8 905 läst ·
91 svar
9k läst
91 svar
Hur håller man ute vatten från garaget under vintern?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 279 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 279 inlägg
Har ett garage på 35 kvm (invändigt) isolerat med 190 mm i väggar , 290 i tak , 200 mm under plattan .
Håller 15-19 gr under den kalla perioden med en LLVP .
Ventilationen är självdrag via garageport (underkant) och en ventil så högt det går på motsatta vägg .
Det absolut viktigaste instrumentet för klimatet i garaget är en temp / hygrometer .
Detta så jag kan hålla koll på tex luftfuktigheten , får ej överstiga 80% .
Har även en luftavfuktare .
Har denna höst - vinter - vår legat kring 18,2 - 67,5 % RH som min / max .
Så för att kunna kontrollera klimatet krävs värme + luftavfuktare .
Parkerar man en blöt / snöig bil i sitt garage så kan luftfuktigheten bli mycket hög , långt över 80% RH .
Att då få problem med mögelskador i garaget är ej så konstigt .
Ventilationen är självdrag via garageport (underkant) och en ventil så högt det går på motsatta vägg .
Det absolut viktigaste instrumentet för klimatet i garaget är en temp / hygrometer .
Parkerar man en blöt / snöig bil i sitt garage så kan luftfuktigheten bli mycket hög , långt över 80% RH .
Redigerat:
På bilderna ser ni att jag har ett litet glapp under ena garageporten, men inte under den andra. Trots det har jag mögel bredvid båda portarna.L Living skrev:
Jag har bergvärme och en ventil i garaget. Luftfuktigheten ökar såklart när två blöta bilar står inne. Som ni kanske ser på bilderna blir golvet fuktigt vid portarna, och jag misstänker att fukten stiger upp där och orsakar möglet.
Har ni några tips på vad jag kan göra åt detta?
Tack för info! Jag förstår hur du menar med luftfuktigheten, men jag är ute efter konkreta lösningar på mitt problem.Tomture61 skrev:
Har ett garage på 35 kvm (invändigt) isolerat med 190 mm i väggar , 290 i tak , 200 mm under plattan .
Jag har mögel vid båda portarna, och golvet blir fuktigt just där, även när det inte står blöta bilar inne. Ena porten har dessutom ett litet glapp under.
Vad skulle ni rekommendera att jag gör för att minska fukten just vid portarna?
– Täta glappet?
– Förbättra avrinning utanför?
– Ändra ventilationen?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 279 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 279 inlägg
Ang fukten du upplever vid garageporten .L Living skrev:Tack för info! Jag förstår hur du menar med luftfuktigheten, men jag är ute efter konkreta lösningar på mitt problem.
Jag har mögel vid båda portarna, och golvet blir fuktigt just där, även när det inte står blöta bilar inne. Ena porten har dessutom ett litet glapp under.
Vad skulle ni rekommendera att jag gör för att minska fukten just vid portarna?
– Täta glappet?
– Förbättra avrinning utanför?
– Ändra ventilationen?
När jag byggde mitt garage så hade jag i Okt - Nov fått på tak och ytterpanel på väggar , plus fönster - dörr och port .
Med kalla / fuktiga nätter + varmare på dagen så upplevde jag att det blev imma / fukt på insidan av fönster , så pass att det ej gick att se ut + framför garagporten ett blött golv .
Mögel du får beror till 100% på för hög luftfuktighet i ditt garage , inget annat .
Ju kallare yta på insidan desto högre risk för mögelangrepp / fukt på ytan , typ som i hörn eller ställen med sämre isolering .
Jag själv har 100% mögelfritt i mitt eget garage , trotts att jag under portar har 10-20 mm springa .
Åter igen , köp en luftavfuktare + en hygrometer du kan avläsa från din lur .
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 279 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 279 inlägg
Du har fel typ av ventil på väggen , skall vara en tallrikstyp .L Living skrev:På bilderna ser ni att jag har ett litet glapp under ena garageporten, men inte under den andra. Trots det har jag mögel bredvid båda portarna.
Jag har bergvärme och en ventil i garaget. Luftfuktigheten ökar såklart när två blöta bilar står inne. Som ni kanske ser på bilderna blir golvet fuktigt vid portarna, och jag misstänker att fukten stiger upp där och orsakar möglet.
Har ni några tips på vad jag kan göra åt detta?
Den du har är för tilluft .
Har själv ett spirorör med 160 mm diameter .
Du nämner ej vilken temp du har i garaget ?
Okej, då kan jag byta till en sådan ventil. Jag har ungefär 18 grader i garaget året runt.Tomture61 skrev:
Tror du att det kan hjälpa att sätta en borstlist eller en tätningslist vid garageportarna för att minska fukten?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 279 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 279 inlägg
Har du ngn tilluftsventil i ditt garage , ventil som är lågt placerad .L Living skrev:
Om inte och du tätar under portar så har du ej ngn ventilation , vilket gör dina fukt problem ännu värre .
Parkerar ej ngn bil i mitt garage , torkar dock blöt / isig / snöig ved i garaget .
Fick för mig att spara ngr kr för uppvärmningskostnader så pluggade frånluftsventilen .
Detta kostade mig en ny gångdörr , möglade / ruttnade sönder från insidan .
Varm fuktig luft strömmade genom lås / handtagshålen i dörren .
Du försöker lösa ditt fuktproblem från fel ända ......
Redigerat:
Skulle väl gissa att det är ganska mycket kallare vid porten . Har du då två bilar som regelbundet tar in rätt mycket vatten så lär det kondensera där med mögepåväxt som resultat.
Bättre ventilation för att få ut fukten.
Sen göra något så att inte vatten tar sig under porten. Regnar de tex så kommer ju vatten rinna ner på betongklacken och bidra till fuktansamling där. Misstänker dock att det är en mindre del av problemet.
Bättre ventilation för att få ut fukten.
Sen göra något så att inte vatten tar sig under porten. Regnar de tex så kommer ju vatten rinna ner på betongklacken och bidra till fuktansamling där. Misstänker dock att det är en mindre del av problemet.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 279 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 279 inlägg
Finns lösning för detta , när garageportar sitter långt in .U Ursidae skrev:
En gummi / plastlist som är typ trekantig , kan limmas mot plattan precis under porten .
Inser just nu att det finns. Funderade nästan på att skaffa en sådan till mitt gamla kallgarage. På vinterhalvåret blir det konstant fuktigt en bit in från porten från fukt som blåser in.Tomture61 skrev:
Ditt problem beror på bristande ventilation och att du ständigt tillför mer fukt varje gång du parkerar bilen. Tror att du underskattar hur mycket procent din luftfuktighet ökar i garaget när du parkerar bilen där.
Då krävs det väldigt god ventilation och ev. även en avfuktare. Den där lilla springan i porten är inte vad som orsakar ditt problem med mögel.
Då krävs det väldigt god ventilation och ev. även en avfuktare. Den där lilla springan i porten är inte vad som orsakar ditt problem med mögel.
Jag tror att jag hittar felet. Du ställer in fordon i det! Skämt åsido så är många av problemen relaterade till att folk vill ha konstant värme i garaget, helst utan att ha ventilation "för då åker ju värmen ut".
Men det ser nästan ut som att fukten på väggarna bredvid portarna ser ut att komma nerifrån? Golvlisten kan ju suga upp vätska on den ligger mot golvet och sedan ha lite jobbigt att bli av med den då det inte är någon luftcirkulation att tala om i hörnen. Jag har kupevärmare själv i garaget (och snickeriet) för att snabbt få upp temperaturen om jag skulle vilja vara där en längre stund. I ditt fall så skulle jag rekommendera antingen en vanlig fläkt eller ett par datafläktar för att få bättre luftcirkulation som grund.
Men det ser nästan ut som att fukten på väggarna bredvid portarna ser ut att komma nerifrån? Golvlisten kan ju suga upp vätska on den ligger mot golvet och sedan ha lite jobbigt att bli av med den då det inte är någon luftcirkulation att tala om i hörnen. Jag har kupevärmare själv i garaget (och snickeriet) för att snabbt få upp temperaturen om jag skulle vilja vara där en längre stund. I ditt fall så skulle jag rekommendera antingen en vanlig fläkt eller ett par datafläktar för att få bättre luftcirkulation som grund.