlighet att kringgå den regeln om det finns särskilda skäl för det och granne medger det. Troligen finns det i TS fall en sådan ventil i detaljplanen. Men den kan inte användas av byggnadsnämnden för att det finns andra ställen på tomten att använda. Att det t ex kräver trädfällning, markarbete, anläggning av ny utfart o s v är inget argument mot, även om TS säkert praktiskt kan uppleva att det är det, inte minst kostnaden för sprängning/schaktning/vägbyggen.

• Gilla
Uppgiven-deluxe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tycks vara byggnadsförbud 4,5 m från gränsen i detaljplanen som hindrar carporten från att beviljas bygglov i efterhand. Det är en vanlig reglering i äldre detaljplaner för den förekom i gamla byggnadsstadgan. Ibland finns möjlighet att kringgå den regeln om det finns särskilda skäl för det och granne medger det. Troligen finns det i TS fall en sådan ventil i detaljplanen. Men den kan inte användas av byggnadsnämnden för att det finns andra ställen på tomten att använda. Att det t ex kräver trädfällning, markarbete, anläggning av ny utfart o s v är inget argument mot, även om TS säkert praktiskt kan uppleva att det är det, inte minst kostnaden för sprängning/schaktning/vägbyggen.
Vi ser egentligen två problem som är de vi försöker driva mot kommunen för att visa på att alternativa placeringar inte finns.
* tillfart med bil utöver nuvarande uppfart blockeras av ett antal riktigt gamla stenmurar, som vi förstått det är det svårt/omöjligt att få bygglov om man måste riva dessa?
* den del av tomten där nuvarande uppfart är är väldigt smal, så oavsett placering hamnar vi inom 4.5m från tomtgräns.

Vad tros om sannolikheten att detta kan betraktas som särskilda skäl? Handläggaren medgav att de bara tittat på flygfoton för att motivera bedömningen, och då ser man varken murar eller kupering.

Claes Sörmland
Väldigt svårt att veta eftersom det kokar ned till vad enskild handläggare tycker är rimliga argument och inte, d v s det är i grunden känslostyrt. Det finns alltså inga objektiva kriterier som mekaniskt kan tillämpas. Vill du lägga upp en anonymiserad karta på fastigheten får du säkert olika infallsvinklar från skribenter här. Men det är ju vad handläggaren som kommer på besök tycker som spelar roll.

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
U Uppgiven-deluxe skrev:
Vi ser egentligen två problem som är de vi försöker driva mot kommunen för att visa på att alternativa placeringar inte finns.
* tillfart med bil utöver nuvarande uppfart blockeras av ett antal riktigt gamla stenmurar, som vi förstått det är det svårt/omöjligt att få bygglov om man måste riva dessa?
* den del av tomten där nuvarande uppfart är är väldigt smal, så oavsett placering hamnar vi inom 4.5m från tomtgräns.

Vad tros om sannolikheten att detta kan betraktas som särskilda skäl? Handläggaren medgav att de bara tittat på flygfoton för att motivera bedömningen, och då ser man varken murar eller kupering.
sluta fråga om lov

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
sluta fråga om lov
Dels är det väl lite för sent för det nu, dels kan det slå tillbaka senare?

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
sluta fråga om lov
Ofta är det ju både enklare och billigare att inte fråga om lov utan att be om ursäkt och ev rätta eller söka lov i efterhand OM bygget upptäcks av byråkratin. Håller man sej väl med grannarna och inte anmäler dem eller frågar kommunen i onödan om sånt man kan sköta själv eller låta grannarna sköta själva blir villalivet enklare och billigare och belastningen på kommunen minskar så de kan koncentrera sej på skola, vård och omsorg istället för att detaljstyra vanligt folks byggande.

• Gilla
  • Haha
Zevv och 11 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dels är det väl lite för sent för det nu, dels kan det slå tillbaka senare?
förstod det som att stenmurarna inte var rörda en

Hej
Har ni möjlighet att köpa några kvm från granntomten och på så sätt få byggnaden att hamna 4.5m från nya tomtgränsen?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U Uppgiven-deluxe skrev:
Ja, korrekt, missade den detaljen. Det är en avstyckningsplan från 50-talet, enda kravet i den är 4.5m från tomtgräns för byggnation.

Ortofoton placerar det mellan Maj 2016 och 2018, misstänker att det kan vara en anledning till brådskan från handläggaren… Har inte hunnit forska mer i det, och har nog inte mer val än att fråga tidigare ägare som jag inte är speciellt sugen på just nu.

Hur sannolikt är det att ett överklagande lyckas eller iallafall att man får gehör? Min förutfattade mening är att det är spel för kulisserna och att länstyrelsen går på byggnadsnämndens linje kring saker som inte har med natur & miljö att göra, men glad om det inte är fallet.
Jag tycker du ska diskutera saken med byggnämndens ordförande o ev andra politker i nämnden, dels sakfrågan dels hur du tycker tjänstemännen har hanterat ert ärende. Hjälper det inte kan du säkert med överklagande få tioårsgränsen att passera, men om det hjälper eller inte vet jag inte. Hur är det på andra sidan gränsen, finns det saker som ligger nära, kan ett senkommet grannemedgivande eller extra brandskyddsåtgärder hjälpa? Det finns ju många ställen där saker byggts närmare så något absolut hinder mot att de ger lov borde väl inte finnas.

Halloj, här kommer en uppdatering på offentligt finansierad dårskap. Ville inte uppdatera för mycket medan ärendet var under beslut.

Innan vi hade platsbesök av handläggaren så försökte jag få ärendet uppskjutet till ett senare möte för byggnadsnämnden, det nekades med motiveringen att de då inte skulle kunna ta ett beslut om rivningsföreläggande pga preskribering. Hade handläggaren suttit på händerna i 2 veckor hade detta alltså inte hänt.. 🤬

Under platsbesöket så gjorde handläggaren det väldigt tydligt att det var omöjligt för dem att bevilja bygglov i efterhand på grund av placeringen (<4,5m från tomtgräns), så rivningsföreläggande var det enda alternativet. Vi kunde dock söka bygglov efter att de tagit beslut om rivningsföreläggande, och om grannarna var positiva så borde det gå att få igenom. Guldmedalj till den som kan förklara logiken i detta.

Då förtroendet inte fanns för deras ”lösning” så tog jag Claes råd i tråden ovan och sågade isär carporten från garaget samt tog bort det som var utanför tomtgräns. Skickade in bevis på detta och ärendet togs inte upp för beslut och las ned. Jag uppdaterade även tidigare ansökan om bygglov där carporten placeras innanför tomtgräns. Förutom denna enda ändring så var det exakt samma ritningar som jag skickade in i januari.

Tänker inte mycket mer på detta efter att ärendet är nedlagt & tänker att vi kanske med lite tur får ett positivt svar nån gång i höst. Tidigare denna vecka får jag via kivra ett meddelande om beslut. Så ungefär två veckor efter kommunen skulle besluta om rivningsföreläggande så sitter jag med ett beviljat bygglov i handen och en avsågad carport. vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta, får väl bygga ihop carporten innan vintern kommer iallafall.

Jag vill utrycka ett stort tack till Claes för goda råd i tråden. Jag funderar även på att författa ett medborgarförslag i stilen ”avskaffa PBL & arbetsbefria alla byggnadsenheter, ge dom samma lön för att gå hemma”. Borde gynna samhället mer än nuvarande paradigm.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 14 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.