S steffe111 skrev:
Har haft samma problem som du i ett dubbelgarage.

Hade olika ventiler och auto fläktar (badrumsvarianter), men med dåligt resultat

Skaffade en luftavfuktare för att dra ur fuktten samt en enklare (jula) luftvärmepump, för att värma och dra runt luften. Kopplat bort autofläktarna då dom känns som dom drar ut varm luft och undertrycket som skapas gör ju att ny kallare och fuktig luft tas in via glipor runt porten
Värt att notera att det är enklare/billigare att värma torr luft jämfört med luft med hög fuktighet.

Kombon av Luftvärmepump och avfunktare är grymt bra. Torkar relativt snabbt och håller nere fuktigheten ( ingen höjdare med varm fuktig luft på bilar som snabbar på rost på bilen) och skapar rörelse på luften

För att minimera risken för mögelbildning så håll en temp på ca 14grader och låg Relativ fuktighet - automatiken fixar ju detta på avfuktaren.

Kan det vara värt att gjuta till en klack med fall utåt så inte vatten som rinner ner från porten och in i garaget? Eller en extra bred gummilist som visats i tidigare inlägg. Finns flera bra varianter på ex Amazon
Tack för svaret! Har bestämt mig för att sätta list under portarna.
Har redan bergvärme, sprutad isolering i taket och avfuktare, så hoppas det räcker.
Får kanske fixa lite mer fall utanför portarna också.

Varför inte parkera bilarna utomhus, året runt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Living skrev:
Jag har ett isolerat garage som är två år gammalt. Inför vintern installerade jag bergvärme och en fläkt, men nu ser jag att det har blivit mögel igen på väggarna vid garageportarna.
Jag misstänker att vatten tränger in genom portarna när det ligger snö ute, eftersom det ofta blir blött på golvet där.
Kan en tröskellist i gummi vara en bra lösning, eller finns det andra åtgärder ni rekommenderar?
Nej, riv skiten.

L Living skrev:
Det är inget stort flöde, men jag ser att det blir blött på golvet i hörnen vid portarna. Jag har också fått mögel på väggarna bredvid portarna.
Jag trodde först att det skulle räcka med bergvärme och ventilation, men börjar misstänka att problemet beror på att snö och smältvatten tar sig in under portarna och orsakar fukt.
Skaffa en jävla fet avfuktare så blir det bra.

Tomture61
S SaltaBiten skrev:
Nej, riv skiten.
Så din ide är att skrota det som är lite defekt , som kräver handpåläggning 🤔

L Living skrev:
Jag har ett isolerat garage som är två år gammalt. Inför vintern installerade jag bergvärme och en fläkt, men nu ser jag att det har blivit mögel igen på väggarna vid garageportarna.
Jag misstänker att vatten tränger in genom portarna när det ligger snö ute, eftersom det ofta blir blött på golvet där.
Kan en tröskellist i gummi vara en bra lösning, eller finns det andra åtgärder ni rekommenderar?
Riv
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så din ide är att skrota det som är lite defekt , som kräver handpåläggning 🤔
Ja, riv och bygg nytt.

Tomture61
S SaltaBiten skrev:
Riv

Ja, riv och bygg nytt.
Riva ett 2 år gammalt garage .
Skrotar du din 2 år gammla bil för att du pajat klädseln .

L Living skrev:
Tack för svaret! Har bestämt mig för att sätta list under portarna.
Har redan bergvärme, sprutad isolering i taket och avfuktare, så hoppas det räcker.
Får kanske fixa lite mer fall utanför portarna också.
Hur har det gått för dig? Säsongen är ju över nu, men du kanske hann se lite resultat?

En list och en avfuktare - som du redan har fixat - är en bra början. Skulle det not förmodan inte räcka finns det mini-ftx som gör att du kan ventilera utan att förlora all värmeenergi. De kan ha en verkningsgrad uppåt 85 %.

Mats-S
L Living skrev:
Problemet är att de flesta garagen är felbyggda, dvs garagegolvet ligger i princip nästan på samma nivå som ytan utanför garaget.
Lägger man garagegolvet ca 10 cm över utanförliggande yta får man aldrig dom här problemen. Sedan gör man en "ramp" i kraftig durkplåt som lutar typ 30 grader för att åstadkomma en lätt inkörning in i garaget.

• Gilla
Talskog
  • Laddar…
Mats-S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skrotar du din 2 år gammla bil för att du pajat klädseln
Givetvis behåller man skyddsplasten på bilklädseln så att den inte förfulas. När sedan hela bilen är typ skrot tar man av skyddsplatsen och vips har man en skrotbil med ny klädsel 😉

Vill minnas att det beteendet var ganska vanligt förra seklet, typ 60/70-talet 😆

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Mats-S Mats-S skrev:
Givetvis behåller man skyddsplasten på bilklädseln så att den inte förfulas. När sedan hela bilen är typ skrot tar man av skyddsplatsen och vips har man en skrotbil med ny klädsel 😉

Vill minnas att det beteendet var ganska vanligt förra seklet, typ 60/70-talet 😆
Mats-S Mats-S skrev:
Problemet är att de flesta garagen är felbyggda, dvs garagegolvet ligger i princip nästan på samma nivå som ytan utanför garaget.
Lägger man garagegolvet ca 10 cm över utanförliggande yta får man aldrig dom här problemen. Sedan gör man en "ramp" i kraftig durkplåt som lutar typ 30 grader för att åstadkomma en lätt inkörning in i garaget.
Plus alla ytterväggar ska bo på ca 20 cm ovan betongplatta / marknivå , alltid utan undantag .
Detta om det är ett garage , med eller utan avlopp .

• Gilla
Talskog och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
L Living skrev:
Ordna bättre ventilation eller köp en större avfuktare som inte kräver för hög lufttemperatur sen bildas nog möglet på rummets kallaste yta ( garageporten ) när det blir kondens där.

M mats.3 skrev:
Ordna bättre ventilation eller köp en större avfuktare som inte kräver för hög lufttemperatur.
Tack för svaret. Det ska bli en bättre ventilation här

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.