M mats.3 skrev:
Ordna bättre ventilation eller köp en större avfuktare som inte kräver för hög lufttemperatur sen bildas nog möglet på rummets kallaste yta ( garageporten ) när det blir kondens där.
Det är inte storleken på avfuktare som avgör vid vilken temperatur den kan jobba. Dessutom har TS skitvarmt i garaget så en kondensavfuktare går utmärkt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Det är inte storleken på avfuktare som avgör vid vilken temperatur den kan jobba. Dessutom har TS skitvarmt i garaget så en kondensavfuktare går utmärkt.
Visst avgör storleken och fabrikat på avfuktare på hur effektiv den är det borde alla som har torkat förstå.

• Gilla
Talskog
  • Laddar…
Tomture61
M mats.3 skrev:
Visst avgör storleken och fabrikat på avfuktare på hur effektiv den är det borde alla som har torkat förstå.
Sorptionsavfuktare avfuktar även vid 0 gr men konsumerar mycket ström .
Kondensavfuktare jobbar bäst över 15 gr .
Woods påstår att deras kondensavfuktare jobbar ned till 2 gr .
En avfuktare köps med bla hur stort utrymmet är som skall avfuktas .

M mats.3 skrev:
Nej, effektiviteten beräknas genom att se hur många liter vatten den avfuktar per tillförd effekt.

Även om det inte är vad jag gör mest så har jag sålt en del avfuktare och projekterat ytterligare några. Genom den största avfuktare jag jobbat med (dock bara med uppkoppling till styrsystem) passerar det 9 kbm/luft per sekund.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Nej, effektiviteten beräknas genom att se hur många liter vatten den avfuktar per tillförd effekt.

Även om det inte är vad jag gör mest så har jag sålt en del avfuktare och projekterat ytterligare några. Genom den största avfuktare jag jobbat med (dock bara med uppkoppling till styrsystem) passerar det 9 kbm/luft per sekund.
En större med ett bättre märke är bättre det begriper alla som har torkat vattenskador och dylikt.

Tomture61
M mats.3 skrev:
En större med ett bättre märke är bättre det begriper alla som har torkat vattenskador och dylikt.
Knepigt att en del amatörer vet bättre än de som jobbat med i detta fall avfuktare 🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Föddes du dryg, eller är det något du lärt dig med åren? Du pratar om kapacitet.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Knepigt att en del amatörer vet bättre än de som jobbat med i detta fall avfuktare 🤔
Wow kämpa muppen jag har torkat och jobbat med vattenskador i över 30 år så nog kan jag torka men du är väl en skrivbordsexpert som kan allt om det mesta.

Tomture61
M mats.3 skrev:
Wow kämpa muppen jag har torkat och jobbat med vattenskador i över 30 år så nog kan jag torka men du är väl en skrivbordsexpert som kan allt om det mesta.
Inte ofta jag jobbar vid skrivbordet , håller mest i div olika verktyg .
Verktyg för att bygga med träprodukter , elektromekaniska grunkor från tex kontoret till de som färdas på tågspåret .
Så kom ej och påstå att jag är en skrivbordsnisse 😉

Tomture61 Tomture61 skrev:
Inte ofta jag jobbar vid skrivbordet , håller mest i div olika verktyg .
Verktyg för att bygga med träprodukter , elektromekaniska grunkor från tex kontoret till de som färdas på tågspåret .
Så kom ej och påstå att jag är en skrivbordsnisse 😉
Då jobbar du uppenbart inte med avfuktare.

Tomture61
M mats.3 skrev:
Jag äger en men har aldrig påstått att jag är ngn expert .
Däremot började du ifrågasätta ngn som jobbar med detta , nu vet vi att även du jobbar med detta .
Vet dock ej dina kunskaper om att räkna på / dimensionera vilken storlek på luftavfuktare som kan tänkas behövas .

Redigerat:
M mats.3 skrev:
Och du har missat att det är rätt intressant vilken av de två olika principerna en avfuktare jobbar med, innan man funderar på märke och modell. Eller fel, du har förmodligen full koll på det och då är det självklart vilken man ska använda, men för någon random person på ett forum är det bra att förstå. Den som är kanon i en krypgrund kan ju vara helt fel vid ett vattenskadat badrum och tvärtom.

M mats.3 skrev:
Du har jobbat i över trettio år, men diskuterar som en trettonåring. Skärp dig.

• Gilla
Smed242
  • Laddar…
Mats-S
oj oj oj vilken glöd i diskussionen :-)
Jag hävdar att bygger man rätt från början (se mitt tidigare inlägg) krävs det ingen avfuktare i garaget, punkt slut 😉😎

Tomture61
Mats-S Mats-S skrev:
oj oj oj vilken glöd i diskussionen :-)
Jag hävdar att bygger man rätt från början (se mitt tidigare inlägg) krävs det ingen avfuktare i garaget, punkt slut 😉😎
Har du ett sådant garage , där du parkerar bil på vintern.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.