Hej!
Vi är en familj från Skpne(2 vuxna och 5 barn) som tittar på en mark där ägaren funderar på att stycka av till 3–4 tomter.
Vi försöker fundera på vilken del av marken som egentligen är bäst att bygga på, både när det gäller läge och känsla.

Personligen tycker jag att det känns trevligare att ligga lite längre från vägen, så man får mer lugn och en mer lantlig känsla. Samtidigt kanske det är enklare och billigare att ligga närmare vägen med infart, vatten/avlopp osv.
Vi är också osäkra på vilken husmodell som skulle passa bäst på en sådan tomt.

Vi är en stor familj och behöver 6 sovrum, så vi funderar på:
1,5-planshus
L-format hus
eller tvåplanshus
*Vad tycker ni som har mer erfarenhet?

*Vilken del av tomten brukar vara mest attraktiv att bygga på om marken styckas i flera tomter?
*Är det bättre att ligga närmare vägen eller längre in?
*Vilken husmodell passar bäst på en mer lantlig tomt?
* placering för garaget

Alla tankar och tips tas gärna emot!

Rödmarkerade området är hans mark han funderar på att sälja..

• Flygbild över markområde omgiven av röda markeringar, potentiellt för byggprojekt, med hus och vägar i området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kattal89 skrev:
*Vilken husmodell passar bäst på en mer lantlig tomt?
Det skulle jag säga är en smaksak, kika själv i omgivningarna hur kåkarna ser ut, om de är i ett eller flera plan och hur de olika utformningarna passar i lokal miljön.
Överväg oxå om ni ska satsa på för orten traditionell design/ utformning och mtrl val, nån sk "Sverigevilla", ett traditionellt 1800 tals timmerhus med 6delad korsplan eller kanske ett helt modernt hus som inte på nått sätt bygger på lokala svenska traditioner mtrl eller erfarenheter av vad som fungerar bäst tekniskt och praktiskt över tid.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har tittat på de olika husen, men tänkrr nog att jag vill ha mesta trädgården mot skogen, och att huset ska vara placerat med entren mot den stota vägen, men vart placerar man garage och bilarna så det blir snyggt 😅🙈

Tänker du dej ett hus likt de andra på platsen eller ska er kåk skilja sig från mängden?
Gillar du hus nära gatan, skyddade gårds miljöer som det skulle kunna bli med ett vinkelhus och klokt placerade garage i en länga. Källare med garage är kanske diskretast när det gäller bilparkering men få bygger privata villor med källare i dag.
Gräsmatta, odlingsland eller kanske en lättskött stenlagd innergård?

Kolla noga om det finns störande verksamheter i närheten: boskapsstall, hönseri, vedhantering, bilverkstad, mm. Det kan bli ett helvete.

• Gilla
Victor.M
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tänker du dej ett hus likt de andra på platsen eller ska er kåk skilja sig från mängden?
Gillar du hus nära gatan, skyddade gårds miljöer som det skulle kunna bli med ett vinkelhus och klokt placerade garage i en länga. Källare med garage är kanske diskretast när det gäller bilparkering men få bygger privata villor med källare i dag.
Gräsmatta, odlingsland eller kanske en lättskött stenlagd innergård?
Har funderat på 1,5 plans l hus. Med vardagsrummet utmot skogen. Öppen planlösning i ungängesrummt kök och tvrum. Jag kommer med tiden ha växthus och odling. Ingen källarplan.

K kattal89 skrev:
Har funderat på 1,5 plans l hus. Med vardagsrummet utmot skogen. Öppen planlösning i ungängesrummt kök och tvrum. Jag kommer med tiden ha växthus och odling. Ingen källarplan.
Har grannarna 1,5 plans?

Beroende på kommun och om markägaren har vänner i nämnden kan det vara svårt att få avstyckat, vi har själva försökt.

Samma med 1.5 eller 2plans, åtminstone vår kommun vill att det harmoniserar med befintlig bebyggelse, så det kan blir svårt med 2-plans.

Som vanligt förespråkar jag bygge med källarplan. Man skapar stora ytor för förvaring, teknik, flexibel rördragning, hobbyrum mm. Troligen billigare än 1.5 plan och frigör ytor på bostadsplan.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
markägaren har vänner i nämnden
Med vänner i nämnden kan allt uppnås som här i Karlskrona kommun. Kallas för vänskapskorruption men kan användas med fördel.
Kolla vilka föreningar som byggnadsingenjörerna är medlem i och möt dom där. T ex whiskyklubbar eller idrottsföreningar. Så löser det sig.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Med vänner i nämnden kan allt uppnås som här i Karlskrona kommun. Kallas för vänskapskorruption men kan användas med fördel.
Olagligt, sånt får vi hoppas inte förekommer i TS kommun.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Utan att veta hur det ser ut mer runtomkring och hur tomterna kommer se ut så hade jag nog önskat nåt sånt här:
Flygfoto över tomtindelning med markerade gränser och byggnader, inklusive garage, med gator och omgivande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst in, längst bort känns generellt alltid bäst imho.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Beroende på kommun och om markägaren har vänner i nämnden kan det vara svårt att få avstyckat, vi har själva försökt.

Samma med 1.5 eller 2plans, åtminstone vår kommun vill att det harmoniserar med befintlig bebyggelse, så det kan blir svårt med 2-planme
J J00 skrev:
Utan att veta hur det ser ut mer runtomkring och hur tomterna kommer se ut så hade jag nog önskat nåt sånt här:
[bild]
Längst in, längst bort känns generellt alltid bäst imho.
Vi tänkte oss också den tomten 😊 Jag har ritat vinkeln på vänster sida och garaget som du gjort på höger sida för att rama in som en innergård 🤔 Vad tror du om det?

Tänk också på att all mark du själv inte äger kan komma att hända saker med. Det du tänker dig är "vacker skog vi kan se på varje morgon och som avskärmar så härligt" nästa år kan huggas ner och så smälls det upp en ny kåk där.

• Gilla
redarn och 3 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Vi tänkte oss också den tomten 😊 Jag har ritat vinkeln på vänster sida och garaget som du gjort på höger sida för att rama in som en innergård 🤔 Vad tror du om det?
Beror på väderstrecken. Jag har utgått ifrån att de är som bilden dvs neråt är söder. Då hade jag tänkt mig för att bygga nåt som täcker lågt stående kvällssol (till vänster). Är det lite insyn från väster så hade jag föredragit att plantera nått vid tomtgränsen längre bort…

Men mycket handlar om hur omgivningen ser ut och eventuellt planeras för i framtiden. Om tomten sluttar åt nåt håll och om det tex är mycket vind från nåt särskilt hål mm så egentligt omöjligt att bedöma utifrån en satellitbild.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.