14 034 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Hur hantera svartbygge
Det är inte fallet här dock, vägen som byggnaden eventuellt ligger på ägs av en granne några hus bort, så kommunen har inget markintresse inblandat.J JohanLun skrev:Jag har hört att kommuner ofta aldrig prutar på de 4.5m från KOMMUNENS mark. Däremot ser jag i mitt kvarter att de verkar se genom fingrarna då mycket är placerat så men bara enklare bodar och tak.
Jag misstänker ingen tjänsteman kan eller får bryta mot interna regler och då blir det nog så här tyvärr.
Har grannen gett sitt medgivande? Om det uppfyller alla regler så är det ju underligt att de inte godtar det, speciellt som det numera väl är helt tillåtet att bygga ganska mycket utan bygglov.U Uppgiven-deluxe skrev:
Går det att riva och sen bygga ett nytt bygglovsfri carport i princip samtidigt? Ta en bild där carport är riven, sen är den uppbyggd igen?
Jag tror det räcker med att separera carport-tillbyggnaden från garaget så ses det som nybyggnad. "Nybyggnad" definieras i PBL som:
"uppförande av en ny byggnad eller flyttning av en tidigare uppförd byggnad till en ny plats"
När en tillbyggnad separeras från en byggnad så är det ju ett uppförande av en ny byggnad. Den fanns ju inte där förut som en egen byggnad.
"uppförande av en ny byggnad eller flyttning av en tidigare uppförd byggnad till en ny plats"
När en tillbyggnad separeras från en byggnad så är det ju ett uppförande av en ny byggnad. Den fanns ju inte där förut som en egen byggnad.
Jag har en fråga till dig Claes som verkar rätt påläst, sorry om lite OT.Claes Sörmland skrev:
Vi har ett hus från 1909 (ja det ÄR byggt 1909 då tomten köptes av tidigare ägares mormor 1908) och på tomten står ett uthus på prickad mark, närmare 4.5m från tomtgräns (kommun) och dessutom ett skärmtak ända fram till tomtgräns. Detta hus har jag försökt datera, det är målat brunt vilket stämmer med hur huvudhuset såg ut fram till 30-talet. Tidigare ägare visade också några gamla foton där uthuset fanns med när han var barn, vilket måste varit 40-50-tal. Kommunen har slarvat bort / kastat alla gamla ritningar på de äldre husen i området. Det är vad jag vet aldrig sökt något bygglov. Är ett sådant hus, som tillkom långt innan attefall och troligen innan det ens var någon "stadsplan" här, att räkna som om det har bygglov, dvs yttreligare byggnader på tomten är då upp till 45m2? Jag har räknat med det, har inte velat fråga kommunen och väcka den björn som sover så att säga... ---> bryter ut denna fråga till separat tråd; https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglovsbefriad-pott.573651/
Tidigare ägare har dessutom bytt fönster på huvud huset utan bygglov, på 70-talet. Jag har tidsenliga fönster i samma utseende som huset hade på gamla bilder (dvs begagnade fösnter från ca 1910). Får man "rätta till" något som är förvanskat utan bygglov, eller måste jag egentligen ha bygglov för att återställa till hur huset "ska" se ut? Jag tänker att även här väcker jag inte björnen. Lärdomen av denna tråd antar jag är, fixa det man ska, vänta 10 år innan man pratar med kommunen?
Fråga nummer 3, som väl inte är OT. OM TS hade väntat ett halvår till så carport var preskriberad, hade då bygglovsenheten kunnat vägra bygglov för badrum iom att det redan fanns fel? Om vi säger att bygglovet hade varit en kupa på huvudhuset, hade då en svartbyggd men preskriberad carport kunnat hindra bygglov på huvudhuset så att man måste riva svartbygget? Om det handlar om att bygga större yta skulle jag kunna förstå det, men om vi säger tex en byggnad som står för nära en tomtgräns?
Redigerat:
Fasadändring/ fönsterbyte är generellt tillåtet numera.J JohanLun skrev:Tidigare ägare har dessutom bytt fönster på huvud huset utan bygglov, på 70-talet. Jag har tidsenliga fönster i samma utseende som huset hade på gamla bilder (dvs begagnade fösnter från ca 1910). Får man "rätta till" något som är förvanskat utan bygglov, eller måste jag egentligen ha bygglov för att återställa till hur huset "ska" se ut?
Det krävs inte bygglov för att installera ett badrum i ett garage. Det är en ändring som kan ske utan bygglov. Men det krävs en anmälan att dra in VA in en komplementbyggnad. Kommunen kan knappast vägra startbesked för att installera VA i garaget, det är en rent byggnadsteknisk prövning som görs inför startbeskedet.J JohanLun skrev:Fråga nummer 3, som väl inte är OT. OM TS hade väntat ett halvår till så carport var preskriberad, hade då bygglovsenheten kunnat vägra bygglov för badrum iom att det redan fanns fel? Om vi säger att bygglovet hade varit en kupa på huvudhuset, hade då en svartbyggd men preskriberad carport kunnat hindra bygglov på huvudhuset så att man måste riva svartbygget? Om det handlar om att bygga större yta skulle jag kunna förstå det, men om vi säger tex en byggnad som står för nära en tomtgräns?
En annan tolkning är att det gamla garaget har tagits i bruk som bostad. Och detta skedde för mer än tio år sedan, därmed är det bygglovskrav som fanns för att ta en andra självständig bostad i bruk i byggnaden som var garage preskriberad.
Ja man har en möjlighet att genomföra rättelse av olovliga åtgärder. Den möjligheten bygger på att det ligger i det allmännas intresse att man följer kraven på bygglov när de aktualiseras för olika åtgärder och om man har genomfört olovliga åtgärder ska man kunna genomföra rättelse. Det är s a s i det allmännas intresse att man inordnar sig med rättelse och målet med en tillsyn.J JohanLun skrev:Tidigare ägare har dessutom bytt fönster på huvud huset utan bygglov, på 70-talet. Jag har tidsenliga fönster i samma utseende som huset hade på gamla bilder (dvs begagnade fösnter från ca 1910). Får man "rätta till" något som är förvanskat utan bygglov, eller måste jag egentligen ha bygglov för att återställa till hur huset "ska" se ut? Jag tänker att även här väcker jag inte björnen. Lärdomen av denna tråd antar jag är, fixa det man ska, vänta 10 år innan man pratar med kommunen?
Denna möjlighet till rättelse har funnits i svensk bygglagstiftning mycket länge. I själva lagtexten återfinns dock denna möjlighet främst i 11 kap 54 § PBL idag: "En byggsanktionsavgift ska inte tas ut om rättelse sker innan frågan om sanktion eller ingripande enligt detta kapitel har tagits upp till överläggning vid ett sammanträde med tillsynsmyndigheten." En konsekvens att man rättar i tid är alltså att man slipper betala byggsanktionsavgift (en slags böter).
Finns det någon tidsgräns för när rättelse får företas av olovligt byggande? Nej, jag känner inte till någon sådan tidsgräns så jag utgår från att man kan rätta många årtionden efter en överträdelse. Sen blir ju bevisfrågan ofta tuffare efter så lång tid, att kunna visa för byggnadsnämnden vid en tillsyn att man bara har återställt en bygglovspliktig åtgärd som genomfördes utan lov på t ex 60-talet. Foto eller minnesanteckningar låter som bra att ha då. Men det är byggnadsnämnden som har bevisbördan i ett sådant sammanhang, alltså att visa att den ändring man gjorde som rättelse inte var en rättelse utan en ändring.
Sen krävs ju som sagt ovan sällan bygglov för fasadändringar sen 1 dec. Om man nu inte har hus i ett kulturmiljökänsligt bebyggelseområde, typ Stockholms närförorter.
Ett liknande ärendeClaes Sörmland skrev:
Eftersom det uppenbart handlar om olovligt byggande, i strid med detaljplanen och det hela inte är preskriberat eftersom att mer än tio år inte har passerats är ett rättelseföreläggande (genom rivning) det som gäller om byggnadsnämnden inte ska bryta mot lagen. Tyvärr var det en stor olycka att byggnadsnämnden kontaktades före tio år hade passerats så att överträdelsen hade preskriberats. Att ni har gjort en anmälan kring en åtgärd på byggnaden gör också att ni nu har försett byggnadsnämnden med tydliga bevis som underlättar för rättelseföreläggandet, tyvärr är måste rådet i sådana här sammanhang vara att inte prata med byggnadsnämnden.
Beklagar situationen men jag ser ingen väg framåt juridiskt. Det ni kan göra är att överklaga för att vinna tid men om alla omständigheter har framkommit i tråden så är det mest det.
Frågan är väl om det istället för ren rivning av carporten på något sätt går att utnyttja reglerna för bygglovsfria komplementbyggnader. Om den kan separeras från garaget t ex och grannemedgivande för den gränsnära placeringen kan ordnas?
Bostaden såldes i höstas utan att nya ägaren informerades om troliga svartbyggen. Svartbyggen följer ,med ny ägare. UNDERSÖKNINGSPLIKT javisst , kanske viktigare nu än förr.
Två ärenden ströks i veckan genom rivning, två genom att grannar gav godkännande i efterhand och gav grannmedgivande.
Ärendena var sedan 2019, dvs kommunen har inte varit ovetande men de har inte agerat.
Det är lite vilda västern just nu.
Varför är det lite vilda västern just nu menar du?K Kadabra skrev:Ett liknande ärende
Bostaden såldes i höstas utan att nya ägaren informerades om troliga svartbyggen. Svartbyggen följer ,med ny ägare. UNDERSÖKNINGSPLIKT javisst , kanske viktigare nu än förr.
Två ärenden ströks i veckan genom rivning, två genom att grannar gav godkännande i efterhand och gav grannmedgivande.
Ärendena var sedan 2019, dvs kommunen har inte varit ovetande men de har inte agerat.
Det är lite vilda västern just nu.
Ytterligare kommentar är att ingenting går att sälja vidare om inte svartbyggena blir preskriberade eller giltiga .....eller rivnaClaes Sörmland skrev:
Eftersom det uppenbart handlar om olovligt byggande, i strid med detaljplanen och det hela inte är preskriberat eftersom att mer än tio år inte har passerats är ett rättelseföreläggande (genom rivning) det som gäller om byggnadsnämnden inte ska bryta mot lagen. Tyvärr var det en stor olycka att byggnadsnämnden kontaktades före tio år hade passerats så att överträdelsen hade preskriberats. Att ni har gjort en anmälan kring en åtgärd på byggnaden gör också att ni nu har försett byggnadsnämnden med tydliga bevis som underlättar för rättelseföreläggandet, tyvärr är måste rådet i sådana här sammanhang vara att inte prata med byggnadsnämnden.
Beklagar situationen men jag ser ingen väg framåt juridiskt. Det ni kan göra är att överklaga för att vinna tid men om alla omständigheter har framkommit i tråden så är det mest det.
Frågan är väl om det istället för ren rivning av carporten på något sätt går att utnyttja reglerna för bygglovsfria komplementbyggnader. Om den kan separeras från garaget t ex och grannemedgivande för den gränsnära placeringen kan ordnas?
Klart det går men vet man om att det saknas bygglov ska det ju framgå i prospektet. Att kontrollera bygglov ingår inte längre i undersökningsplikten enligt prejudikat.K Kadabra skrev:
FÖrdröjda svar ifrån myndigheter pga uteblivna referensramar om nya regler på lokal nivå, kompetens brist i tolkning av beslut gällande nutid, personligen involverad i ett ärende där vi önskar svar men det dröjer oskäligt länge därav sämre information, dels ärenden som är gamla och som inte behandlats i tid pga tidsbrist och där tex ägarbyte skett och nya regler gör att synsätt förändras.Claes Sörmland skrev:
T TypRätt skrev:
Just varit med hörande i en liknade situation. Ska läsa på. TackT TypRätt skrev:
Väldigt tråkig situation.
Det låter ju som om carporten är problemet. Om den är tas bort så är problemet ur världen, så uppfattar jag det. Utan att ha sett carporten så kanske kanske den skulle gå att försiktigt montera ned och montera upp lite senare när bevis finns för att den är borta. Kanske i billigaste fall för ca 30 tkr om du inte gör det själv.
Men jag reagerade på en sak som du skrev:
Enda motiveringen som ges är ”bygglov kan inte beviljas i efterhand då lämpligare placering finns”.
Om det går att slå hål på den motiveringen med t ex ett platsbesök där ni går igenom de "lämpligare platserna" med väl förberedda argument att det inte stämmer så borde ju inte den motiveringen hålla tänker jag. Om motiveringen inte stämmer låter det ju som om bygglov kan ges i efterhand? Men det är möjligt att det tåget gått om ni kommit i onåd. Kanske kan det tom bli värre. Bygglovshandläggare är ju också bara människor och en del människor verkar ju som om de bara måste ha rätt ibland.
Enormt lycka till.
Det låter ju som om carporten är problemet. Om den är tas bort så är problemet ur världen, så uppfattar jag det. Utan att ha sett carporten så kanske kanske den skulle gå att försiktigt montera ned och montera upp lite senare när bevis finns för att den är borta. Kanske i billigaste fall för ca 30 tkr om du inte gör det själv.
Men jag reagerade på en sak som du skrev:
Enda motiveringen som ges är ”bygglov kan inte beviljas i efterhand då lämpligare placering finns”.
Om det går att slå hål på den motiveringen med t ex ett platsbesök där ni går igenom de "lämpligare platserna" med väl förberedda argument att det inte stämmer så borde ju inte den motiveringen hålla tänker jag. Om motiveringen inte stämmer låter det ju som om bygglov kan ges i efterhand? Men det är möjligt att det tåget gått om ni kommit i onåd. Kanske kan det tom bli värre. Bygglovshandläggare är ju också bara människor och en del människor verkar ju som om de bara måste ha rätt ibland.
Enormt lycka till.