L Living skrev:
Jag testar med luftavfuktaren nu.
Men om golvet fortfarande blir blött vid portarna är det då främst lutning utåt eller avrinning jag behöver fixa?
Jag hade samma problem med att vatten tog sig in när det regnade mot porten. Jag monterade ett djupt överbleck i nederkant på porten så att vattnet hamnar utanför plattan. Har funkat kanon.

• Vit garageport med ett djupt överbleck monterat i nederkant för att avleda vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
breakman och 7 till
  • Laddar…
Du har ju inget fall på den delen som är utanför garageporten av plattan. Så börja med att bila bort en del så du har ett tydligt fall utåt. Sen kan du komplettera med en gummilist på utsidan av garageportens nedredel. Så gjorde jag på min dörr och sen dess har det inte regnat in

Tomture61
T Talskog skrev:
Du har ju inget fall på den delen som är utanför garageporten av plattan. Så börja med att bila bort en del så du har ett tydligt fall utåt. Sen kan du komplettera med en gummilist på utsidan av garageportens nedredel. Så gjorde jag på min dörr och sen dess har det inte regnat in
Vinkeljärn vid grus och betong under en vit port.
Skapa konto

Kollar man TS bild så ser man vinkeljärnet (närmast gruset)
Dumt att bila bort detta + det har järn som går in i betongen .

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
[bild]
Kollar man TS bild så ser man vinkeljärnet (närmast gruset)
Dumt att bila bort detta + det har järn som går in i betongen .
Går bra att kapa och ta bort, det var ett likadant på min. De få armeringsjärn som går in i plattan lossnade relativt enkelt från vinkeljärnet med en kofot. Och det som hände varje gång det regnade och blåste var att vattnet rann in i garaget, och samlades just runt garagedörren och sögs upp i gipsskivsytorna

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Avfuktningen av ditt garage kommer att ta 1-2 veckor troligtvis .
Detta också beroende på hur kraftig avfuktare du köpt .
Köpte du en Woods ?
Har skrivit i tråden ang att montera en list , trekantig .
Den är 8-10 cm bred typ .
Limmas fast på golvet under portar .
Jag har också en Woods-avfuktare. Tänkte sätta en tätlist (typ trekantig) vid portarna från Bolist för att stoppa vatten som rinner in. Funkar det bra?

• Förpackning av svart garagetätningslist, 2,5 m, av EPDM-gummi med instruktioner på flera språk. Används för att täta garageportar och skydda mot väder.
    Skapa konto
Tomture61
L Living skrev:
Jag har också en Woods-avfuktare. Tänkte sätta en tätlist (typ trekantig) vid portarna från Bolist för att stoppa vatten som rinner in. Funkar det bra?
Har slagport på mitt garage så har inte ngt problem med att vatten / snö tränger in .
Men listen du hittat blir nog bra .

Avfuktningen av ditt garage kommer att ta 1-2 veckor troligtvis .
Detta också beroende på hur kraftig avfuktare du köpt .
Köpte du en Woods ?
Har skrivit i tråden ang att montera en list , trekantig .
Den är 8-10 cm bred typ .
Limmas fast på golvet under portar .

Det där med överbleck låter riktigt bra, jag ska också testa att sätta sådana på portarna.
Tack så mycket för bilden
P Patrik6379 skrev:
Jag hade samma problem med att vatten tog sig in när det regnade mot porten. Jag monterade ett djupt överbleck i nederkant på porten så att vattnet hamnar utanför plattan. Har funkat kanon.

T Talskog skrev:
Tack för tipset! Det låter vettigt, jag ska börja med att fixa fall ut från porten och sen komplettera med en gummilist eller djup överbleck

T Talskog skrev:
Tack för tipset! Det låter vettigt, jag ska börja med att fixa fall ut från porten och sen komplettera med en gummilist eller överbleck

Tomture61
L Living skrev:
Tack för tipset! Det låter vettigt, jag ska börja med att fixa fall ut från porten och sen komplettera med en gummilist eller överbleck
Börja med gummilisten , montera den dock med ngt montage lim så den sitter kvar + att det blir tätt ang vatteninträngning .
Bra att spara på garagejärnet du har på kanten av plattan .
Finns av en mycket bra anledning .

Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Börja med gummilisten , montera den dock med ngt montage lim så den sitter kvar + att det blir tätt ang vatteninträngning .
Finns av en mycket bra anledning .
Om man har en 90 graders kant som hjulen träffar, visst då kanske vinkeljärnet behövs, men om man fasar av kanten så får du två vinklar istället, och den första lägre borde inte ens träffas av hjulen eller något, hjulen träffar en flat yta av betong istället. Och den övre vinkeln brukar klara sig fint ändå, man måste inte göra en väldigt skarp sådan.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
T Talskog skrev:
Om man har en 90 graders kant som hjulen träffar, visst då kanske vinkeljärnet behövs, men om man fasar av kanten så får du två vinklar istället, och den första lägre borde inte ens träffas av hjulen eller något, hjulen träffar en flat yta av betong istället. Och den övre vinkeln brukar klara sig fint ändå, man måste inte göra en väldigt skarp sådan.
Tack! Jag frågar den som monterade portarna, det här är över min nivå.

Tomture61
T Talskog skrev:
Framför TS betongplattan / infart är det grus .
Grus har en förmåga att flytta sig / sjunka .
På vintern med dubbdäck lär det tugga duktigt på betonginfarten .
Ett garagejärn är alltid bra att ha där ett fordon ska köra .
Hade det istället varit asfalterat i jämnhöjd med betongplattan är det en annan femma .

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Framför TS betongplattan / infart är det grus .
Grus har en förmåga att flytta sig / sjunka .
På vintern med dubbdäck lär det tugga duktigt på betonginfarten .
Ett garagejärn är alltid bra att ha där ett fordon ska köra .
Hade det istället varit asfalterat i jämnhöjd med betongplattan är det en annan femma .
Föräldrarnas garage är nu ungefär 30 år gammalt, där är det inget järn, bara en avfasad kant, där var grus från början också men i något skede lades det plattor utanför i höjd med betongplattan. Den kanten existerar ännu nog, den har inte blivit omgjord, bara målad någon gång med en bättre garage golvfärg. Så åtminstone föredrar jag själv en konstruktion som inte leder in vatten. Speciellt om man kan åtgärda försvinnande grus med några cementplattor.
Om jag kommer ihåg kan jag ta en bild nästa gång jag är där.

Och jag tror det är lättare att reparera en betongkant än att reparera alla vattenskador som uppstår över tid, särskilt om det kommer in mycket vatten som sugs upp i väggkonstruktionen

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Har haft samma problem som du i ett dubbelgarage.

Hade olika ventiler och auto fläktar (badrumsvarianter), men med dåligt resultat

Skaffade en luftavfuktare för att dra ur fuktten samt en enklare (jula) luftvärmepump, för att värma och dra runt luften. Kopplat bort autofläktarna då dom känns som dom drar ut varm luft och undertrycket som skapas gör ju att ny kallare och fuktig luft tas in via glipor runt porten
Värt att notera att det är enklare/billigare att värma torr luft jämfört med luft med hög fuktighet.

Kombon av Luftvärmepump och avfunktare är grymt bra. Torkar relativt snabbt och håller nere fuktigheten ( ingen höjdare med varm fuktig luft på bilar som snabbar på rost på bilen) och skapar rörelse på luften

För att minimera risken för mögelbildning så håll en temp på ca 14grader och låg Relativ fuktighet - automatiken fixar ju detta på avfuktaren.

Kan det vara värt att gjuta till en klack med fall utåt så inte vatten som rinner ner från porten och in i garaget? Eller en extra bred gummilist som visats i tidigare inlägg. Finns flera bra varianter på ex Amazon

• Gilla
Living
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.