Som ni ser på bilden är 10-15% av takets nedre del kass.

Jag vill INTE riva allt då mycket stor del av taket är tokfriskt, allt över foten ör snustorrt och fint.

Jag har iaf 3 olika lösningar för detta men vill även ha fler förslag innan jag hoppar upp på ställningen.

1: kapa och skarva de långa brädorna som vilar på nock och kattvindar. Jag ser till att ha 15-20cm med skarvarna på olika ställen. Kanske plattjärn?

Takets nedre del med ruttna brädor och skador, diskussion om reparation i forumtråd om byggprojekt och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2: Reglar upp inifrån och kapar bort allt dåligt i ett skär. Skruvar fast nytt material mot den nya regeln samt husväggen.

Detta tak har aldrig haft papp och jag vill fortsätta så framåt med. Motbevisa att man inte behöver allt "modernt" hehe

Well well...

Ingen som kommit med ett förslag ännu.

Här kommer en haiku-dikt som passar.

En man som renoverade ville...
Ett tak som inte var alltför vanligt det visade sig för denne kille...
Ett hus långt bort mot öst...

Nå, vad tycks?

Behövs fler bilder för att kunna se vad du har för alternativ. Både in och utsida
Just nu kan jag bara säga kapa bort det som är dåligt.
Går det att sätta tassar och montera underlaget längs med huset?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Behövs fler bilder för att kunna se vad du har för alternativ. Både in och utsida
Just nu kan jag bara säga kapa bort det som är dåligt.
Går det att sätta tassar och montera underlaget längs med huset?
Självklart. Dåligt av mig att inte posta konstruktionen/insidan.

Tassar kommer tyvärr förändra utseendet för mycket, skulle vilja behålla orginal helst...

Här är en bild från insidan kattvinden. Men ska försöka skissa upp en ritning också.

Insidan av en kattvind med snedtak, flera kartonger och byggmaterial är synliga i det naturliga ljuset.
Skapa konto

Du behöver skarva på någonting. 2 stöd för varje bräda är ett minimum. Generalskarv är inte att föredra men kan funka i ditt fall om du spikar fast brädorna ordentligt då det bara är dom som håller upp takfoten. Du har flera längsgående stockar som du kan skarva på så du slipper byta allt.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du behöver skarva på någonting. 2 stöd för varje bräda är ett minimum. Generalskarv är inte att föredra men kan funka i ditt fall om du spikar fast brädorna ordentligt då det bara är dom som håller upp takfoten. Du har flera längsgående stockar som du kan skarva på så du slipper byta allt.
Härligt, du bekräftar mycket av mina tankar. Jag ska rita upp en skiss hur jag tänkt att lösa det efter din input så jag har tolkat din information rätt.

Men redan nu, stort tack!

Här kommer en skiss på hur huset/taket är byggt

• Skiss av ett hus med tak, visar konstruktionen med stolpar och takstomme.
    Skapa konto
Här ser ni lite av min lösning

• Illustration av takkonstruktion med markeringar för reparationer och plankor som behövs. Visar skarv- undreifrån och positioner för fixering.
    Skapa konto
Jag kan ju lägga på nya reglar längs med väggen på insidan och även utsidan.Skulle man dra fast en regel på utsidan kan den ju vara lite mer slim så tänker man nog inte på det. Fast jag tror nästan inte jag behöver regla något nytt då alla plankor kommer att vila på två punkter förutom de korta vid foten. Men de är så korta så jag vill testa om det funkar att bara skarva de korta bitarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.